Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Apple Carplay in Multivan/california?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rwin
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 dec 2017, 10:32
Locatie: Voorthuizen

Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Rwin »

Hi,
In mijn recent aangeschafte California (2012) zit een mooie originele RNS500, maar zonder bluetooth en telefoonconnectie mogelijkheid en verouderde navigatie. waarschijnlijk heel duur geweest, ooit. Tja.
Ik zoek daarom een vervanging. En tegenwoordig heb je niet meer nodig dan een radio waarop je een telefoon aansluit met carplay en android auto. Makkelijk, dacht ik. Not.

Na 2 weken zoeken ben ik er nog niet uit, had eerst een van de laatste echte rcd330 gevonden die volledig aan mijn wensen voldoet (er is heel veel fake in de markt momenteel, heb ik door schade en schande geleerd 🤨) en wilde dit vol enthousiasme installeren. Helaas. Ik heb dus een ander dashboard met vierkante hoeken voor de radio ipv de standaard ronde, in de Cali blijkt het Multivan dashboard te zitten. Hmmm, maar weer wat geleerd. Vrolijk verder zoeken dan maar.

Dat valt tegen. Veel Android radios, voor multivans tot 2009 (zal dus ook weer anders zijn blijkbaar. Of android radios zoals de Xtrons (die prima werkt in een andere auto overigens), maar die hebben niet standaard carplay. Of je kiest een merk zoals Pioneer waar je dan weer een verloopframe, en adapters nodig hebt en waarbij je PDC niet meer werkt, zo lijkt het nu. Tenzij je weer een extra canbus infoadapter van e 230,- bij moet kopen!

Help. Iemand goede ideeen?
T4 2001 DC 150pk | T5 GP 2012 California Comfortline 180pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Multivan Generation »

Enkeldins radio met vast segment scherm?
Er zijn mensen hier op het forum die een mooi exemplaar van alpine (halo 9 of zoiets) hebben, met nog bergvakje voor telefoon er onder.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 28 jan 2021, 11:02 Enkeldins radio met vast segment scherm?
Er zijn mensen hier op het forum die een mooi exemplaar van alpine (halo 9 of zoiets) hebben, met nog bergvakje voor telefoon er onder.
Hebben ze o.a. bij bol.com. Niet goedkoop. Hier een foto van het ding in een T6 dashboard:

Afbeelding
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Beckontheroad »

Ook een alpine 7xx 2din carplay Android auto, bt dab+.
De rns snel vergeten..

Alleen je moet je gsm op USB aansluiten.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door hugopoley »

Ik heb de alpina halo 9 er in zitten, zie foto. Ik heb hem ondertussen wel in het onderste vakje gezet omdat hij dan minder in het zicht zit voor de buitenwereld.. Wat minder is dan toch...
Ik heb ook zowel de Apple carplay als de Andriodauto geprobeerd en deze werken beide zeer goed op dit toestel, het is geen goedkoop toestel maar wel een goed.
20190311_160513[1].jpg
Gebruikersavatar
Rwin
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 dec 2017, 10:32
Locatie: Voorthuizen

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Rwin »

Update: Ik heb inmiddels het advies opgevolgd en gekozen voor een Alpine 702D. Wat een verbetering in geluid alleen al!

Hier https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 3&start=15 laat ik zien waar ik tegenaan liep.
T4 2001 DC 150pk | T5 GP 2012 California Comfortline 180pk
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Beckontheroad »

Rwin schreef: 09 feb 2021, 13:10 Update: Ik heb inmiddels het advies opgevolgd en gekozen voor een Alpine 702D. Wat een verbetering in geluid alleen al!

Hier https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 3&start=15 laat ik zien waar ik tegenaan liep.
Dat geluid viel mij ook op, maar ook de spraak controle, adres ingeven via Maps of Waze of nummer bellen
Route info incl flitsers, files, en herbereken toch wel sneller dan RNS510 en kaarten altijd up to date, geen gedoe meer met updates die vastlopen of een aar uur duren...
Daarnaast leest ie nu mn messages voor, presenteert mijn agenda op t scherm....kan zelfs via voice antwoorden op een sms bericht, zonder verder t scherm aan te raken, anders dan de Voice- knop in te drukken.

Ook erg blij mee
helemaal toen ik nog een mooi bedrag voor de ouder RNS terug kreeg op MP ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Smittw
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2021, 07:51

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Smittw »

Past de 702d of alpine halo9 ook in een t5 2008?
Gebruikersavatar
Rwin
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 dec 2017, 10:32
Locatie: Voorthuizen

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door Rwin »

Jazeker, want het is in feite een 1din ipv 2din zoals een rns. Je houdt dus ruimte over 😜. Let alleen goed op het inbouwframe wat je er nog bij moet kopen, bij mijn ilx702 paste dat niet en daar kwam ik pas achter toen ik hem erin schoof. Ik ben bang dat eruit halen een crime wordt, mocht dat ooit nodig zijn....

Beetje lastig uit te leggen, maar het komt erop neer dat een 2din inbouwframe de vergrendeling in het midden heeft zitten en een 1 din die dus boven of onder moet hebben, want je 1din radio gebruikt maar de helft. Ik vermoed dat waar je de radio koopt, dat wel zou moeten weten. Waar ik hem kocht dus niet....🤨
Daarnaast heb je nog een canbus adapter nodig volgens mij voor jouw cali, vanaf 2010 is dat niet meer nodig.
T4 2001 DC 150pk | T5 GP 2012 California Comfortline 180pk
marzmarz
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2014, 14:26

Re: Apple Carplay in Multivan/california?

Bericht door marzmarz »

Smittw schreef: 03 mei 2021, 07:34 Past de 702d of alpine halo9 ook in een t5 2008?
Ik ben benieuwd of je in je t5 2008 een halo9 hebt geplaatst? Heb je een transporter of een california?
Ben benieuwd naar je ervaringen
Plaats reactie