Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ATF olie in schakelbak

vragen over de T5
Plaats reactie
boswan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2017, 21:27

ATF olie in schakelbak

Bericht door boswan »

Beste Weetjewellers,
Ik ben van plan om de olie van de versnellingsbak van m'n T5 te verversen.
Nu raadde een reviseerder van versnellingsbakken mij aan om er ATF in te doen, daar een paar maand mee te rijden en vervolgens weer de normale olie er in te doen.
Het argument is dat ATF de bak weer mooi schoon maakt omdat de standaard olie de neiging zou hebben om "aan te koeken"
Graag hoor ik jullie mening.
Jaap
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door krekwakwol »

Ik heb idd wel gehoord dat je motoren ook kunt flushen met een gedeelte ATF olie door de motorolie, i.v.m. de reinigende werking, maar zelf geen ervaring mee. Ik zou ook niet weten hoeveel ATF olie toegevoegd moet worden, want het is wel aggresief voor de keerringen, dus of je er een paar maanden mee rond kan rijden lijkt mij wat lang.
Dus daar zou ik eerst goed naar informeren, want als je keerringen gaan lekken is het middel erger dan de kwaal.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door Beckontheroad »

ATF als in Automatic Transmission Fluid?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door krekwakwol »

Klopt, de rode olie voor in de automatische versnellingsbak.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door raf_construct »

boswan schreef: 30 jan 2021, 18:25 Beste Weetjewellers,
Ik ben van plan om de olie van de versnellingsbak van m'n T5 te verversen.
Nu raadde een reviseerder van versnellingsbakken mij aan om er ATF in te doen, daar een paar maand mee te rijden en vervolgens weer de normale olie er in te doen.
Het argument is dat ATF de bak weer mooi schoon maakt omdat de standaard olie de neiging zou hebben om "aan te koeken"
Graag hoor ik jullie mening.
Jaap
Ik heb al veel versnellingsbakken geopend, maar dit is toch nieuw voor mij. Datgene wat achterblijft is een oliefilmpje op de behuizing.
Dit hangt na een oliewissel toch enkel nog op plaatsen waar het geen enkele invloed heeft (niet op draaiende delen).

Mijn ervaring: de bus gewoon een keer goed warm rijden, en vervolgens de warme olie aflaten. Ik doe op de volkswagen versnellingsbakken altijd volsynthetische bakolie. Schakelt koud nét iets beter en het prijsverschil maakt op die hoeveelheid en op die intervaltijd niks uit.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
boswan
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2017, 21:27

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door boswan »

Dank voor jullie adviezen, ik ga niet met ATF aan de gang maar vul de bal gelijk met de geadviseerde vol-syntheet.
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: ATF olie in schakelbak

Bericht door Flaterik »

boswan schreef: 31 jan 2021, 20:54 Dank voor jullie adviezen, ik ga niet met ATF aan de gang maar vul de bal gelijk met de geadviseerde vol-syntheet.
Kieper dan gelijk een klein beetje tsl erbij. Superspul. https://www.tsl-allstar.nl/
Don't follow, take the lead
Plaats reactie