Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Erdem50 schreef: 30 jan 2021, 15:11 Die sludge/Mayo aan je dop komt inderdaad door de lengte vd vulpijp. Moet je je absoluut niet druk om maken. Gewoon tijdig olie wisselen en regelmatig lekker vlammen ermee, maar dit geldt voor iedere motor.

Mijn Passat W8 heeft ook zo een soort constructie met een behoorlijk lange vulhals en heb ook mayo aan de dop. Staat ondertussen op 230.000km en is van 2001 en snort nog keurig en is geen olieboot 😜
Dank je voor de geruststellende woorden van iemand die technisch goed onderlegd is (ik lees hier wel eens wat) :toppie. Toch, door e.e.a. over autotechniek te lezen, leer ik dat 'met heel erg veel sludge' de carterontluchting verstopt kan raken, met alle gevolgen van dien. Hoe weet je wanneer je te maken hebt met meer sludge dan je lief is ? Jij rijdt in een auto met een echte motor, maar hoe zit dit met onze 2.0TDI hier :lach ?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Erdem50 »

Ik snap wat je bedoeld waardoor jij je zorgen maakt. Ik zie ook wel eens autos voorbij komen waar de dop gewoon op de ‘oude’ manier direct op het kleppendeksel zit, en als ik daar mayonaise aan zie word ik wel zenuwachtig. Dan kun je er bijna vergif op innemen dat het kleppendeksel als je die oplicht ook vol zit. Gelukkig zie ik dit maar een paar keer per jaar.

Mijn tips:
-Regelmatig echt doorkachelen met je bus, zeg minimaal 30min een olietemperatuur boven de 100gr.
-Iedere Max 15.000km olie verversen
-Snap dat deze wat lastiger is: motor goed warm rijden voordat de oliewissel plaatsvind. Dus volgas naar de garage en direct olie aftappen. Ik weet uit ervaring dat dit niet leuk kan zijn. heeeetttttttt 😂
-Ik flush mijn motor(en) om de beurt, dus ene beurt wel andere weer niet en dan weer wel. Ik doe de flushvloeistof bij de oude motorolie. Ik doe dit in een warme motor. Ik laat de flush 15-20min in de motor zitten en laat de motor verhoogd stationair draaien, zeg 2000tr/min of een proefrit van 15min kan ook. Dan tap ik de olie af en ga daarna olie en filter vervangen.
Ik werk zelf met het merk Wepp. Maar er zijn er velen op de markt.

Laatste tip is een beetje mazzel hebben in het leven.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Dank je voor de tips @erdem50

Ik denk dat we hetgeen je opsomt hier nooit genoeg kunnen lezen want zo belangrijk. Ga me eens inlezen over Wepp flush :proost
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door krekwakwol »

Tricolore schreef: 30 jan 2021, 19:59
krekwakwol schreef: 30 jan 2021, 10:17 Als ik zo snel even de oorzaak lees, dan zou de oplossing kunnen zijn om de olievulpijp te gaan isoleren, even een stukje armaflex er omheen plakje/tapen.
Zodat de warme carterdampen niet te veel afkoelen in de vulpijp.
Dank je voor het willen meedenken. Vraag over je gedane suggestie ; Is het niet zo dat je dan de smurrie (sludge) niet meer op één punt verzameld zoals nu het geval is, waardoor je momenteel toch redelijk eenvoudig de vervuiling kunt weghalen (in de olievulpijp) ? Ik bedoel, die smurrie moet toch ergens heen en misschien door isoleren draait die troep door heel je blok i.p.v. dat het zich op een plek concentreerd zoals nu het geval ? Of zit ik er he-le-maal naast met deze redenatie ?
Als de carterdampen niet meer afkoelen in de olievulpijp dan condenseerd het ook niet meer en ontstaat er geen sludge. Tenminste als er niet op andere manier vocht in het carter terecht komt.
Sludge is een combinatie van oliedamp met vocht en dat krijg je normaal gesproken niet in je motorblok als hij goed warm wordt.

Maar als Erdem als ervaring deskundigheid zegt dat het geen kwaad kan bij dit type motor, dan zou ik me er ook geen zorgen over maken en idd soms even goed warm rijden over langere afstand.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 31 jan 2021, 02:14 ...en idd soms even goed warm rijden over langere afstand.
Vandaar dat ik een paar antwoorden geleden al vroeg naar zijn gebruik. Met ritten korter als 40km en bijna geen langere ritten, waarbij het blok weer eens goed op temperatuur komt, dan kun je er op wachten. Het is een bus tenslotte, en geen boodschappenauto.

Iets andere benadering, wellicht helpt de ombouw van zuheizer naar motorstandkachel functionaliteit, om je blok sneller op temperatuur te krijgen en minder condensvorming te krijgen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Testdrive in de sneeuw T6.1 4MOTION vs Audi A6 V6 3.0 DSG QUATTRO.

Vanmorgen was het eindelijk zover. Ideale omstandigheden om eindelijk eens onze nieuwe BULLI T6.1 4Motion met de Nokian Snowproof te gaan testen op het nabij gelegen industrieterrein met prachtig geasfalteerde brede wegen, waar nog een flink pak onaangeroerd / niet -gepekelde sneeuw lag en het ook nog eens sneeuwde bij -4 graden.

Door hetzelfde parcours met 2 voertuigen te rijden krijg je een goed beeld van hoe goed, of hoe slecht, de T6.1 presteert.

We hadden afgesproken een vast parcours te volgen zodat we met of zonder traction control konden testen of manueel en automaat. Er zaten 2 hele lange stukken bij zodat onze Audi Quattro daar in ieder geval 'voordeel' zou moeten hebben. Leuke bochtjes en door veel (dezelfde) ronden te maken konden we leren van gemaakte fouten tijdens het rijden en dus hadden we ruimte om te verbeteren of rijlijnen aan te passen. Aan het eind kun je dan spreken van een goede test-drive met een eerlijke uitslag.

Ik dacht vooraf, 'ik blijf nergens met de T6.1 4Motion tegenover de A6 Quattro op Pirelli P Zero winterbanden', maar de uitslag was anders. Heel anders :groteogen. De A6 Quattro kon de 4Motion niet bijbenen. Bij het inremmen niet, niet bij het insturen, of bij grip in het bochtenwerk en ook niet bij het uit-accelereren, zelfs op de lange stukken legde de Quattro het af.......overal was er dikke winst voor de T6.1 !! Zoonlief is echt een autofreak en de knul kan écht autorijden maar wat hij ook probeerde in tal van rondjes, hij kon deze 4Motion niet bijhouden, en dan druk ik met zwak uit :zwaai . Hij geagiteerd na afloop en ik verbluft. Deze heb ik niet zien aankomen. Ik kijk nu even ook heel anders naar deze VW T6.1 om eerlijk te zijn. Niet gedacht dat dit kon. Ik kijk echt niet door een 'roze VW T bril'.........integendeel. Ben eerder te kritisch dan de gebreken te bagatelliseren maar hier in dit geval, ere wie ere toekomt :jumpklap

Nu is er het e.e.a gedaan aan onze bus maar hoe dit in de sneeuw en met gladheid rijdt is meer dan ik had durven dromen. Ik weet niet welk deel van de credits naar deze Nokian snowproof banden geschoven moet worden. Nooit eerder dit merk banden gereden maar daar heb ik spijt van. Dit is wel een topper die ik volgens mij niet eerder gehad heb.

Ben hierna eens gaan rijden met een Renault Trafic handgeschakeld op Toyo winterbanden maar dat is dan echt om te :huilen :huilen (lees: in vergelijking met de 4Motion op Nokian)

Vandaag was een mooie dag. Voor wie twijfelt aan de optie 4Motion in de toekomst, niet doen ! Aanvinken en bestellen :wjw :knipoog want misschien wel de mooiste optie die er is.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door krekwakwol »

Nog een Nokian fan lees ik, ik ben ook zeer te spreken over de eigenschappen van Nokian winterbanden, ik had de WR D3 onder mijn Forester, meer dan 100.000 km heb ik er op gereden, zomer en winter.
Top banden. Als ik nieuwe winterbanden onder mijn bus moet hebben worden het ook weer Nokian's.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

@krekwakwol Ik ben ook om, echt aangenaam verrast. Nu ben ik alleen benieuwd wat de uitslag was geweest als de A6 op dezelfde Nokian banden gestaan had :vraagteken Soms moet je bij het maken van een bandenkeuze ook geluk hebben dat ze voldoen aan alle specificaties voor je auto/bus zoals het draagvermogen en/of de goede codering voor snelheid ( W, Y of ZR), anders eindig je vanzelf weer bij de merken die je al kent of eerder gehad hebt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Nokian banden komen uit het hoge Noorden , waar ze weten wat échte winters zijn , dus op die banden kun je echt vertrouwen :lach
Wat ook in het voordeel spreekt van de T6.1 t.o.v. de A6 : het gewicht . De A6 is al geen lichte auto , maar de T6.1 is nog zwaarder , en dat is een voordeel qua grip in de sneeuw.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Lambiek »

Ja geniet ervan, 4x4
Kan best weer 10 jaar duren voordat je weer rondje op pakeerterein in sneeuw kunt doen :ikrij
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

@pascal-141 dus het veel hogere gewicht, - icm 4motion en Nokian -, is eigenlijk de hoofdoorzaak ? Die zorgt van de 3 voor de 'extra' grip ?

@Lambiek 4x4 komt ook van pas tijdens onze reis naar Toscana in december. Rijden tijdens deze vakantie dan altijd over Oostenrijk. In het gebied waar we zitten (70 km. ten zuidoosten van Florence) op bestemming heb je verschillende schitterende bergpassen (met vaak heel veel sneeuw) die we altijd graag met de Quattro reden maar aankomende keer met de T6.1 willen rijden. Prachtig om daar met 4x4 te cruisen. Mooi om nu te weten dat de prestatie van onze 4x4 T meer dan dik in orde is. Ook nu zelf ervaren dat Nokian zo goed presteert. Is prettig want geeft ook meer vertrouwen. Aantal jaren geleden een sneeuwstorm meegemaakt op de terugweg in Oostenrijk, nou....dan ben je blij met alles wat vierwiel aangedreven is hoor :winter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 08 feb 2021, 20:30 @pascal-141 dus het veel hogere gewicht, - icm 4motion en Nokian -, is eigenlijk de hoofdoorzaak ? Die zorgt van de 3 voor de 'extra' grip ?
Ja volgens mij wel. Een combinatie van de 3 . Een zwaardere wagen gaat meer grip hebben door de hogere bodemdruk .
Een paar jaar geleden ook ondervonden toen ik op een besneeuwde weg met mijn Transporter gewoon kon doorrijden waar mijn buurman met zijn Polo maar niet weg raakte . Beide toen fwd en beide winterbanden.
Om met mijn traktor (trekker op z´n nederlands) meer grip te krijgen , heb ik de banden gevuld met water , om zo meer gewicht te krijgen en dus betere grip. Word vaker gedaan hoor. Gewicht =traktie :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

.........en twee weken verder hebben we het niet meer over de elfstedentocht en lekker door een dikke pak sneeuw denderen maar kunnen we het gaan hebben over iets veel leukers : lentekriebels en zomerrubber :yes

Zijn er hier meer die al aan de switch toe zijn ? De buitentemperatuur is meer dan geschikt. En dat in februari :winter

Afspraak gemaakt om eind deze week de nieuwe Riviera RF108 in Bronze 8.5J ET40 20" zomervelgen te gaan monteren. Ee.a. zal gemonteerd worden met spacers vast gemonteerd vóór/achter (over geschreven in dit topic 26.11.2020). Ik wil de rijhoogte iets naar boven bijstellen dus dat wordt wéér heerlijk kl*ten aan de schroefset en hierna uitlijnen (omdat het kan).

Een plaatje erbij......

20201125_165935[1].jpg
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door hugopoley »

Blijft toch echt een mooi ding zeg!!

En ja, ik rij ook al terug op mijn zomerset sinds afgelopen weekend, maar dat is meer omdat ik de zwarte T5.1 in heb geruild op een T6.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Sinds vanmiddag dus weer op zomerrubber met onze nieuwe (zomer)velg. De rijhoogte is iets versteld ivm het uit kunnen rijden met lading van een parkeergarage ; hij raakte op de helling soms de onderzijde van de uitlaat. Ziet er zo uit nu :

20210225_165708[1].jpg
20210225_165642[1].jpg

Op de achterzijden zit een spacer van 20 mm. gemonteerd en op de voorzijde zijn de spacers van 6 mm. direct op de velgen vastgezet.

20210225_153917[1].jpg
Plaats reactie