Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over start accu

vragen over de T4
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Vraag over start accu

Bericht door wummeke »

Beste mede-weetjewellers,

Ondanks dat ik wekelijks rijd met met mijn California (stukken van minimaal een half uur), heeft deze de afgelopen koude(re) weken moeite met starten. Gisteren moest ik zelfs mijn starthulp er bij pakken. Ik ben dus eens begonnen met een 'literatuur studie' naar mijn accu.
Er zit nu een Bosch S4 008 in. 74Ah, met een Koudstartstroom van 680A. Ik las op T4-Wiki dat er standaard een 80 Ah in zou hebben gezeten. Toen ik mijn camper in 2018 kocht, zei de verkopende partij heel trots dat ze er een nieuwe accu in gezet hebben. Na wat ik vandaag en gisteren gelezen heb, voelt het een beetje alsof ze zich er goedkoop vanaf gemaakt hebben. Nou ja, gedane zaken nemen geen keer en Bovag-garantie etc. is allang verlopen. Dus, op naar een nieuwe accu dus. Toen ik gisteren hier op een forum ging zoeken, kwam ik adviezen (aan anderen) tegen om een Exide EA1000 van 100 Ah en 900A koudestartstroom er in te zetten. Dat klinkt al een heel wat potentere accu dan dat ik nu heb. Eigenlijk voelt dat wel fijner, omdat ik nu toch vaak wel 'zenuwachtig' wordt om het contact te lang aan te laten staan. Heb in het verleden erg vaak met een lege accu gestaan (met andere auto's weliswaar).

Eigenlijk had ik bedacht om online een nieuwe accu te bestellen en deze er zelf in te hengelen. Ik dacht dat dit net zo gemakkelijk zou zijn als het vervangen van bijvoorbeeld een luchtfilter (hoewel dat de eerste keer ook niet helemaal lukte, maar dat is een ander verhaal :P ). Nou zie ik een "enorm" afmetingen verschil tussen mijn huidige accu (278 × 175 × 190 mm) en een dergelijke Exide accu (353 x 175 x 190 mm) en soortgelijke potente accu's. Is het dan wel echt zo gemakkelijk om mijn accu te vervangen met een grotere/zwaardere? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik er zo'n grotere accu in wil zetten?
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over start accu

Bericht door Multivan Generation »

Het beugeltje even verwijderen en even de zijkap van accuruimte naar motorruimte tijdelijk verwijderen.

Exide EA1000 past zonder problemen en kun je via ebay geschikt kopen met levering aan huis.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vraag over start accu

Bericht door krekwakwol »

Maar weet je zeker dat het aan je accu ligt en niet aan je dynamo of iets anders?
Is de laadstroom voldoende?
Of heb je geen lekstroom, waardoor je accu vermogen terug loopt?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Vraag over start accu

Bericht door wummeke »

Hi Arnold,

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar normaal gesproken (als het boven de 5 graden o.i.d. is) heeft de bus nergens last van.
Maar het leek er gisteren op dat de accu nèt te weinig pit aan boord had. Mijn starthulp (een accupack) heeft eigenlijk maar weinig arbeid hoeven leveren. Na dat de bus gestart was checkte ik of ik deze weer moest opladen, maar die zat nog nagenoeg vol. Ter vergelijking: enige tijd geleden heb ik met dezelfde starthulp een familielid geholpen met het starten van haar Ford Ka en toen was de starthulp bijna 20% aan lading verloren.

Vorig jaar zijn ook al eens de bougievonkjes, nee ik bedoel gloeibougies vervangen, dus die zullen het probleem ook niet zijn.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over start accu

Bericht door J vd Pal »

Ik heb toevallig vorige week mijn startaccu vervangen omdat deze slecht werd en dezelfde problemen gaf als jij beschrijft. Een Exide EA1000 past perfect! Besteld bij Online-accu.nl, voor €101,99 thuisbezorgd.

Monteren is 10 minuten werk.

1) Motorkap openen
2) Kap boven accu verwijderen
3) De accuklemmen van de polen losmaken, 10 mm (dop)sleutel, eerst zwart, daarna rood
4) De klem waar de accu mee vastgehouden wordt losmaken, zit in het midden aan de voorkant. Dopsleutel 13 en een verlengstuk nodig.'
5) Accu eruit tillen, linkerkant eerst en schuin naar boven eruit
6) Nieuwe accu erin zetten, rechts eerst en schuin naar beneden
7) Accu onder de klem schuiven en klem vastmaken
8) Accuklemmen op de polen vastzetten, eerst rood en daarna zwart
9) Kap boven de accu terugplaatsen
10) Motorkap dichtdoen en starten.

LET OP, als je een radio hebt met beveiligingscode deze eerst opzoeken voor je begint. Het zelfde geld voor later aangebrachte alarmsystemen die mogelijk eerst uitgezet moeten worden oid. Je zult de klok opnieuw moeten instellen en de dagteller staat op nul.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 02 feb 2021, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Vraag over start accu

Bericht door wummeke »

Thanks Jasper, duidelijk stappenplan! Online-accu.nl had ik ook al gevonden ja.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over start accu

Bericht door J vd Pal »

Als je er niet uitkomt dan ben je in Puttershoek welkom. Accu-online was de goedkoopste die ik toen kon vinden maar ook bij accu's wordt soms gewerkt met dagprijzen dus voor hetzelfde geld kom je ergens anders goedkoper uit. Mijn ervaringen zijn goed, de accu werd vlot geleverd, goed verpakt in een stevige doos met veel schuim om de accu om hem te beschermen. Ze sturen ook een retourlabel mee waarmee je de oude accu weer terug kunt sturen. Ik heb hem bij de lokale recyclehandel ingeleverd, kreeg ik er nog wat voor terug (€0,40/kg).
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Vraag over start accu

Bericht door pwhooftman »

J vd Pal schreef: 01 feb 2021, 18:05 I

3) De accuklemmen van de polen losmaken, 10 mm (dop)sleutel, eerst rood, daarna zwart

8) Accuklemmen op de polen vastzetten, eerst zwart en daarna rood
Precies andersom. Bij losnemen: eerst de massapool los. Waarom? als je dan per abuis met je (ring)sleutel tegen de carrosserie komt gebeurt er niets (massa tegen massa). En als je daarna de pluspool losneemt en je raakt met je sleutel de massa, dan gebeurt er ... ook niets want de minpool is al los.

Monteren dus ook omgekeerd, eerst rood (pluspool), dan zwart (minpool).
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Vraag over start accu

Bericht door koensch »

ca 2012 een gratis accu gescoord bij m'n wintercheck. nu is m'n accu op denk ik. m'n busjes staat nu veel stil ivm het thuiswerken. Na 1 week stilstand heeft de accu geen capaciteit meer om te starten met deze kou.

ik hoop deze winter nog door te komen. De zomer is meestal geen probleem. Dan hoop ik dat ze komend jaar weer een wintercheck met gratis accu doen; de vorige heeft het dan 9 jaar uitgehouden.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over start accu

Bericht door J vd Pal »

Hier een beschrijving met plaatjes: https://t4-wiki.de/wiki/Batterie
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over start accu

Bericht door J vd Pal »

pwhooftman schreef: 01 feb 2021, 20:34
J vd Pal schreef: 01 feb 2021, 18:05 I

3) De accuklemmen van de polen losmaken, 10 mm (dop)sleutel, eerst rood, daarna zwart

8) Accuklemmen op de polen vastzetten, eerst zwart en daarna rood
Precies andersom. Bij losnemen: eerst de massapool los. Waarom? als je dan per abuis met je (ring)sleutel tegen de carrosserie komt gebeurt er niets (massa tegen massa). En als je daarna de pluspool losneemt en je raakt met je sleutel de massa, dan gebeurt er ... ook niets want de minpool is al los.

Monteren dus ook omgekeerd, eerst rood (pluspool), dan zwart (minpool).
Klopt, effe door elkaar gehaald. Bedankt voor de aanvulling en ik pas het meteen aan.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Vraag over start accu

Bericht door wummeke »

pwhooftman schreef: 01 feb 2021, 20:34
J vd Pal schreef: 01 feb 2021, 18:05 I

3) De accuklemmen van de polen losmaken, 10 mm (dop)sleutel, eerst rood, daarna zwart

8) Accuklemmen op de polen vastzetten, eerst zwart en daarna rood
Precies andersom. Bij losnemen: eerst de massapool los. Waarom? als je dan per abuis met je (ring)sleutel tegen de carrosserie komt gebeurt er niets (massa tegen massa). En als je daarna de pluspool losneemt en je raakt met je sleutel de massa, dan gebeurt er ... ook niets want de minpool is al los.

Monteren dus ook omgekeerd, eerst rood (pluspool), dan zwart (minpool).
Mooie aanvulling! Ik dacht ook al zoiets ergens gelezen te hebben, maar kon het niet meer vinden en kon het ook even niet meer beredeneren. Goed dat we elkaar zo kunnen helpen!
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Vraag over start accu

Bericht door ladanivabelgium »

Ik heb er een best wel flnke reus in zitten, past net. Kan ik straks wel even voor je nameten als je wil.
IMG_20210113_124717.jpg
Bijlagen
IMG_20210113_124736.jpg
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over start accu

Bericht door J vd Pal »

Dat is zo te zien dezelfde maat als een Exide EA1000. Zie je ook meteen waarom hij er schuin uitgehaald moet worden, recht omhoog past niet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Vraag over start accu

Bericht door wummeke »

Woensdag de Exide accu besteld, vrijdag ontvangen en vanmiddag er in gezet. Ging zonder problemen. Het was alleen vanwege het gewicht en formaat (en toch ook de krappe ruimte) alleen wel ff klungelen 😉 maar goed. Hij hoeft er hopelijk voorlopig ook niet meer uit!
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
Plaats reactie