Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bovenkastjes Multivan

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

Ik wil zelf een bovenkastje maken in onze Multivan. Nu heb ik op Pinterest een voorbeeld gezien, maar niet gedetailleerd!
Heeft iemand misschien een dergelijke bouwtekening of de maten van zo'n kastje?
bovenkastjes.PNG
Gebruikersavatar
ravi889
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:00
Locatie: Lelystad

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door ravi889 »

Een kladblok, potlood, rolmaat en tekenen maar! Laat je fantasie zn gang gaan! Misschien wel makkelijk gezegd voor een scheepstimmerman..... :lach
T4 california 2.5tdi 1997
Golf mk1 20vt 260pk 1983 (in restauratie)
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

:bonk Ben ik inderdaad nu mee bezig! Heb vanmiddag 12 mm populier triplex gehaald.
Morgen aan de slag. Ik ben er meer eentje van beginnen en kijken waar je op uit komt!
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

Vandaag een plaat populier multiplex gehaald, en eens aan de slag gegaan.
Na wat test plaatjes gezaagd te hebben, tot het volgende resultaat gekomen. Kastje zit even met een paar schroeven in elkaar!
Als alles goed past gaat het in de lijm. Daarna komt er rechts ook nog een bij, zodat ik dan 2 kastjes van 1.80 meter lang heb.
Linker bovenkastje 4-2-2021.jpg
Gebruikersavatar
ravi889
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:00
Locatie: Lelystad

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door ravi889 »

Goed bezig!! Begint al mooi te vormen zo :jumpklap
Ik vind de groeven voor de luiken een goed idee, alleen baart dat kleine randje tussen de groeven me zorgen... is wel iets wat heel snel uitbreekt misschien..
T4 california 2.5tdi 1997
Golf mk1 20vt 260pk 1983 (in restauratie)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door J vd Pal »

Ziet er mooi en zeer degelijk uit!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

De groef, Ravi889, vind ikzelf ook wel fragiele! Maar anders staan de schuifdeurtjes behoorlijk van elkaar. Krijg je er een behoorlijke kier tussen. De deurtjes maak ik trouwens van 6 mm plaat. Zijn dis niet zo zwaar.
Kastje lijkt op de foto erg lang, maar is 90 cm lang.
Gebruikersavatar
ravi889
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:00
Locatie: Lelystad

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door ravi889 »

De tijd zal leren hoe dat uit houd... anders misschien een alu U profiel erin misschien? Glijd waarschijnlijk ook ietsje makkelijker
T4 california 2.5tdi 1997
Golf mk1 20vt 260pk 1983 (in restauratie)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door J vd Pal »

red devel schreef: 05 feb 2021, 08:44 De groef, Ravi889, vind ikzelf ook wel fragiele! Maar anders staan de schuifdeurtjes behoorlijk van elkaar. Krijg je er een behoorlijke kier tussen. De deurtjes maak ik trouwens van 6 mm plaat. Zijn dis niet zo zwaar.
Kastje lijkt op de foto erg lang, maar is 90 cm lang.
Volgens mij heb ik daar weleens kunststof profieltjes voor gezien, misschien een oplossing. Zoiets https://www.karwei.nl/assortiment/schui ... lsrc=aw.ds
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

J vd Pal schreef: 05 feb 2021, 09:41
red devel schreef: 05 feb 2021, 08:44 De groef, Ravi889, vind ikzelf ook wel fragiele! Maar anders staan de schuifdeurtjes behoorlijk van elkaar. Krijg je er een behoorlijke kier tussen. De deurtjes maak ik trouwens van 6 mm plaat. Zijn dis niet zo zwaar.
Kastje lijkt op de foto erg lang, maar is 90 cm lang.
Volgens mij heb ik daar weleens kunststof profieltjes voor gezien, misschien een oplossing. Zoiets https://www.karwei.nl/assortiment/schui ... lsrc=aw.ds
Heb ik inderdaad gezien, maar die niet of daar een 6mm profiel in zit! Dat is een nadeel van online.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door Hanz »

Het profiel in de link van Jasper is voor 10 mm, dat staat er ook bij. Maar soortgelijke profielen bestaan ook in andere maten, zoals 4 of 6 mm. Zoek maar eens op schuifprofiel of schuifrail. Wordt veel gebruikt voor bijvoorbeeld vitrines of terrarium. Meestal wordt aan de bovenkant een diep profiel gebruikt en aan de onderkant een ondiep profiel zodat je de deurtjes er makkelijk uit kunt tillen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door Multivan Generation »

Ben benieuwd op welk gewicht je uit gaat komen per kast,
en nog nieuwsgieriger naar hoe je het vast gaat maken aan de hemel en de rest van de carrosserie.

En ook nog of je dan nog wat uitzicht over houdt, met aan weerszijden (je plan) van die hangkastjes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

Multivan Generation schreef: 05 feb 2021, 14:08 Ben benieuwd op welk gewicht je uit gaat komen per kast,
en nog nieuwsgieriger naar hoe je het vast gaat maken aan de hemel en de rest van de carrosserie.

En ook nog of je dan nog wat uitzicht over houdt, met aan weerszijden (je plan) van die hangkastjes.
Het gewicht valt ontzettend mee vindt ik zelf! Het hele kastje weegt nog geen 3 Kg.
Ik ga een aluminium profiel monteren op de stijlen waar het kastje op kan rusten en aan de voorzijde (bovenop) zet het kastje vast aan de rond van het hefdak! Dacht ik zo!
Wat betreft het zicht, denk ik niet dat het hinderlijk is. Ik hoop de meeste tijd voor de bus te vertoeven :ie
En als we al binnen zitten zien we nog genoeg hoor!
Voor alle duidelijkheid, er komen maar aan een zijde kastjes he! De Rechter zijkant blijven de ramen gewoon vrij.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door red devel »

Het heeft even moeten wachten, maar de bovenkastjes hangen.
Het keukenblokje ga ik ook nog vernieuwen. Bedoeling is dat er tussen de (Uitgeschoven) bank en keukenblok een kastje/kistje komt voor de Porta potti! Ik heb uitgerekend dat, als ik het keukenblokje ca 55 cm breed maak, er net mooi een kastje naast kan voor de Porta potti.
bovenkastje3.jpg
bovenkastje2.jpg
JacoMeerveld
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Bovenkastjes Multivan

Bericht door JacoMeerveld »

wow. ziet er netjes uit..zeker mooie ideeën voor mijn multivan.
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Plaats reactie