Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrading interieurverlichting achterzijde

vragen over de T5
Plaats reactie
Doeterniettoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:02
Locatie: Oegstgeest

Bedrading interieurverlichting achterzijde

Bericht door Doeterniettoe »

Hoi allemaal,

via de zoekfunctie kom ik vrijwel alleen uit op nieuwe lampjes die geplaatst zijn.

Waar loop ik tegenaan...

Ik heb een klep aan de achterzijde en als ik die opendoe zou de verlichting aan moeten gaan. Bij onderzoek blijkt de plug van de draden, dus niet van de verlichtingsunit zelf, een draad afgebroken te zijn.
Omdat ik toch om wilde schakelen naar led strips aan het plafond en led's in de klep heb ik de plug verwijderd. De led units in de klep hebben gewerkt, die zijn al aangesloten geweest over de "oude" lamp heen. Nu de plug verwijderd is, en feitelijk dus de oude lamp ook, branden ze maar op 50% vermogen bij openen deur en 100% als ik de gewoon aanzet.
Bij het nameten blijkt dat:
  • rood 12 volt positief staat
  • bruin negatief is
  • bruin zwart ongeveer 6,7 volt positief is
Bruin zwart zou, naar mijn idee, en als ik de tekening bekijk ook, negatief moeten zijn.

Net voordat ik deze nieuwe topic ging openen zag ik een topic over een defecte deur schakelaar. Wellicht zit daar het probleem, maar voordat ik alles verder openmaak, is er iemand die, op basis van deze klachten weet waar het over gaat of wat er zou kunnen zijn?

Edi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrading interieurverlichting achterzijde

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Edi,
binnenverlichting bij VW wordt met massa geschakeld.
In dit geval met de bruine draad met zwarte streep.
Dus tussen rood en bruin met zwarte streep zou je 12V (ietsje meer eigenlijk) moeten meten.

Met testen, welke deur heb je gebruikt? Want de binnenverlichting zou eigenlijk op alle deuren moeten reageren, dus voorportieren, schuifdeur(-en) en achterdeuren/achterklep.
Gebeurd dit niet, dan even alle lampjes in de middenstand (portier stand) zetten.
Ook kun je alle lampjes permanent laten branden, zo kun je ze ook wat testen.
Reageren de lampjes wel op een open schuifdeur, maar bijvoorbeeld niet op een open achterklep?, dan zou je het hierin moeten zoeken.
In je dashboard display moet de auto dan achterklep open symbool moeten geven.. Vindt dat niet plaats bij een bepaald portier of klep, dan kun je denken aan de microschakelaar in dat slot, die niet juist meer doorgeeft. Vervangen van die slotmodule is dan vaak de remedie.

Mocht je een stekker met wat bedrading nodig hebben, stuur me dan even een PB.
Wellicht dat ik nog wat voor je heb liggen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Doeterniettoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Bedrading interieurverlichting achterzijde

Bericht door Doeterniettoe »

Hoi Peter,

Ik meen niet dat ik een lampje heb op mn dashboard wat aangaat. Maar dit kan ik uiteraard wel nog even een keer checken.
Het gaat om de achterklep. Afbeelding Dit is een "oude" foto, van toen ik hem net had.

Ik ga het lampje niet opnieuw gebruiken, maar wellicht is het wel een goed idee om de kabel "origineel" te houden/hebben.

Groetjes Edi

-- Edit --
het plaatsen van een foto lukt niet, vanuit google foto's. Ik moet even kijken hoe dat hier op het forum werkt.

-- Edit 2 --
het plaatsen van de foto's lukt, maar ik mag er maar 3 doen...
De sensor in de klep werkt blijkbaar :-) want het lampje doet het.
Bijlagen
IMG_20210202_210605.jpg
IMG_20210202_210548.jpg
Achterzijde.jpg
Doeterniettoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:02
Locatie: Oegstgeest

Re: Bedrading interieurverlichting achterzijde

Bericht door Doeterniettoe »

Hoi allemaal,

voor diegene die enigszins wat met elektriciteit hebben, zo heb ik het uiteindelijk opgelost.
Ik moet zeggen, met de vorst gisteravond, dat mijn klepverlichting het alsnog niet deed, maar ik heb geen lekstroom meer, dus die winst heb ik wel.
Vandaag ga ik het plafond er terug in plaatsen en dan wat foto's maken en die zal ik ook plaatsen.

Voor die mensen die de tekening niet begrijpen, ik heb een autorelais genomen, daar de schakeling op gezet waar normaal het lampje op brandt. Dan, als het relais omgaat, heb ik alle led's aangesloten. Ik hoop dat het duidelijk is.
Bijlagen
Klep open
Klep open
Alles uit
Alles uit
Plaats reactie