Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

vragen over de T5
Plaats reactie
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

Bericht door longboy »

Ik heb net een vw t5 gp 2.0tdi 136pk 100kw motorcode cchb multivan met handicap lift voor mijn schoonvader gekocht. De auto heeft slechts 146000kms en rijdt echt heerlijk. Maar het is me opgevallen dat er best wel wat rook uit het olievuldop en de oliepeil stok komt als ik die eraf neem met draaiende motor. Bij het gasgeven wordt de olievuldop wel aangezogen. Bij koude motor meen ik ook een licht getik te horen. Zou de rook normaal zijn, of zou er te hoge Carter druk zijn? Of kan dit wijzen op bvb verstopte carterventilatie? Of zijn er nog andere werkzaamheden die dit kunnen verhelpen? De wagen komt van 1ste eigenaar (wel via een "handelaar") en was dealer onderhouden. Daar onderging hij het longlife programma. De olie is er nu 20000km in, en ziet er echt zwart uit. Uiteraard volgt binnenkort een oliebeurt, en dan daarna elke 10-15000kms
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

Bericht door longboy »

Dat wordt compressie testen zeker?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

Bericht door Pascal-141 »

Is moeilijk te zeggen zo , zonder de "rook" te zien in real life .
Die 2.0tdi dampt al vrij snel een beetje uit de vuldop , zolang dat niet te erg is ,is dat niks om je zorgen over te maken . Als je de vuldop losdraait en hij word er door de druk niet afgeblazen , en als de motor goed vlot start, trekt en rijd ,zal het allemaal wel meevallen.

Heel goed dat je vanaf nu bij max 15.000km de olie gaat vervangen , gebruik wel goede olie die voldoet aan de longlifenorm (vw 705.00)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 848
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

Bericht door Angelo-anneveld »

Koude motor tikt altijd wel iets.. mijn tdi 140PK ook
longboy
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: Vw t5 gp rookt uit de olievuldop en oliepeilstok

Bericht door longboy »

Bedankt voor de snelle reactie! Het stelt me in ieder geval gerust. Ik ben de t4 2.5tdi acv motor gewend, en die motor staat helemaal niet uit zijn olie vuldop of peilstok te roken. Ik heb ondertussen al eens de Carter ontluchting buis afgenomen. Beetje vettig aan de binnenkant, wat me heel normaal lijkt, maar geen vernauwing of zo. Het luchtfilter heb ik eens bekeken, en die was ook helemaal droog en niet vettig. Tzal wel allemaal normaal zijn zeker? Maar ja, als je niet echt vertrouwd bent dan is daar wel de paranoia, bij mij toch. Ik kon de bus sowieso niet laten staan. Lange multivan, op zich al vrij zeldzaam, wel startline, maar dat is prima. Hele mooie handicaplift, bevestigingspunten voor rolstoel en attest. Strakke mooie bus, met ook nog eens setje originele wintervelgen. Afneembare trekhaak, dat moet, anders kan de lift niet zakken, die 2500 kg mag trekken. Misschien heeft de vorige eigenaar wel zware lasten getrokken waardoor de motor toch beetje afgezien heeft, maar misschien ook niet. Als iemand nog een reflectie heeft over dat roken, dan lees ik het natuurlijk nog graag. Ik laat er in ieder geval nog eens een jongen naar kijken die bij vw werkt
Plaats reactie