Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen standkachel

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ravi889
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:00
Locatie: Lelystad

Problemen standkachel

Bericht door ravi889 »

Beste forumleden,

Ik denk dat mijn standkachel niet helemaal naar behoren werkt...
Zodra ik hem aan start hij op zoals het hoort, na 10/15 min stoken slaat hij af. Zodra ik hem daarna weer opnieuw opstart gaat hij na een minuut of 3 weer uit.
Ook heb ik ontdekt dat hij tijdens het rijden aan gaat, ook dan blijft hij dan niet lang branden.
Ik dacht misschien dat als de kvs een bepaalde temperatuur heeft bereikt hij afslaat, en misschien weer aanslaat zodra de tempratuur is gedaald tot een bepaald punt. Dat is echter niet het geval, hij gaat niet vanzelf weer aan.....

Het betreft een eberspacher d3wz die achteraf ingebouwd is.
Het bedieningspaneel is een “mini clock”.

Ik heb al flink lopen rondneuzen op diverse forums en topics..
veel problemen gaan vaak over het opstarten, maar dat gaat dus denk ik niet het probleem.
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Daarom heb ik het idee dat ik deze maar moet gaan uitbesteden....

hebben er mensen nog suggesties wat het probleem kan zijn of waar ik de bus het beste heen kan brengen? Liefste in de regio flevoland
Bijlagen
F57EF771-453F-44E3-8B90-DFDECD32AC92.jpeg
T4 california 2.5tdi 1997
Golf mk1 20vt 260pk 1983 (in restauratie)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Kan gewoon prima zijn dat je accu inklapt qua voltage en dat hij daarna door laag voltage in storing gaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Problemen standkachel

Bericht door J vd Pal »

Dit is officieel een Zuheizer die als functie heeft de motor te helpen met opwarmen, zie ook https://t4-wiki.de/wiki/Zuheizer. Als de koelvloeistof warm genoeg is (75 graden) dan slaat de Zuheizer af. De Zuheizer gaat alleen automatisch aan bij temperaturen onder de 5 graden.

Eberspächer maakt(e) een ombouwset waarbij je de Zuheizer kunt gebruiken als standkachel. https://t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Aufr% ... C3%A4cher) Hierbij wordt het koelwater opgewarmd en vervolgens moet dat worden rondgepompt zodat de warme via de blower van de auto in de auto geblazen kan worden.

Het klinkt alsof de pomp die het warme water rond moet pompen het niet doet. Na het opstarten wordt het water warm, bij 125 graden slaat de Zuheizer af (beveiliging), want het warme water wordt niet afgevoerd. Na een paar minuten is de beveiliging weer afgekoeld en kan er weer opgestart worden. Omdat alles al warm is slaat de Zuheiser eerder af.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
ravi889
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2021, 21:00
Locatie: Lelystad

Re: Problemen standkachel

Bericht door ravi889 »

Dat het voltage te laag is heb ik uitgesloten door de accu aan het stroom te hebben gehangen. Constant 12+ Volt.
Ik had inderdaad gelezen dat ze d3wz een bijverwarmer is. Echter is deze achteraf ingebouwd, denk dat ze er meteen een standkachel van hebben gemaakt. Als ik aan de slangen vanaf de eberspacher voel lijkt het of de waterpomp het ook gewoon doet.....
T4 california 2.5tdi 1997
Golf mk1 20vt 260pk 1983 (in restauratie)
JacoMeerveld
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: Problemen standkachel

Bericht door JacoMeerveld »

zelf heb ik ook een D3WZ, die fabrieksaf in mijn T4 zit (dus als zuheizer).
aangezien ik de bus nog niet zolang heb, en het afgelopen week koud was, bleek dat de kachel het niet deed: er kwam koude diesellucht /damp uit het uitlaatje...
ik heb ik de eberspacher er in zijn geheel onderuit gehaald en opengehaald.

allereerst: niet moeilijk; kost gewoon tijd.
verder: veel vies; dus schoongemaakt
daarna: testen; op het net is er van alles te vinden over meetwaardes e.d.
dan: onderdelen besteld: in mijn geval een gloeibougie en pakkingset.
en: de kabeltjes vd koelvloeistof-temp-sensor zijn aardig vergane glorie, dus die vervang ik ook direct.
als laatste: alles weer in elkaar en onder de auto (moet nog gebeuren...)

ik heb de kachel in zijn geheel open liggen en woon in Hilversum, dus niet zo ver van Lelystad.
ik kan foto's maken, maar je bent ook welkom.

vooral het meten is een tijdrovend klusje; maar geeft veel helderheid, ook externe delen als de diesel-pomp en waterpomp e.d.

ik heb mijn pakkingset bij aliexpress besteld; duurt wat langer, maar een prijs verschil van 150,= vind ik het wachten waard...
Bijlagen
20210215_162155.jpg
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Plaats reactie