Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

vragen over de T6
Gebruikersavatar
Genuis
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2018, 19:36
Locatie: In de buurt van Breda

Re: Schema gemaakt voor wie Multifunctioneel stuur wil plaatsen ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Genuis »

Je moet dus niet de kufatec beschrijving aanhouden (dat had ik namelijk ook gedaan ) en dat werkte niet, vandaar dat ik het zelf heb uitgezocht en onder andere hier heb gedeeld, dus mijn schema en programering aanhouden
Zo werkt het bij mij althans
Werkt alleen op VW T6 met euro 6, want bij een T5 zit de Lin-bus anders
Uiteraard moet je ook de programmering doen met OBD Eleven
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor wie Multifunctioneel stuur wil plaatsen ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Enig idee waar de lin-bus van de t5 zit? Het is namelijk een t5GP
Omgebouwd naar een T6
Gebruikersavatar
Genuis
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2018, 19:36
Locatie: In de buurt van Breda

Re: Schema gemaakt voor wie Multifunctioneel stuur wil plaatsen ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Genuis »

@angelo je hebt PB met orgineel schema MFL

maar is pin 36 wel leeg? zo ja dan steek je hem daar toch in, wie weet... volgens schema kan dat ook , bij mij werkte het alleen op pin 17

Geen idee , ik heb alleen het schema van een T6 euro 6
staat ook duidelijk in mijn onderwerp : "VW T6 met Euro 6 AdBlue 2018"

Sorry ik had een T6 dus helemaal uitgezocht voor een T6 , helaas weet ik niet hoe de bedrading zit van een T5
maar volgens het originele schema van een T6 loopt de Lin-bus van de zwarte stekker in het stuur pin 3 naar pin 9 van de gele stekker onder het stuur naar pin 10 de stekker op de suurkolom naar pin B17 van de stekker bij de pedalen (boordcomputer , moet je zelf +12 volt aanleggen van dikke rode draad contactslot etc. zoals op schema dus
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
VWT2aWestfalia
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2021, 19:26

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door VWT2aWestfalia »

Zijn er mensen bij wie het inbouwen van een MFL stuur gelukt is? Ik krijg de mijne niet werkend.

Heb een T6 van 2017 met boordcomputer in het display. Heb een nieuw stuur van een Golf 7 ingebouwd met MF toetsen, de versie met CC langs de linker zijde. Heb een kabelset besteld van Kufatec en aangesloten. Wat wel vreemd was bij mij dat er op positie 26 geen kabel zat. Dus aan de stuurkolomschakelaar pin 11 (geel/bruin) gedemonteerd en pin 9 en 10 van de kabelset aangesloten.
Als ik mijn bekabeling op de boordnetstuurdoos aansluit werkt slechts een gedeelte. Op pin 36 werkt mijn claxon en 2 toetsen. De toetsen stemmen wel niet overeen met hun functie. Als ik deze aansluit op pin 17 werkt de verlichting van de toetsen maar dat is het dan ook. Claxon werkt ook niet meer. Had ergens gelezen dat wanneer je een stuur van een Golf 7 inbouwd je de 2 kabels van plaats dient te wisselen? Weet iemand dit? Volgens Genuis zijn schema zou dit alleen 9 en 10 op de airbagstekker kunnen zijn.

Alle hulp is welkom! 😉
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Ben er ook mee bezig. vandaag gecodeerd, alleen krijg ik mijne ook niet werkend..
VWT2aWestfalia
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2021, 19:26

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door VWT2aWestfalia »

Kreeg je ook een foutmelding als de bekabeling op pin 17 had aangesloten? Ik kreeg dat de codering van de boordnetstuurdoos (09) niet juist was. Kon deze niet wissen. Op pin 36 geen foutmelding.🤯🤯
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Die van mij doet letterlijk niks..
gingen jou ledjes al branden als je alles had aangesloten ?
Of pas nadat je had gecodeerd?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Multivan Generation »

Heb je in vcds al aangegeven dat er nu een stuurwiel met knoppen gemonteerd zat?
MFL. Aanmelden..
Ook kan er verschil in wikkelveer zitten tussen een auto zonder MFL en met MFL..

Alle fouten moeten er eerst ook uit zijn.
Werkt de verlichting wel in het donker, of als je de lichtsensor bij de voorruit, ter hoogte van de binnenspiegel, even afdekt met iets donkers?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Hey peter,

Ja zeker alles aangemeld. Even aanvinken en coderen maar. Helaas werkt er niks.. ik wil het nu nog even op PIN 36 proberen kijken of dat wat word..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Multivan Generation »

Maar had de bus al een MFL en dus de juiste wikkelveer met extra pinnen of niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Officieel had hij geen MFL..
alleen mijn wikkel veer is al wel voorbereid. Ik heb 6 pinnen (waar de gele airbag stekker op komt)

Groetjes
VWT2aWestfalia
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2021, 19:26

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door VWT2aWestfalia »

Angelo-anneveld schreef: 16 feb 2021, 21:17 Die van mij doet letterlijk niks..
gingen jou ledjes al branden als je alles had aangesloten ?
Of pas nadat je had gecodeerd?
Ik heb er geen idee van, had hem eerst aangesloten op pin 36 en gecodeerd. Daar werkt de verlichting niet op, enkel de claxon en 2 knoppen. Enkel bij aansluiten op pin 17 werkt de verlichting maar dat is dan ook alles...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Angelo-anneveld »

Naja, in iedere geval iets!
Dat je linker gedeelte niet werkt lijkt me ene kant logisch aangezien daar het cruise gedeelte zit?

Groetjes
Gebruikersavatar
Genuis
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2018, 19:36
Locatie: In de buurt van Breda

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Genuis »

als je geen cruise control hebt vanaf fabriek gaat Cruise control op het stuur niet zomaar werken , is ook logisch voor cruise control moet je normaal vanaf fabriek voor betalen,
schijnt wel te kunnen na betaling en zou een welwillende dealer dat in kunnen programmeren (volgens duitse forums)
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
Gebruikersavatar
Genuis
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2018, 19:36
Locatie: In de buurt van Breda

Re: Schema gemaakt voor T6 Euro6 Multifunctioneel stuur ZONDER Cruise control op stuur

Bericht door Genuis »

Misschien is deze ook nog nuttig:

ook in long coding
Byte 15 Bit 0 Push-to-Talk Function via Multi-Function-Steering-Wheel (MFSW) active
VW T5 2009 2,5 TDI 130PK, LA6W Fresco Groen: omgebouwd naar Camper (Zelfbouw) (verkocht)
VWT6 2.0 tdi 110pk indium grey : omgebouwd naar camper (zelfbouw)(verkocht)
nu Citroën Jumper III ALL Black H2 L3 163pk
Zelfbouw Camper
Plaats reactie