Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor komt niet op temperatuur

vragen over de T4
Plaats reactie
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

motor komt niet op temperatuur

Bericht door Henri84 »

Hoi allemaal,

Mijn T4 uit 1994 met een 2.5 benzine (aaf) motor komt niet op temperatuur (max tot een vierde van de schaal)

De ventilator slaat veel te snel aan. Al een minuut na de start begint hij met draaien (toerental motor veranderd dan even) dit duurt dan een halve minuut ofzo en dan slaat hij weer af om na een minuut of 2 weer vrolijk aan te slaan.
Is dit een probleem van de thermostaat? Of zou het de schakelaar kunnen zijn die de ventilator aanstuurt?

Groeten,
Henri
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door ladanivabelgium »

Ik weet niet bij vw, maar er zijn merken waarbij de koelschroef aan gaat als de temperatuursensor niet goed werkt.
'99 T4 2.5 TDI
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Jenson »

Ik heb een thermoschakelaar zitten in de rechter bovenkant van mijn radiateur, zou deze zou kapot kunnen zijn? Bij mij stuurt die direct de ventilatoren aan, maar wij hebben een vroege 91er.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Jenson »

Op dit plaatje lijkt die linksonder te zitten heb je meteen onderdeelnummer als het nodig is:

https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 59-959050/
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
JacoMeerveld
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door JacoMeerveld »

ik zou idd je thermostaat effe checken.

je kunt ook de koelslang richting de radiator afknellen om te kijken of je motor nu wel oo temp komt.

verder ok belangrijk om te checken of alle koelslangen nog goed zittenen niet gekneld: heb ik wel eens bij een scooter gehad: de retourleiding vanaf de pomp was gekneld waardoor de vloeistof direct naar de radiator ging en zeer snel zeer heet werd.
beknelling weg en klaar
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Henri84 »

Inmiddels weer wat wijzer geworden; het aanslaan van de ven is de aircopomp die blijkbaar werkt in de ontwasemingsstand van de ruit :bonk
Ik dacht dat de airco alleen zo werken in de 3 standen waar het ijskristalletje bij staat.

Blijft dus wel het probleem van een te koude motor en daarmee nog steeds de verdachten van thermostaat en temperatuurschakelaar in de radiator.

Bedankt voor de tips hierboven, ik ga ermee aan de slag :)
Jenson
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Jenson »

Thermoschakelaar is echt voor de ventilatoren van de radiator, die lijkt nu af te vallen als verdachte. Blijft denk ik nog over: thermostaat, koelvoeistoftemperatuursensor naar dashboard/omlooppomp, doet je benzinemeter het wel goed? anders zou het nog de spanningsregelaar van het dashboard kunnen zijn.
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Multivan Generation »

Thermostaat kun je in mijn ogen uitsluiten.
Als na 1 minuut , de ventilatoren aanslaan, dan is de motor temperatuur nog niet zo hoog, dat de thermostaat zou moeten open gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JacoMeerveld
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2021, 09:45

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door JacoMeerveld »

Multivan Generation schreef: 22 feb 2021, 20:14 Thermostaat kun je in mijn ogen uitsluiten.
Als na 1 minuut , de ventilatoren aanslaan, dan is de motor temperatuur nog niet zo hoog, dat de thermostaat zou moeten open gaan..
In mijn optiek kan de thermostaat wel kapot zijn en daardoor altijd open staan, (dus niet meer willen sluiten) waardoor de koelvloeistof direct naar de radiator gaat.

dat vervolgens de fan binnen 1 minuut aanslaat is wel opvallend, alhoewel ik meen dat de eerdere t4's met airco deze optie hadden (mijn buurman heeft er een die altijd binnen 1 minuut aanslaat als hij direct start met de airco: of dit helemaal hoort, weet ik niet..)

samengevat: ik zou de thermostaatklep wel effe checken, of preventief vervangen: zijn de moeite en kosten niet.

samengevat#2: de optie dat er meerdere problemen en oorzaken door elkaar lopen zou ik open houden!

succes.
Helder
Jaco

soms moet je traagheid vliegensvlug inzetten en gewoon heel lang genieten.
VW T3, VW T4, VW1200Kever, VW412, Zastava750
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Henri84 »

Bedankt voor jullie info! De benzinemeter doet het goed.
Ik zal de thermostaat dan eerst vervangen, daarna een update. Kan ik meteen het koelsysteem flushen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor komt niet op temperatuur

Bericht door Multivan Generation »

JacoMeerveld schreef: 23 feb 2021, 07:56
Multivan Generation schreef: 22 feb 2021, 20:14 Thermostaat kun je in mijn ogen uitsluiten.
Als na 1 minuut , de ventilatoren aanslaan, dan is de motor temperatuur nog niet zo hoog, dat de thermostaat zou moeten open gaan..
In mijn optiek kan de thermostaat wel kapot zijn en daardoor altijd open staan, (dus niet meer willen sluiten) waardoor de koelvloeistof direct naar de radiator gaat.

dat vervolgens de fan binnen 1 minuut aanslaat is wel opvallend, alhoewel ik meen dat de eerdere t4's met airco deze optie hadden (mijn buurman heeft er een die altijd binnen 1 minuut aanslaat als hij direct start met de airco: of dit helemaal hoort, weet ik niet..)

samengevat: ik zou de thermostaatklep wel effe checken, of preventief vervangen: zijn de moeite en kosten niet.

samengevat#2: de optie dat er meerdere problemen en oorzaken door elkaar lopen zou ik open houden!

succes.
Dat klopt wel wat je schrijft, maar een kapotte thermostaat kan niet veroorzaken, dat binnen 1 minuut na een koude start de ventilatoren aan gaan. Want die springen aan, als de temperatuur te hoog is, als de thermostaat open zou staan, en de koelvloeistof richting radiator zou gaan, dan koelt het door de rijwind af, en hoeft die ventilator na 1 minuut nog niet aan te springen. Ik gok bij een koude start, dat de koelvloeistof temperatuur na 1 minuut nog niet eens de 60 graden heeft behaald. Thermostaat gaat in het normale geval pas open boven de 80, 82, 87 of 90 graden (afhakelijk van wat er nu in zit). Zo wie zo kan het geen kwaad om deze thermostaat meteen te vervangen, als is het maar vanwege leeftijd en bedrijfszekerheid. Wahler is een goed merk en is goed verkrijgbaar.

Dat er bussen zijn waarbij de ventilatoren vrijwel meteen gaan draaien, dat klopt ook, bij een bus voorzien van airco en zeker een bus met (dubbele) climatronic is dat zo. Daarbij moet er dan minstens eentje altijd draaien en bij behoefte komt de 2de bij.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie