Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 trilt boven 50km/u

vragen over de T5
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Allen,

Sinds een paar dagen trilt mijn T5GP bij een snelheid van boven de 50km/u. Of vanaf die snelheid begin ik de trillingen te voelen althans.

Het trillen is alleen bij gas geven. Eenmaal ik het gaspedaal loslaat of de cruise control opzet, voel ik geen trillingen meer.

De transporter/caravelle is een 2.0 diesel met 140PK van het bouwjaar 2013. De auto heeft ondertussen 75.000km gelopen.

Iemand een indicatie waaraan dit kan liggen? Iets wat ik makkelijk al zelf kan controleren vooraleer ik naar de garage bel voor een afspraak?

Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groet.
ruud vd meulen
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mei 2019, 19:23
Locatie: West-friesland

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door ruud vd meulen »

bij mij was het de aandrijfstang
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Niet iets wat ik zelf kan controleren dus. Dan zal het een ritje naar de garage zijn en hopen dat ze wat doelgericht kunnen zoeken.

Deze morgend dacht ik even dat het weg was, bij geen enkele snelheid trillingen. Maar daarnet nog even een ritje moeten doen en daar was het weer. Zeer vervelend.

Hopelijk krijgen ze het snel zonder al te grote kosten gevonden. Fingers crossed.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Snautzer »

Ge cupte band?
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Aan de banden is niets gewijzigd. En voor zover ik me herinner heb ik de laatste tijd ook geen diepe putten of hoge borduren geraakt.

Ik kan morgen wel de bandenspanning eens controleren maar ook die lijken me op het eerste zicht oke te zijn.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Snautzer »

Dat is het beetje het punt. Kan langzaam gaan. De uitlijning kan met een rotte fusee kogel zomaar van het pad gaan. En zoals ik nu weet, ook op zicht best lastig te zien of een band gecuped is, of kan zijn. Mss heb je een andere set banden die je kan proberen.
Of zet anders de voor banden achter en vise versa. Klein beginnen en dingen uitsluiten, of en dat kan natuurlijk ook naar de garage brengen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Hanz »

Je schrijft dat het trillen alleen optreedt bij gas geven, dus als de motor kracht gaat leveren. Dan zou ik het eerder in de aandrijflijn zoeken dan bij de banden. Wat ik hier op het forum gelezen heb is bij de T5 de rechter aandrijfas een bekend/berucht slijtage-onderdeel. Zoek maar even op het forum naar topics over die aandrijfas.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Vandaag is me weer iets opgevallen waardoor en misschien wat meer uitsluiten kan zijn.

Het euvel lijkt alleen voor te vallen bij een warme motor. Ik reed vanmorgen naar het werk en de auto voelde prima aan, geen trillingen waar te nemen. Iets daarna moest ik voor het werk weer even weg, de auto was warm en het trillen begon terug.

De auto gaat bij een kameraad op de brug dit weekend en we kunnen zowiezo de banden al eens wisselen.

Wat opzoekingswerk op het forum zegt me dat als het de aandrijfas is, het de rechtse moet zijn. Aan de linkse zijn geen problemen bekent. Mischien maar ineens de rechtse aandrijfas eens monteren en kijken naar de vertanding.

Kan dit probleem ook verwijzen naar het massavliegwiel? Of zijn er dan andere symptomen?
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Laatste reactie was dus niet juist. Net op het werk aangekomen en onderweg toch trillingen in de auto. Van het dik kwartier dat ik moet rijden heb ik maar een minuut of 2 de trillingen waargenomen.

Moeilijk om hier een diagnose over te stellen als het probleem zich niet altijd en niet altijd bij dezelfde omstandigheden voordoet.
Ik zou denken dat als het de aandrijfas is, hij altijd moet trillen bij het leveren van vermogen. Maar dat is dus niet.
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Bij het terug naar huis rijden trilde de auto weer als een gek. Thuis gekomen heb ik geprobeerd wat foto's te maken.
Deze zijn van de bestuurders zijde.
Bijlagen
IMG20210223203914.jpg
IMG20210223203816.jpg
IMG20210223203808.jpg
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Deze van de passagiers zijde.
Bijlagen
IMG20210223204021.jpg
IMG20210223204015.jpg
IMG20210223204010.jpg
jordydereus

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door jordydereus »

Zo te zien is je homokineet stuk

Overal vet.
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

En is die zelf te vervangen? Er zijn reparatiesetjes genoeg te vinden op internet.

https://m.autodoc.be/skf/7143217

Zou deze van bovenstaande link iets zijn? SKF lijkt me toch een betrouwbaar merk te zijn, of kan ik beter eentje bestellen bij een VW dealer?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij kun je beter een nieuwe as monteren, en gelijk een nieuwe asstomp, dan ben je eerst weer klaar voor de toekomst.
Want als je een reparatie set koopt en je komt er achter dat je vertanding ook versleten is heb je extra kosten en 2 x werk. Die assen gaan iets van 125.000 km mee heb ik begrepen, beetje afhankelijk van het gebruik.
Die zijn ook wel bij autodoc leverbaar ook van SKF.
Wel even bestellen op chassisnummer en niet op kenteken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: T5 trilt boven 50km/u

Bericht door Papui »

Wat zijn de goede, betrouwbare merken?

Als ik op het OEM-nummer een reserve onderdeel zoek krijg ik onderdelen te zien met een prijs range tussen de €70 en de €380. Wel een groot verschil.

De goedkope onderdelen zijn bijvoorbeeld van Ridex en GSP. De dure zijn bijvoorbeeld van Stark en Spidan. Die van Spidan is dan nog eens een gereviseerde in plaats van een nieuwe 😱
Plaats reactie