Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies herstel dorpels

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Peter v M
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2018, 10:36

Advies herstel dorpels

Bericht door Peter v M »

Dag mede T4 liefhebbers.

Ik rijd een T4 California uit 2002.
In 2018 verscheen er wat roest op de dorpel en 'velsrand' zoals de man van de garage het noemt.
Ik heb de boel bij een schadeherstelbedrijf laten stralen en spuiten. Maar na 2 jaar ziet het er weer uit zoals op bijgevoegde foto's.
Er zit zelfs een gat in, zie de derde foto.

Verschillende mensen raden mij verschillende behandelingen aan.
Er is al veel over geschreven op dit forum. En als ik dat allemaal lees, lijkt het totaal vervangen van de dorpels de meest duurzame oplossing.
Maar die lijkt me ook vrij prijzig. Wat zou een schappelijke prijs zijn voor zo'n ingreep?
En zijn er 'betaalbaarder' manieren om dit voor langer dan 5 jaar weg te werken?

Ik ben benieuwd.
In ieder geval alvast dank voor het meedenken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Snautzer »

Dat is een rand die niet in het oog springt. Die zou ik zelf schuren behandelen en verven.
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Busfever »

Gewoon laten vervangen.
Dat is de beste manier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Pascal-141 »

Dus 2 jaar na het zogezegd stralen zie je dit roest ?
Dan kan ik je zeggen dat het klungelwerk was .
Als het GOED gedaan was , had je nu zo geen rotte plekken .

Nu zit er maar 1 ding op , wil je het goed doen = rotte stukken eruit slijpen ,en vers plaatwerk inlassen en goed behandelen . Is op zich niet zo'n groot werk , en zou ook niet al te duur mogen zijn .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door pwhooftman »

Die felsrand is destijds niet kaal gestraald, de fabrieks'kit' zit er nog op. De grote roestplek is van binnenuit ontstaan en achter die kit doorgegaan met roesten. Halverwege de kokerbalk zit binnenin een prop purschuimachtig materiaal ( vond VW blijkbaar een goed idee) en daar roesten ze door. De dorpel vervangen door nieuw plaatwerk is de enige oplossing en kost nauwelijks meer tijd dan deze plek herstellen. Nieuwe dorpel kost slechts een tientje en zit er in een uurtje op.

Let op dat er vooraan op de punt ook al blazen zitten, daar komt de roest er binnenkort ook door
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Jonathan L »

Als https://autolasser.nl/ bij je in de buurt is, is dat een optie.
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Ilja1974 »

Los van de bovenstaande tips.
Je hebt toch garantie op de gedane herstelling?
Persoonlijk zou ik eerst eens de betreffende schade hersteller opzoeken want na twee jaar zou het er niet zo uit moeten zien.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door brugseb »

Vervangend plaatswerk is echt niet duur, dus uitzagen en laten vervangen. Dan kan je meteen ook de achterliggende balk laten bekijken, vaak is die ook aangetast, maar kan je er niet aan. Zo was het bij mijn beide T4's tenminste.
Enne die herstelling zal "van ver" gebeurd zijn de vorige keer...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Peter v M
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2018, 10:36

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Peter v M »

Dank voor het meedenken en alle reacties.Superfijn.
Het herstelwerk is vorige keer bij een herstelbedrijf, aangesloten bij PON en vaste leverancier van VW Campercentrum Nederland gedaan. Had er meer van verwacht :(

Zijn er mensen die tips hebben voor mensen die dit beter kunnen in omgeving Utrecht?
Ik zag dat autolasser.nl al aardig in de buurt zit. Meer mensen met goede ervaringen bij hem?

Wederom alvast dank!!
wummeke
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 mei 2019, 16:27

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door wummeke »

Wat een toeval! Vorige week heb ik een afspraak gemaakt bij een autoschadehersteller hier in het dorp voor een vergelijkbare rotte plek op de dorpel. Bij mij is het een stuk van ik denk zo'n 20 cm bij het rechter voorwiel. precies op de plek waar je je krik moet zetten als je je wiel moet verwisselen.

Ik heb een offerte laten maken voor het vervangen van de dorpel (dus deel verwijderen, nieuw deel er in lassen), schuren, spuiten, tectyleren, nieuwe beschermplakker en arbeid. Alles bij elkaar kwam men op zo'n 350 euro ongeveer. Is een hoop geld, maar het lijkt mij het wel waard als het goed gebeurd.

Deze autoschadehersteller heeft een paar jaar geleden ook al eens roestplekken rond de voorruit verwijderd en hersteld. Dat heeft hij naar mijn tevredenheid gedaan, dus dat gaf mij ook wel vertrouwen om dit klusje aan te laten pakken door hem. Hij is niet aangesloten bij een grote organisatie of een keten, dus hij werkt echt voor zijn klanten (dat gevoel heb ik in ieder geval). Hij zit alleen niet in de buurt van Utrecht. Ik zou dus als ik jou was een aantal (onafhankelijke) schadeherstellers uit de buurt een offerte op laten stellen en dan de gene waar je het beste gevoel bij hebt de opdracht gunnen.
Groet, Jan Willem

Volkswagen T6 California Ocean 2017 - Indium grey
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door pwhooftman »

ik vind 350 euro all-in een keurige prijs, en alleen door vervangen van de dorpel gebeurt het ook op een manier dat het weer jaren mee kan.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door red devel »

Ik heb een T4 van 1997, en heeft ook rotte plekke in ik de linker dorpel en de rechterkant onder de schuifdeur moet ook vernieuwd worden.
Ik heb bij de plaatselijke schadebedrijf een globale offerte gevraagd en zij hadden het over ca 2-3 dagen werk. Zonder materiaal. Dat is dus 3x8 uur x ca € 50! En dan er van uitgaande dat ze geen andere rotten plekken tegen komen!
Nu ben ik zelf een beetje handig, maar mij laswerk is niet top! Gelukkig heb ik een schoonzoon die dat wel kan, en daarom gaan we een dezer weken het zelf doen. Plaatwerk is al binnen en daar was ik nog geen € 100 aan kwijt!
Dus.....
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Erdem50 »

pwhooftman schreef: 04 mar 2021, 09:24 ik vind 350 euro all-in een keurige prijs, en alleen door vervangen van de dorpel gebeurt het ook op een manier dat het weer jaren mee kan.
Ik vind dit persoonlijk zeer goedkoop.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door chv »

Erdem50 schreef: 04 mar 2021, 12:50
pwhooftman schreef: 04 mar 2021, 09:24 ik vind 350 euro all-in een keurige prijs, en alleen door vervangen van de dorpel gebeurt het ook op een manier dat het weer jaren mee kan.
Ik vind dit persoonlijk zeer goedkoop.
Lijkt mij ook.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies herstel dorpels

Bericht door Multivan Generation »

Peter v M schreef: 02 mar 2021, 21:25 Dag mede T4 liefhebbers.

Ik rijd een T4 California uit 2002.
....
Maar die lijkt me ook vrij prijzig. Wat zou een schappelijke prijs zijn voor zo'n ingreep?
En zijn er 'betaalbaarder' manieren om dit voor langer dan 5 jaar weg te werken?
Schappelijke prijs? Betaalbaarder manieren?
Huh?
Je bus is het waard om in te investeren,
en goede reparaties, zeker als je het zelf al reeds zo ver hebt laten komen,
kosten gewoon geld. En meestal krijg je de kwaliteit waarvoor je betaald..

Zet je auto eens op de brug, neem een uurtje de tijd, en wees kritisch.
Je zult meer tegenkomen als dat je lief is.. Dat geldt voor de meeste T4's overigens :bonk
Pak het nu aan, zie het topic van wat Erdem recent gedaan heeft.
Je bus en de toekomstige verkoopwaarde zullen er van profiteren :knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie