Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door RuVo »

Is er iemand bekend met het instellen van de centrale bediening voor het instellen van het type accu? (huishoud) In de bediening gemonteerd in de hemel is er mogelijkheid tot het instellen van het type accu aan de achterzijde, en wel het 2e schakelaartje, standaard staat deze uit (naar beneden) voor het laden van de gel accu. Ik ben nu van accu gewisseld naar een normale lood/zuur accu. moet ik dan de de stand veranderen van uit naar aan. In de beschrijving is de stand uit bedoeld voor sonnenschein accu en de stand aan voor de Deta accu. Wie heeft hier ervaring mee? betreft een westfalia t4 van 2002.
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

Sonnenschein en Deta zijn merknamen maar Westfalia geeft daarmee aan gelaccu (Sonnenschein) of lood-zuuraccu (Deta). In jouw geval moet je de dip-schakelaar dus in de stand ON zetten.
Je geeft aan dat het om een T4 Westfalia gaat. In dat geval zal je accu in een afgesloten ruimte staan. Een lood-zuuraccu moet in een geventileerde ruimte staan omdat bij het laden brandbare gassen vrij kunnen komen en dat levert in een afgesloten ruimte gevaarlijke situaties op. Dus als je nieuwe accu op de originele afgesloten plek staat zou ik toch overwegen om hem te ruilen voor een gelaccu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Multivan Generation »

Hierbij op pagina 10
Bijlagen
VW_T4_Zentralelektronik2006.pdf
(539.16 KiB) 110 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door RuVo »

Hanz schreef: 06 mar 2021, 17:46 Sonnenschein en Deta zijn merknamen maar Westfalia geeft daarmee aan gelaccu (Sonnenschein) of lood-zuuraccu (Deta). In jouw geval moet je de dip-schakelaar dus in de stand ON zetten.
Je geeft aan dat het om een T4 Westfalia gaat. In dat geval zal je accu in een afgesloten ruimte staan. Een lood-zuuraccu moet in een geventileerde ruimte staan omdat bij het laden brandbare gassen vrij kunnen komen en dat levert in een afgesloten ruimte gevaarlijke situaties op. Dus als je nieuwe accu op de originele afgesloten plek staat zou ik toch overwegen om hem te ruilen voor een gelaccu.
Bedankt voor de tip, ik ga een rookgasafvoer maken in de accuruimte, de accu omruilen gaat niet bij de accuboer denk ik. Ik had bij dezelfde leverancier ook een gelaccu gekocht, maar die is slechts 2 jaar meegegaan, volgens de accuboer omdat hij te ver doorgeladen is geweest. Ik haal de accu altijd uit de bus tijdens de winterstalling. De accu viel net binnen de garantietijd van 2 jaar maar de leverancier wilde niet vergoeden, ik kon voor 100 euro een nieuwe tractie accu krijgen in dezelfde bakmaat als de originele gel.Ze hadden misschien wel gelijk ook want de laatste keer met los laden van de gelaccu was er wel een stevige rotte eieren geur.
Maar als westfalia in de beschrijving (bedankt Peter) ook aangeeft dat er of een sonnenschein(gel) of een DETA(zuur) in kan zitten, dan moet deze toch ook toegestaan zijn in de bestaande accuruimte?
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

RuVo schreef: 07 mar 2021, 00:15 Maar als westfalia in de beschrijving (bedankt Peter) ook aangeeft dat er of een sonnenschein(gel) of een DETA(zuur) in kan zitten, dan moet deze toch ook toegestaan zijn in de bestaande accuruimte?
Daar zou ik niet zonder meer van uitgaan. Westfalia heeft dit bedieningspaneel niet alleen in de VW California gebruikt maar ook in diverse andere typen campers die zij gebouwd hebben en waar de accu vaak op een heel andere plaats staat.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum eens en zoek naar 'huishoudaccu'. Daar is al heel veel over geschreven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door chv »

Bij mijn weten zijn deze displays ook gebruikt in de Mercedes Vito Marco Polo en de Ford Nugget.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

chv schreef: 07 mar 2021, 12:46 Bij mijn weten zijn deze displays ook gebruikt in de Mercedes Vito Marco Polo en de Ford Nugget.
Mvg,
Charles Vos
En ik heb volgens mij weleens op foto's gezien dat ze gebruikt werden in de oudere types James Cook en Amundsen.
RuVo schreef: 07 mar 2021, 00:15 Ze hadden misschien wel gelijk ook want de laatste keer met los laden van de gelaccu was er wel een stevige rotte eieren geur.
Een gelaccu moet met een daarvoor geschikte acculader geladen worden om te voorkomen dat hij te snel wordt geladen of overladen wordt. Het kan dus inderdaad dat hij kapot gegaan is omdat je hem buiten de camper met de verkeerde lader hebt geladen.

Ik vraag me wel af hoe je een rookgasafvoer denkt te maken in de accuruimte. Een gat in de carrosserie naar buiten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door RuVo »

Hanz schreef: 07 mar 2021, 18:19
chv schreef: 07 mar 2021, 12:46 Bij mijn weten zijn deze displays ook gebruikt in de Mercedes Vito Marco Polo en de Ford Nugget.
Mvg,
Charles Vos
En ik heb volgens mij weleens op foto's gezien dat ze gebruikt werden in de oudere types James Cook en Amundsen.
RuVo schreef: 07 mar 2021, 00:15 Ze hadden misschien wel gelijk ook want de laatste keer met los laden van de gelaccu was er wel een stevige rotte eieren geur.
Een gelaccu moet met een daarvoor geschikte acculader geladen worden om te voorkomen dat hij te snel wordt geladen of overladen wordt. Het kan dus inderdaad dat hij kapot gegaan is omdat je hem buiten de camper met de verkeerde lader hebt geladen.

Ik vraag me wel af hoe je een rookgasafvoer denkt te maken in de accuruimte. Een gat in de carrosserie naar buiten?
Ja wordt nog ff puzzelen, de ruimte achter de accu waar de gasfles staat heeft een rooster als ik het goed heb, dus een paar gaatjes in de plank er tussen boren is misschien een oplossing.
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door J vd Pal »

En dan bij een eventueel gaslek het gas door de hele bus ipv naar buiten?? Zou mijn keuze niet zijn.

Hoe lang verwacht je met een niet voor het doel geschikte accu te gaan doen? Een standaard lood/zuur (start) accu is een beroerde keus als huishoudaccu.

Lees maar eens:

https://www.nkc.nl/advies/de-camper/str ... je-camper/

https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-accu/

https://camperpunt.nl/accu-dat-kan-bruin-niet-trekken/
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

RuVo schreef: 07 mar 2021, 23:17 Ja wordt nog ff puzzelen, de ruimte achter de accu waar de gasfles staat heeft een rooster als ik het goed heb, dus een paar gaatjes in de plank er tussen boren is misschien een oplossing.
De gasbun heeft inderdaad een rooster naar buiten toe. Dit rooster zit onderaan omdat het gas zwaarder is dan lucht. Bij een lek zakt het gas dan vanzelf weg naar buiten toe.
Een lood-zuur accu produceert bij het laden knalgas (mengsel van waterstof en zuurstof). Knalgas is lichter dan lucht en zal dus niet door die gaatjes en het rooster verdwijnen. En zoals de naam al zegt, knalgas is behoorlijk explosief.
Om de accuruimte te ventileren moet er dus een opening naar buiten komen en de ruimte moet actief geventileerd worden, bijvoorbeeld met een ventilator. En dan nog oppassen dat eventuele vonkjes van de ventilator geen ontploffing veroorzaken.
Kortom, een erg ingewikkelde oplossing alleen maar om een verkeerde accu te blijven gebruiken.
Ik zou zeggen: verkoop die accu en koop een goede gelaccu en zorg dat je die voortaan op de juiste manier oplaadt. Als een gelaccu goed behandeld wordt kan hij heel lang meegaan, de accu in mijn California is al meer dan 10 jaar oud en functioneert nog uitstekend. Dus de kosten per jaar vallen wel mee.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door RuVo »

Hanz schreef: 08 mar 2021, 10:40
RuVo schreef: 07 mar 2021, 23:17 Ja wordt nog ff puzzelen, de ruimte achter de accu waar de gasfles staat heeft een rooster als ik het goed heb, dus een paar gaatjes in de plank er tussen boren is misschien een oplossing.
De gasbun heeft inderdaad een rooster naar buiten toe. Dit rooster zit onderaan omdat het gas zwaarder is dan lucht. Bij een lek zakt het gas dan vanzelf weg naar buiten toe.
Een lood-zuur accu produceert bij het laden knalgas (mengsel van waterstof en zuurstof). Knalgas is lichter dan lucht en zal dus niet door die gaatjes en het rooster verdwijnen. En zoals de naam al zegt, knalgas is behoorlijk explosief.
Om de accuruimte te ventileren moet er dus een opening naar buiten komen en de ruimte moet actief geventileerd worden, bijvoorbeeld met een ventilator. En dan nog oppassen dat eventuele vonkjes van de ventilator geen ontploffing veroorzaken.
Kortom, een erg ingewikkelde oplossing alleen maar om een verkeerde accu te blijven gebruiken.
Ik zou zeggen: verkoop die accu en koop een goede gelaccu en zorg dat je die voortaan op de juiste manier oplaadt. Als een gelaccu goed behandeld wordt kan hij heel lang meegaan, de accu in mijn California is al meer dan 10 jaar oud en functioneert nog uitstekend. Dus de kosten per jaar vallen wel mee.
Ik ben uitgegaan van het advies van de accuboer, het was geen enkel probleem om de gel te vervangen voor een semitractie calcium loodaccu volgens hem. Mede omdat deze accu, net als gel een gesloten "recyclesysteem" heeft voor eventuele knalgassen. Ik wil natuurlijk wel veilig slapen in mijn bus.
Deze accu heeft hij mij verkocht https://www.awaccu.nl/product/1181-180a ... -68034-smf Inmiddels 400 euro aan accu's uitgegeven in 2 jaar. Pff, moeilijke keus.
Iemand nog interesse voor de batterij voor leuk prijsje :nuts
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door J vd Pal »

Je hebt het in jouw beginpost over een normale lood/zuur accu. Dat is in mijn beleving een reguliere open startaccu met dopjes die je na kunt vullen en die berucht zijn om lekkage en het produceren van (knal)gas. Nu blijkt dat je een gesloten onderhoudsvrije semi tractie accu hebt gekocht. Het gevaar van knalgas is bij dit soort accu's vrijwel nul, pas als de druk te hoog wordt klapt het veiligheidsventiel eruit en komt het gas vrij. Alle hierboven genoemde zorgen over vrijkomend gas zijn dus niet meer van toepassing.

Of deze accu bij het beoogde gebruik lang meegaat zal de tijd leren. Een gel accu kan lang meegaan, de mijn is na 18 jaar uit voorzorg vervangen, maar jij hebt daar andere ervaringen mee.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

+1

Die dip-schakelaar in je bedieningspaneel kan je nu gewoon in de OFF stand laten staan. En als je de accu buiten de camper oplaadt dan wel de juiste lader gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RuVo
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 jun 2018, 00:07
Locatie: Westland

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door RuVo »

Pff, toch een opluchting ik zag me al de lucht in gaan met mijn bussie. Wat betreft de levensduur van de semitractie verwacht ik ook niet dat hij net zo lang meegaat als een gel. De eerste sonnenschein gel is ook 15 jaar meegegaan in deze bus. Ik heb voor de laatste winterstalling een goede ctec lader aangeschaft die de accu in goede conditie moet houden, dus dat moet goed gaan. Ik had pech met de 2e gel accu, waarschijnlijk door het teveel doorladen. Jasper en Hanz bedankt voor de tips.
california event 2002 axg :T5cruisin
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over elektronisch bedieningspaneel.

Bericht door Hanz »

:toppie
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie