Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

vragen over de T4
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Beste Transporter-liefhebbers!

Sinds een jaar ben ik trotse bezitter van een T4 2.5 TDI Syncro die ik zelf heb omgebouwd naar camper. De origineel NL-bus heeft nu 175.000km (NAP) op de teller en is in perfecte technische staat. Al het onderhoud is gedaan, distributie is 20.000 km geleden vervangen. De bus is gechipt bij ca 165.000 km.

Maar helaas is bij km-stand ca.170.000 ineens een vervelende brom/trilling in de aandrijflijn gekomen. In overleg met mijn garage heb ik de binnenste homokineten laten vervangen, omdat zij aangaven dat dit in 90% van de gevallen de oorzaak zou zijn. Bij mij helaas niet dus, hetgeen iik zelf eigenlijk al verwachte, omdat het toerental afhankelijk is.
Het is echt een zware brom in aandrijflijn. Het treed voornamelijk op in 4e en 5e versnelling. Bij volgas in 4 en 5 is het er ineens bij 1600 toeren en het houdt ook weer ineens op bij 2000 toeren. In 5 is het het heftigst. In 3 is het ook bij trekken van aanhanger, maar veel minder heftig. Als ik rustig aan doe met het gaspedaal en dus hoge krachten in aandrijflijn vermijd, dan is er niets van de brom te horen en is er gewoon prima mee te rijden. Maar zodra ik een keer meer gas geef dan treed het consequent op. Ik denk zelf, doordat het toerentalafhankelijk is, dat het tussen de krukas en aandrijfassen moet zitten.Dit kan dus zijn; koppeling, 2M-vliegwiel of versnellingsbak. Ik rijd er nu al duizenden km's mee, maar het zit me niet lekker.
Ik heb internet al afgespeurd en alles met dezelfde soort problemen doorgelezen, maar er is niet altijd een eenduidige oorzaak of oplossing genoemd, vandaar dat ik het even via dit topic wil proberen met mijn uitgebreide beschrijving.

Mijns inziens zijn er 3 mogelijke oorzaken, waarvan ik er graag met jullie kennis en ervaringen zoveel mogelijk zou willen elimineren.
- 2-massa vliegwiel (hoofdverdachte wat mij betreft, alhoewel ik het niet geheel technisch kan verklaren)
- Versnellingsbak (lagers?) (gezien lage km-stand voor t4 begrippen niet echt aannemelijk, of zijn jullie ervaringen anders?)
- motorsteunen / dempers (Niet echt aannemelijk aangezien het in 5 het heftigst is in 4 minder en in 3 alleen bij aanhanger, bij motorsteunen zou je andersom verwachten, aangezien de krachten op motorsteunen afnemen naarmate in hogere versnelling wordt gereden)

Ik ben erg aan het twijfelen om het 2-massa vliegwiel en koppeling te vervangen, aangezien ik deze het meest verdenk, maar zou het zonde vinden als het dan nog niet opgelost zou zijn, vandaar dat ik eerst nog even probeer via dit forum.

Alvast hartelijk dank voor reacties! Groeten Danny :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Ik raad je aan om je bus boven de 2000 rpm te houden.
Bij 1600 rpm vol gas geven, is niet echt goed voor de techniek.
Dan kan je bus er nog best oud mee worden, en kun je een reparatie uitstellen.
Ik denk 2MV als oorzaak, maar gewoon je bus hoger in de toeren rijden, en NIET het nieuwe rijden toepassen, gaat je meer plezier geven en je bus is jou er dankbaar voor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door ladanivabelgium »

Volgens mij is je gedachtengang fout en zien de motor- en baksteunen juist meer af bij hoge belasting in hoge versnelling / lage toeren.
En inderdaad: hou ze boven 2000 toeren. M'n AJT heeft nu 446000 km en laatst is voor de tweede keer 2M vliegwiel en koppeling vervangen. Vroeger reed ik ook in erg lage toeren. Is voor niks nodig, dat nieuwe rijden is niks voor een T4. Voor het verbruik moet je het al helemaal niet doen, het scheelt geen hol.
Je zit ergens met een resonantie, mogelijk de motor- of baksteunen, of de uitlaat.
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door raf_construct »

Ik verwacht een slecht lager, waarschijnlijk van de tussenas, maar het differentieel of de tussenbak kan ook. Ik heb dit al bij een paar T4 syncro's gehad en ook bij mijn T5 4motion. Ik raad je af om lukraak dingen gaan te vervangen, dat kan kostelijk worden.

Ik ga altijd als volgt te werk : De bus de lucht in met de wielen vrij. Als je geen 2-palen brug ter beschikking hebt doe je het zoals ik met 2 heftrucks. Daarna starten maar en een tweede persoon snelheid laten maken tot je het hoort. Met een werkplaats stethoscoop ga ik langs onder alle lagers en bakflenzen af. Diegene die niet goed is zal je duidelijk horen. Let wel goed op, je ophanging hangt nu helemaal 'uit', bij een verhoogde T4 kunnen je binnenste cardanhoezen kapot draaien tegen je subframe. Eerst controleren of je ruimte hebt voor je hem laat draaien.

Komt het geluid uit de tussenbak of het differentieel, kan je eventueel de olie al eens verversen, en de oude olie controleren op schade.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zie het nu pas, dacht dat ik een mailtje kreeg als er reacties kwamen op mijn topic, maar dat blijkt niet zo te zijn :nuts

Ik sluit de cardanas en alles wat erachter zit uit, aangezien ik de voorste cardanas al er tussen uit heb gehaald. Wielen in de lucht heeft geen zin, omdat de brom bij geen vollast er niet is.

Ik heb al meerdere T4's gehad en mijn rijstijl niet aangepast. Uiteraard rijd ik normaal gezien in hogere toeren als ik de motor belast, maar bij de vorige T4's was het nooit een probleem om af en toe lui te rijden en vanaf 1500 toeren te versnellen. Het is echt een lelijke brom die flinke trilling veroorzaakt en echt laat voelen dat er iets mis is. Het is een beetje alsof er iets in aandrijving een bepaalde weerstand heeft en vanaf bepaalde kracht ineens doorslaat en verkeerd schiet. Ik kan het niet accepteren, want dan blijft mij het gevoel achtervolgen dat ik straks in buitenland sta met bijvoorbeeld een kapot 2MV en dan aan de garagegoden van buitenland overgeleverd ben...

Uiteraard neem ik het advies om hoger in toeren te versnellen ter harte. Dit is ook wat ik zelf al die duizenden km's doe, echter kan ik het niet laten om elke keer even te testen of het probleem er nog is en evt erger is geworden...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Resonantie is het in mijn ogen echt niet. Hiervoor is het te goed voelbaar door de hele auto. Ik ben best technisch en denk echt uit te kunnen sluiten dat er iets resoneert. Bovendien treed resonantie volgens mij altijd op bij 1 frequentie (toerental) of een veelvoud daarvan en niet over een in dit geval relatief groot frequentiebereik.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Nou, dan kun je dus gaan denken aan vervanging van je 2MV.

Een automatische melding laten sturen bij een nieuwe reactie kun je vinden rechtsboven bij je profiel settings.

Gebruikerspaneel forumvoorkeuren wijzig notificatie opties

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Thanks peter! Had de notificatiemogelijkheid net al gevonden en aangezet :-)

Ik denk er sterk aan om inderdaad het 2MV, koppeling, drukgroep en meteen de krukaskeering te laten vervangen. Alleen vraag ik me af of er meer mensen zijn die een 2MV kapot hadden zonder stationaire bijgeluiden of haperig koppelen of iets dergelijks. Bij mij werkt het namelijk nog allemaal perfect, alleen kamp ik met die verschrikkelijke brom...

Zijn er nog bepaalde merken van 2MV's die aan of juist af te raden zijn?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Pascal-141 »

DannySyncro schreef: 15 mar 2021, 11:32 Thanks peter! Had de notificatiemogelijkheid net al gevonden en aangezet :-)

Ik denk er sterk aan om inderdaad het 2MV, koppeling, drukgroep en meteen de krukaskeering te laten vervangen. Alleen vraag ik me af of er meer mensen zijn die een 2MV kapot hadden zonder stationaire bijgeluiden of haperig koppelen of iets dergelijks. Bij mij werkt het namelijk nog allemaal perfect, alleen kamp ik met die verschrikkelijke brom...

Zijn er nog bepaalde merken van 2MV's die aan of juist af te raden zijn?
Ja, een kennis van me heeft hetzelfde probleem met zijn 2MV . Hij heeft een tijdje terug zijn ACV laten chippen ( redelijk brute software , hij heeft nu vrij veel vermogen en het koppel komt ook vrij bruut in bij lage toerentallen , en dat is de reden dat het 2MV nu protesteert ... )
Ik heb hem aangeraden om voorzichtig te zijn met de gaspedaal . Zijn koppeling/2MV was net vervangen voor het tunen , dus daar is niks mis mee . Kan gewoon het brute koppel niet aan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

ladanivabelgium schreef: 12 mar 2021, 08:27 Volgens mij is je gedachtengang fout en zien de motor- en baksteunen juist meer af bij hoge belasting in hoge versnelling / lage toeren.
En inderdaad: hou ze boven 2000 toeren. M'n AJT heeft nu 446000 km en laatst is voor de tweede keer 2M vliegwiel en koppeling vervangen. Vroeger reed ik ook in erg lage toeren. Is voor niks nodig, dat nieuwe rijden is niks voor een T4. Voor het verbruik moet je het al helemaal niet doen, het scheelt geen hol.
Je zit ergens met een resonantie, mogelijk de motor- of baksteunen, of de uitlaat.
In mijn ogen is een lage versnelling er juist voor om meer aandrijfkracht op de wielen uit te oefenen. De reactiekrachten worden alleen door de motorsteunen naar carrosserie geleid en deze zijn dus ook hoog bij lage versnelling. Hogere versnellingen zijn ervoor om meer snelheid te genereren en (helaas?) is er hierdoor minder kracht op de wielen (en dus ook op motorsteunen), anders zouden we immers geen versnellingen nodig hebben en gewoon in 5 weg kunnen rijden.

Wat mij ondanks mijn redenatie toch even in de richting van de motorsteunen heeft doen denken is het feit dat het lijkt alsof er iets door een bepaalde weerstand schiet bij een bepaalde kracht, waarna de brom er ineens is. Ik kan dit niet verklaren bij het 2MV, waardoor ik motorsteunen niet geheel uit wil sluiten als mogelijke oorzaak. Wel lijkt het mij eigenlijk sterk dat in 170.000 km een motorsteun kapot gaat, of is dat verkeerd gedacht? iemand toevallig ervaring met versleten motorsteunen bij dergelijke km-stand?
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Pascal-141 schreef: 15 mar 2021, 11:55
DannySyncro schreef: 15 mar 2021, 11:32 Thanks peter! Had de notificatiemogelijkheid net al gevonden en aangezet :-)

Ik denk er sterk aan om inderdaad het 2MV, koppeling, drukgroep en meteen de krukaskeering te laten vervangen. Alleen vraag ik me af of er meer mensen zijn die een 2MV kapot hadden zonder stationaire bijgeluiden of haperig koppelen of iets dergelijks. Bij mij werkt het namelijk nog allemaal perfect, alleen kamp ik met die verschrikkelijke brom...

Zijn er nog bepaalde merken van 2MV's die aan of juist af te raden zijn?
Ja, een kennis van me heeft hetzelfde probleem met zijn 2MV . Hij heeft een tijdje terug zijn ACV laten chippen ( redelijk brute software , hij heeft nu vrij veel vermogen en het koppel komt ook vrij bruut in bij lage toerentallen , en dat is de reden dat het 2MV nu protesteert ... )
Ik heb hem aangeraden om voorzichtig te zijn met de gaspedaal . Zijn koppeling/2MV was net vervangen voor het tunen , dus daar is niks mis mee . Kan gewoon het brute koppel niet aan .
OK, Had hij ook verder geen problemen met koppeling of stationair lopen?

Dat brute, valt bij mij voor mijn gevoel wel mee. Ik zal eens kijken of ik de vermogensuitdraai kan uploaden op dit forum.
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Afbeelding

Misschien is het koppel toch wel wat hufterig. Wat vinden jullie? Verstandig om opnieuw te laten tunen?

Ik zie wel dat de koppeltoename bij ca 2000 toeren ineens behoorlijk af bouwt (blauwe bovenste lijn). Dat strookt eigenlijk precies met het verdwijnen van de brom bij dat toerental. Ik begin nu te twijfelen of die tuning wel verstandig was... Vreemde is dat ik bij mijn vorige T4 (voorwielaandrijver) een voor het gevoel nog veel hufterige tuning had en nooit problemen heb gehad. Ik kon met aanhanger bijna niet voorkomen dat ik wheelspin kreeg als het wegdek nat was...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Vind de koppelcurve ongeveer 400 rpm te vroeg op maximale zitten.
Dit gaat je koppeling en 2MV niet leuk vinden.
Als je dan ook nog eens in een te hoge versnelling rijdt, laagtoerig en je gaat er vol vermogen op zetten,
dan gaat het wel trillen ja.

Meestal wordt er getuned, vanaf de 2000 rpm er geleidelijk wat bij met piek bij 2500 rpm en vlak verloop tot 3100 rpm.
Schakel je dan bij 3100, dan val je precies weer in het koppelgebied en trek je fluitend door..

Ik weet niet wie deze tuning heeft uitgevoerd, maar is in mijn ogen niet matchend met het karakter van een bus..

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Ok, bedankt duidelijk en aannemelijk verhaal. Dan ga ik ervan uit dat het 2MV het probleem is. En dat de chip-tuning dus de veroorzaker is. Ik heb zojuist de betreffende tuner een mail gestuurd of ze de tuning kunnen wijzigen zodat het hoogstekoppel er 400 toeren later in komt of ze anders de fabriekswaarden terug kunnen zetten.

Mag ik dan concluderen dat waarschijnlijk het 2MV (nog) niet defect is? Met andere woorden; als ik de tuning aan pas, zou het kunnen dat ik dan van het probleem af ben? Immers als ik zelf voor lichte voet zorg, dan functioneert hij prima.
Ik heb (achteraf gezien) liever een iets minder snelle T4 Syncro dan 1 met hinderlijke trillingen en het gevoel dat er iets kapot gaat...

PS: De naam van de tuner ga ik niet noemen op dit forum. Ik wil geen negatieve reclame maken als ik niet zeker weet dat ze wat verkeerd gedaan hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst de software, onder garantie (als het nog een schappelijke termijn is) laten aanpassen.
en dan inderdaad even aanzien of het dan weg is..

De koppelcurve is ook heel steil.
Liever onder de 2000 rpm wat vlakker en daarna steiler en max in koppel kenveld door laten lopen tot 3000 a 3100 rpm..

Heeft die tuner niet eerst aan je gevraagd, wat jouw wensen waren en geprobeerd dit te matchen ?
Of gewoon een standaard file er in geschoten, betaald en weg?
De tuner zelf zal niets verkeerd gedaan hebben met de handelingen, maar de aangepaste file is wellicht te agressief voor de hardware..

Groeten Peter
PS namen kun je ook noemen via PB :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie