Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper ervaringen Europa

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Camper ervaringen Europa

Bericht door bernardus »

Hi all,

Ik ben volledig verkocht aan het rondreizen in een T5 "campertje" waarom dan geen California zal je denken? De bedoeling is niet te gaan "camperen" maar van rond te trekken, dagelijks andere oorden opzoeken, slapen aan zee, aan een Clif, in een bos.. maar ook ergens op het dorpsplein of stad.
Ik wil dus rondtrekkend Europa in zonder luifel, zonder slaapdak, enkel een bed, keukenblokje voor mijn koffie smorgens, wat op te frissen.
Iemand ervaring hoe dit in Europa is?
Laatst gewijzigd door bernardus op 20 okt 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bvddobb »

Openbare toiletten vind je veel in Frankrijk en in Scandinavië, alhoewel daar, hoe verder noordelijk, de dichtheid van voorzieningen begrijpelijkerwijs snel minder wordt. In Denemarken heel veel, in Lapland bijna niet. In het VK hebben de meeste dorpjes ze ook wel. Verder vonden wij dat in Europa nogal tegenvallen. Ja, wel bij benzinestations, maar die zijn te vaak te vies om te betreden.
Wij komen meestal wel terecht met een combinatie van openbare toiletten, de porta-potti, en in de ruigere streken zonder veel volk het pioniersschepje.

Openbare douchegelegenheden zijn in Europa dun gezaaid, naar onze ervaring. Soms wel bij wegrestaurants, voor vrachtwagenchauffeurs, en bij een enkel groter benzinestation langs de snelweg (maar daar komen we amper). Meestal tegen betaling van een klein bedrag.

Wij gaan meestal eens in de zoveel dagen toch wel naar een kampeerterrein, de kleintjes zijn meestal goed te betalen en die vinden wij so wie so leuker dan de vakantieoorden met glijbanen en disco en zo, om daar te kunnen douchen, een was te draaien, de porta-potti te legen, e.d.
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bernardus »

bvddobb schreef: 18 mar 2021, 11:33 Openbare toiletten vind je veel in Frankrijk en in Scandinavië, alhoewel daar, hoe verder noordelijk, de dichtheid van voorzieningen begrijpelijkerwijs snel minder wordt. In Denemarken heel veel, in Lapland bijna niet. In het VK hebben de meeste dorpjes ze ook wel. Verder vonden wij dat in Europa nogal tegenvallen. Ja, wel bij benzinestations, maar die zijn te vaak te vies om te betreden.
Wij komen meestal wel terecht met een combinatie van openbare toiletten, de porta-potti, en in de ruigere streken zonder veel volk het pioniersschepje.

Openbare douchegelegenheden zijn in Europa dun gezaaid, naar onze ervaring. Soms wel bij wegrestaurants, voor vrachtwagenchauffeurs, en bij een enkel groter benzinestation langs de snelweg (maar daar komen we amper). Meestal tegen betaling van een klein bedrag.

Wij gaan meestal eens in de zoveel dagen toch wel naar een kampeerterrein, de kleintjes zijn meestal goed te betalen en die vinden wij so wie so leuker dan de vakantieoorden met glijbanen en disco en zo, om daar te kunnen douchen, een was te draaien, de porta-potti te legen, e.d.
Dankuwel voor de info.. hoe zit het met water bijtanken? Benzinestations wellicht?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Hanz »

bernardus schreef: 18 mar 2021, 13:45 Dankuwel voor de info.. hoe zit het met water bijtanken? Benzinestations wellicht?
Dat hangt er helemaal van af waar je reist. Hoog in Zweden kan je het gewoon uit een rivier of beek scheppen, in andere landen kan je het leidingwater beter niet drinken. In dat geval gewoon flessen water kopen. Benzinestations met voorzieningen zoals toilet en water staan vaak langs de snelwegen en daar wil je misschien liever niet te veel komen. In verlaten streken kan je ook bij een boerderij vragen om water.
Je geeft aan dat je in Europa wilt trekken, maar Europa is groot en heel divers. Het is dan ook moeilijk om algemeen geldende antwoorden te geven op je vragen. Wat in het ene land kan of mag is in een ander land misschien verboden of onmogelijk.
Dus van tevoren uitzoeken waar je wilt reizen en uitzoeken wat daar de mogelijkheden zijn of gewoon het avontuur aangaan en onderweg oplossingen zoeken als zich problemen voordoen. Bedenk wel, wat je echt nodig hebt dat heeft de lokale bevolking ook nodig, je kan dus altijd vragen hoe zij iets regelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bvddobb »

Hanz schreef: 18 mar 2021, 14:15 wat je echt nodig hebt dat heeft de lokale bevolking ook nodig, je kan dus altijd vragen hoe zij iets regelen.
+1

En hoe verder je van het 'beschaafde' Noordwest-Europa weg bent, hoe makkelijker dat werkt!
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bernardus »

Hanz schreef: 18 mar 2021, 14:15
bernardus schreef: 18 mar 2021, 13:45 Dankuwel voor de info.. hoe zit het met water bijtanken? Benzinestations wellicht?
Dat hangt er helemaal van af waar je reist. Hoog in Zweden kan je het gewoon uit een rivier of beek scheppen, in andere landen kan je het leidingwater beter niet drinken. In dat geval gewoon flessen water kopen. Benzinestations met voorzieningen zoals toilet en water staan vaak langs de snelwegen en daar wil je misschien liever niet te veel komen. In verlaten streken kan je ook bij een boerderij vragen om water.
Je geeft aan dat je in Europa wilt trekken, maar Europa is groot en heel divers. Het is dan ook moeilijk om algemeen geldende antwoorden te geven op je vragen. Wat in het ene land kan of mag is in een ander land misschien verboden of onmogelijk.
Dus van tevoren uitzoeken waar je wilt reizen en uitzoeken wat daar de mogelijkheden zijn of gewoon het avontuur aangaan en onderweg oplossingen zoeken als zich problemen voordoen. Bedenk wel, wat je echt nodig hebt dat heeft de lokale bevolking ook nodig, je kan dus altijd vragen hoe zij iets regelen.
Laatst gewijzigd door bernardus op 20 okt 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn ook zogenoemde droge toiletten voor gebruik in campers en caravans.
Vooral in Duitsland komen die steeds meer in zwang.
Dan heb je altijd iets bij je, voor als de nood heel hoog is.

Water kun je ook vaak bij begraafplaatsen vinden, maar hou het netjes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bernardus »

Multivan Generation schreef: 18 mar 2021, 15:33 Er zijn ook zogenoemde droge toiletten voor gebruik in campers en caravans.
Vooral in Duitsland komen die steeds meer in zwang.
Dan heb je altijd iets bij je, voor als de nood heel hoog is.

Water kun je ook vaak bij begraafplaatsen vinden, maar hou het netjes..
Ja heb ik daarstraks ontdekt op een site, een vouwbaar ding, zakjes zijn er te koop met een soort gel die alle vocht op neemt, je ding doen, zakje daarna in een vuilbak, vele malen beter dan een Porta portie die je om de paar dagen moet leegmaken, ik ben verkocht voor zulks in nood :-)
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Beckontheroad »

Voor t gemak onderweg:
https://www.amazon.com/Bumper-Dumper-Or ... B006IVN03O

overigens, heb een pionierschopje mee
en er is vaak wel een discreet en verlaten plekje te vinden
alleen op letten op teken! ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bvddobb »

bernardus schreef: 18 mar 2021, 16:13 zakjes zijn er te koop met een soort gel die alle vocht op neemt, je ding doen, zakje daarna in een vuilbak, vele malen beter dan een Porta portie die je om de paar dagen moet leegmaken, ik ben verkocht voor zulks in nood :-)
Laten zich goed combineren met een porta potti!
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Lambiek »

Zou een fiat Ducato kopen.
Perfect binnen afmetingen.

Kun je een hele simpele echte camper maken.
Een fatsoenlijk toilet met douche erin maken.
100+ liter schoon water ,
zonnepaneel erop.
300watt. Al voor €150.-. en minder

L3h2

Die fiat bussen zijn super betrouwbaar
,( beter dan T5)

Fiat
kijk maar eens hoeveel echte bus &campers op fiat zijn.

Je zit dan ook niet zo opgesloten.

En rijden perfect . Van ca 120pk tot 180pk , en eventueel nog laten tunen.



Hard rijden over Bochten, slinger weg, is ook niks voor VW bus.... (En zeker niet als je ook nog je vrouw en kinderen bij hebt, die zijn het snel beu, ziek..
Alleen even leuk voor chauffeur, maar verveeld snel

Veel mensen denken o wat kom ik toch ver met mijn VW bus. (Fiat gewoon wat breder.)
( Maar effe later komt gewoon de vuilniswagen e.d langs haha)

6mtr
Of zelfs 630

Parkeren gaat prima, even kijken naar een geschikte plaats voor de overhang vd achterkant

En zoals ik lees wil je zo rustig mogelijk staan, ruimte genoeg.

Eventuele opmerkingen parkeergarage....
Dan zou je zelf in de stad moeten wonen en daar een vaste parkeerplaats in de garage moeten hebben. Anders ook Onzin

Rij ca 10 jaar VW bus
2x in parkeergarage geweest, 1x ziekenhuis, maar daar was buiten ook parkeren. Ik denk doe het omdat het past

En 1x in Frankrijk, in zo'n stinkende stad. Maar was buiten ook plaats genoeg.

Succes met de ombouw / inbouw.
bernardus
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:17

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door bernardus »

Lambiek schreef: 19 mar 2021, 20:26 Zou een fiat Ducato kopen.
Perfect binnen afmetingen.

Kun je een hele simpele echte camper maken.
Een fatsoenlijk toilet met douche erin maken.
100+ liter schoon water ,
zonnepaneel erop.
300watt. Al voor €150.-. en minder

L3h2

Die fiat bussen zijn super betrouwbaar
,( beter dan T5)

Fiat
kijk maar eens hoeveel echte bus &campers op fiat zijn.

Je zit dan ook niet zo opgesloten.

En rijden perfect . Van ca 120pk tot 180pk , en eventueel nog laten tunen.



Hard rijden over Bochten, slinger weg, is ook niks voor VW bus.... (En zeker niet als je ook nog je vrouw en kinderen bij hebt, die zijn het snel beu, ziek..
Alleen even leuk voor chauffeur, maar verveeld snel

Veel mensen denken o wat kom ik toch ver met mijn VW bus. (Fiat gewoon wat breder.)
( Maar effe later komt gewoon de vuilniswagen e.d langs haha)

6mtr
Of zelfs 630

Parkeren gaat prima, even kijken naar een geschikte plaats voor de overhang vd achterkant

En zoals ik lees wil je zo rustig mogelijk staan, ruimte genoeg.

Eventuele opmerkingen parkeergarage....
Dan zou je zelf in de stad moeten wonen en daar een vaste parkeerplaats in de garage moeten hebben. Anders ook Onzin

Rij ca 10 jaar VW bus
2x in parkeergarage geweest, 1x ziekenhuis, maar daar was buiten ook parkeren. Ik denk doe het omdat het past

En 1x in Frankrijk, in zo'n stinkende stad. Maar was buiten ook plaats genoeg.

Succes met de ombouw / inbouw.
Laat dat zijn wat ik allemaal niet wil wat jij opnoemt, daarom een VW T5 multivan gekocht :-)
Ik heb geen vrouw en kinderen, allemaal gehad..
Ik heb een garage inpandig in mijn huis, T5 past er goed in, fiat zou niet passen.
Je kan idd een fiat overal op een parking parkeren, maar zijn "kont" zal uitsteken, wil ik niet..

Ik heb nu een "van" wat mijn dagelijkse wagen is, en waar ik zalig in zit en rij, je bochten en vuilkar verhaal begrijp ik niet.
Mijn bedoeling is te zitten en rijden en parkeren als een gewone wagen, geen kont uitstekend te hoog ding. Vast toilet, douche en "loop" ruimte niet nodig, enkel een bed, een bakje water om mij wat te verfrissen, en mijn koffie, in nood een vouwbaar droog toilet.
Voor de rest zal ik er NIET in gaan leven, het leven BUITEN is veel te mooi ;-)
Enfin je begrijpt wel hoe ik mijn road trips wil gaan doen?
Laatst gewijzigd door bernardus op 20 okt 2021, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Lambiek »

Was meer algemeen advies, zeker voor de toekomstige camper liefhebbers.
Ivm comfort en vrouw lief, niet op Playmobil wc moet midden in busje...

Oei ziekenhuis Antwerpen, dat is natuurlijk niet leuk.

Succes met je reizen

Gr
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door Pascal-141 »

Lambiek schreef: 19 mar 2021, 20:26

Hard rijden over Bochten, slinger weg, is ook niks voor VW bus.... (En zeker niet als je ook nog je vrouw en kinderen bij hebt, die zijn het snel beu, ziek..
Alleen even leuk voor chauffeur, maar verveeld snel

Veel mensen denken o wat kom ik toch ver met mijn VW bus. (Fiat gewoon wat breder.)
( Maar effe later komt gewoon de vuilniswagen e.d langs haha)

Dus jij beweert dat zo'n grote plastic witte doos beter bochtenwerk doet dan een VW bus ? Knap van jou :muur :muur

Een VW bus rijd nagenoeg als een personenwagen , in vergelijking daarmee rijd een grote Fiat camper eerder als een zinkend schip .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Camper ervaringen Europa

Bericht door autocaravana »

Zou een fiat Ducato kopen.
Kansloos hier, dit advies.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie