Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweekleur T4 camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

En de rest van de bodem, laat je dat zo, of ga je die nog stralen en opnieuw opbouwen?

Mooi werk hoor :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Het grootste deel van de bodem is roestvrij. Een stuk bodemplaat
linksachter, naast de achterdemper, was verroest en deels doorgeroest. Aangezien erboven nog de houten bodemplaat zit, is het niet echt een probleem.
Roest heb ik behandeld en opnieuw in 2 lagen grondverf/aflak. Ik heb een plaatje aluminium in het golfpatroon geklopt en met carrosseriekit er tegenaan geplakt.

Alle plaatwerk is vandaag binnen. Morgen wordt nog de moddervanger/binnenscherm van rechtsachter geleverd.
plaatwerk.jpg
Gisteren het project van Maarten's T4 bekeken.
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=12&t=56116
Veel plaatwerk is daar vervangen en dat lijkt mij een goede aanpak met zoveel slechte stukken. :yes
Mede door dat topic, besloten ook rigoureuzer te werk te gaan. Eerst was ik van plan om alleen de slechte stukken uit te zagen/slijpen en te vervangen door delen van het nieuwe plaatwerk. Maar nu ga ik toch de gehele binnen en buitendrempel aan de bestuurderskant vervangen. Uiteindelijk minder laswerk en dan gaat 't weer heel wat jaren mee.
links dorpel binnen is er nog.jpg
links buiten en binnendorpel weg.jpg
Er moet her en der nog wat weggeslepen worden, zodat de delen goed passen. Vooral de binnedorpel moet ik waarschijnlijk nog iets vervormen i.v.m. de krikplaats. Hopelijk is 't morgen droog en kan ik beginnen met lassen. Zin in :sjaal
Voor het stukje drempel (met gat) net achter de drempel waar ik mee bezig ben, heb ik nog een dorpel van de passagierskant liggen. Het achterste stuk daarvan past hier mooi in.
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Tussen de buien door het stukje achter de linker drempel erin gelast en uiteindelijk ook de binnenkant van de linker drempel.
Het pas maken van de delen kostte erg veel tijd. Aan het begin van de dag had ik nog de hoop de gehele drempel af te krijgen. Mede door de buien en omdat het met de mond altijd sneller gaat, dan met de hand, moet ik een andere keer ermee verder.
links achter de drempel.jpg
links binnendrempel.jpg
links Het geheel nog in de grondverf gezet. binnendrempel grondverf.jpg
:zwaai
Bijlagen
links binnendrempel grondverf.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Snautzer »

Mooi werk.
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Buitenzijde linker drempel gemonteerd. Heb aan de onderkant nogmaals alle lassen weer verwijderd, omdat ik de spleet tussen de onderkant van de deur en de achterkant van de drempel te groot vond. Heb de drempel iets naar boven verbogen met een paar klappen met een hamer op een dunne plank die van onderen ik door de losgemaakte lassen kon wringen. Extra werk, maar er altijd aan storen is ook geen keuze. Nu zit de drempel wel goed.
linker drempel ijzer.jpg
drempel links deur dicht.jpg

Vandaag de linker drempel, naden en kieren met grondlak vol laten lopen en gekit waar nodig.
2 Proefkleuren gehaald en op 2 panelen gespoten. Morgen van de rechter kleur meer laten bijmaken.
spuitprobeersel.jpg
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

linker drempel grondlak.jpg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Erdem50 »

Hier word hard gewerkt!
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Rechterachterwielkast met rotte wielkastrand. Op de knik uitgeslepen en met diverse stukken er weer ingelast. Ook de achterste hoek meegepakt. Het lasapparaat werkte niet erg mee, waardoor ik 't in 2 etappes heb gelast. Waarschijnlijk waaide het gas weg door de harde wind en was dat de oorzaak van het vele geknetter. Dit was de laatste lasklus.
rechtsachterzonderrand.jpg
rechtsachtermetrand.jpg
Nu een kwestie van roestplekken behandelen en laswerk plamuren en glad maken. De achterdeuren hebben veel kleine roestplekken en wat middelgrote. De pokken :groteogen
achtermetpokken.jpg
Dus nog genoeg te doen voordat ik kan beginnen met het spuiten :jump
Komende dagen mooi weer, dus hoef niet steeds te onderbreken voor hagelbuien. En de plamuur kan ook eindelijk uitharden zonder föhn.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door krekwakwol »

Wat een klus, had je dit voorzien of valt het erg tegen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Valt het allemaal tegen? Eigenlijk niet. Ik had meer rottigheid verwacht die grote problemen oplevert. De bodem vertoonde wel wat slechte stukken, maar dat zijn delen die niet veel uitmaken. Bijv. de vlakke plaat achter de achterste wielkasten. Maar een roestplek behandelen kost veel tijd en doordat ik onder de auto moet kruipen en steeds een deel kan behandelen, is het een langdurig traject. Een deel roestvrij maken, betekent roest verwijderen en dan behandelen met een roestomvormer voor wat er toch nog blijft zitten. Vervolgens 48 laten inwerken. Plekken vervolgens behandelen met een grondlak, de volgende dag een 2e laag, weer een volgende dag met antisteenslag. En dat met diverse keren opnieuw opbokken en dan zitten er nog dagen tussen, dat het weer te slecht is of geen zin :-) En ook wel behoorlijk aan 't lassen geweest, wat mijn vak niet is. Wel tevreden over de resultaten.
Maar ik geef toe dat het met alle gekruip een langdurige en soms vermoeiende klus is. Het geeft wel een goed gevoel, omdat ik door deze aanpak de auto een langere levensduur geef en ik niet steeds meer hoef te denken aan allerlei roestende plekken van bodem tot wielkasten. Aangezien ik de auto ook een 2e kleur wil geven, was voor mij het roestvrij/arm maken een voorwaarde voordat ik aan 't spuiten begin.
Vandaag heb ik 2 liter 2K-autolak gekocht, met harder erbij goed voor 3 liter. Dat moet genoeg zijn. Ook meteen een goede verfspuit gekocht. Waar ik tot nu toe mee spoot, is eigenlijk niet geschikt, omdat die meer in de vorm van een kegel spuit. Toch veel autodelen mee gespoten, 3/4 Saab 95 V4.
Vandaag veel delen geschuurd, geplamuurd en weer geschuurd. Morgen komt er Saharazand naar ons land, dus eindlak spuiten lijkt mij niet zo'n goed idee. Misschien spuit ik nog een 2K-schuurlaag.
:jumpklap
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door odorf »

Mooi werk!

Kun je geen tentje er omheen maken?

Voor het spuiten de vloer licht natmaken helpt tegen opdwarrelend stof

Als je gaat spuiten werkt het vaak het lekkerst om eerst de details/hoekjes/randjes van een laag te voorzien en daarna de grote vlakken.

Grote vlakken zou ik eerst een mistlaag (of 2) geven. Even paar minuutjes laten uitdampen en dan volle lagen. Door de mistlaag creeër je hechting voor de volgende laag waardoor je minder snel zakkers zal krijgen.

Geheel vrijblijvend advies van een amateur
Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Bedankt voor de tips Odorf :-)

Vandaag was het erg mooi weer om te spuiten, dus ondanks 't Saharazand toch doorgepakt. Niets van gemerkt trouwens. Begin van de avond stond de zon niet meer op de auto en na 's middags voorbereiden met afplakken was 't plan om eerst de schuifdeur met het achterste paneel te spuiten. Vanwege ervaring met mijn oude verfspuit, durfde ik niet de hele zijkant in 1 keer te spuiten.
Eerst 1 laag opgezet op de 2 delen om die vervolgens 15 min. te laten aantrekken, maar aangezien het opzetten van de 1e laag zo snel ging, heb ik de folie van de passagiersdeur en spatbord afgehaald en daar ook de 1e laag op gezet.
Na 15 min. de 2e laag erop gespoten en dat was meteen de laatste laag. Weinig ongedierte en stof in de lak en ook belangrijk, geen druipers. De nieuwe verfspuit verdeelt de lak beter. Blij mee.
rechtsFjordblue.jpg
Morgen verder met de achterdeuren. Daarvan ga ik eerst de bovenkant in de originele kleur spuiten. Door het plamuren om deuken weg te werken, ziet dat er niet meer mooi uit.
De rubbers om de ruiten in de achterdeuren, zijn op sommige plekken uit de sponning. "t Lijktnet of het rubber dikker geworden is, waardoor het zichzelf naarbuiten werkt. Iemand daar ervaring mee om dat weer goed te krijgen?
:zwaai
Laatst gewijzigd door Ozone op 01 apr 2021, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door DE KNEU »

In de rubbers zit metaal verwerkt dat gaat na jaren een beetje oxideren en drukt rubber naar buiten.Bij de portierramen zie je het onderaan ook nog wel eens.Gewoon nieuw kopen :toppie
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Bedankt. Zit er een keer geen vismeel in 't rubber en dan zit er weer metaal in :gif
Hopelijk zijn ze makkelijk te monteren. Eerst bij de dealer vragen of 't nog leverbaar is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Er zijn mensen die het rubber niet terugplaatsen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie