Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

vragen over de T4
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Tuner heeft al gereageerd. Ze gaan ernaar kijken en nemen contact met me op.

PB's blijven bij mij in postvak uit staan. Weet iemand hoe ik ze verzend? Ik ben ook een beetje een leek op het gebied van forums...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Multivan Generation schreef: 15 mar 2021, 14:18 Heeft die tuner niet eerst aan je gevraagd, wat jouw wensen waren en geprobeerd dit te matchen ?
Of gewoon een standaard file er in geschoten, betaald en weg?
De tuner zelf zal niets verkeerd gedaan hebben met de handelingen, maar de aangepaste file is wellicht te agressief voor de hardware..
De bus heeft 4 uur op de vermogensbank gestaan omdat ze er kennelijk moeite mee hadden. Er zijn wel 10 runs gedraaid. Ik weet wel dat de monteur zei dat hij een paar keer in noodloop ging en dat er wellicht iets aan de hand zou zijn met de bus. Maar uiteindelijk was het toch goed gelukt en heb ik ook niet 1 keer een noodloop ervaren. (ik weet hoe dat voelt, heb het met vorige T4 wel gehad).
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

DannySyncro schreef: 15 mar 2021, 15:07 PB's blijven bij mij in postvak uit staan. Weet iemand hoe ik ze verzend? Ik ben ook een beetje een leek op het gebied van forums...
Nu is hij ineens verzonden?!?! Komt een PB pas bij verzonden items als de ontvanger hem leest?
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Ik heb nog even de vermogensuitdraai van mijn oude T4 erbij gehaald, die is inderdaad veel minder steil. Ik denk dat het duidelijk is dat het koppel er gewoon veel te lomp in komt bij een veel te laag toerental inderdaad. :-(

Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door sgsdebruijn »

Hierbij mijn tuning, zie cirkeltjes welke er nu inzit.
Dit is wel een iets andere motorsetup en vermogen maar is wel een stuk geleidelijker
Bijlagen
T4 Multivan.jpg
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Jouw grafiek lijkt veel meer op die van mijn oude bus inderdaad. Bouwt veel geleidelijker op inderdaad.

Wat een bult vermogen en koppel heeft die van jouw trouwens! Heb je buiten de chip ook nog dingen aangepast?

Ik ben steeds meer overtuigd! Die tuning moet worden aangepast!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door sgsdebruijn »

DannySyncro schreef: 16 mar 2021, 11:06 Jouw grafiek lijkt veel meer op die van mijn oude bus inderdaad. Bouwt veel geleidelijker op inderdaad.

Wat een bult vermogen en koppel heeft die van jouw trouwens! Heb je buiten de chip ook nog dingen aangepast?

Ik ben steeds meer overtuigd! Die tuning moet worden aangepast!
Dit gaat om een AXG setup, dus de standaard 151pk versie, heb wel andere nozzles in de body's van de verstuivers, Fratelli Bossio PP764.
Geen ERG-klep, roetkat en middemdemper. Er had nog wel meer uitgehaald kunnen worden maar dan had ik ook wat rook gehad, dat wilde ik niet.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Pascal-141 »

DannySyncro schreef: 15 mar 2021, 12:01
Pascal-141 schreef: 15 mar 2021, 11:55
DannySyncro schreef: 15 mar 2021, 11:32 Thanks peter! Had de notificatiemogelijkheid net al gevonden en aangezet :-)

Ik denk er sterk aan om inderdaad het 2MV, koppeling, drukgroep en meteen de krukaskeering te laten vervangen. Alleen vraag ik me af of er meer mensen zijn die een 2MV kapot hadden zonder stationaire bijgeluiden of haperig koppelen of iets dergelijks. Bij mij werkt het namelijk nog allemaal perfect, alleen kamp ik met die verschrikkelijke brom...

Zijn er nog bepaalde merken van 2MV's die aan of juist af te raden zijn?
Ja, een kennis van me heeft hetzelfde probleem met zijn 2MV . Hij heeft een tijdje terug zijn ACV laten chippen ( redelijk brute software , hij heeft nu vrij veel vermogen en het koppel komt ook vrij bruut in bij lage toerentallen , en dat is de reden dat het 2MV nu protesteert ... )
Ik heb hem aangeraden om voorzichtig te zijn met de gaspedaal . Zijn koppeling/2MV was net vervangen voor het tunen , dus daar is niks mis mee . Kan gewoon het brute koppel niet aan .
OK, Had hij ook verder geen problemen met koppeling of stationair lopen?

Dat brute, valt bij mij voor mijn gevoel wel mee. Ik zal eens kijken of ik de vermogensuitdraai kan uploaden op dit forum.
Nee , verder geen problemen.
Jouw grafiek laat precies zien wat ik bedoelde : tuning setup is veel te bruut , net zoals het voorbeeld wat ik aanhaalde .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door sgsdebruijn »

Overigens heb ik ook een trilling onder de 2500rpm als ik 3/4 tot vol gas geef, dat is volgens de tuner zeker niet het 2mv.
Ik wil nog wat spelen met de motor en baksteun verstellen, dat werd mij aangeraden.

Dit probleem zat er ook al met de vorige setup, AXG setup met ACV verstuivers.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Een trilling is niet zo erg, maar bij mij is er echt iets niet goed. Daarvoor is het veel te heftig. Ik ben nu met de tuner in onderhandeling over wat te doen. Wordt vervolgd!
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Nog even de koppelkrommes van mijn vorige T4, De fabriekssetup van de Syncro en de huidige setup van de syncro in excel gezet:

Afbeelding

Ik zie dat mijn oude T4 (blauwe lijn) een hele andere curve had. Ik vraag me af of dit door een vaste turbo komt ipv een met verstelbare schoepen die ik op de syncro heb. Het liefst had ik namelijk de blauwe curve, maar ben bang dat ze alleen de curve kunnen verleggen maar niet kunnen vervormen met tunen. Of kan dat wel?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door Multivan Generation »

Waaruit concludeer jij dat jouw syncro een variabele turbo heeft?
Je hebt immers nog nergens jouw motorcode vermeldt :zwaai

Niet iedere syncro heeft een variabele turbo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

Motorcode is AXL. Die zijn met variabele turbo toch?

30 maart gaat de bus terug naar de tuner. Ze kunnen tot 2000 toeren de fabbrieksinstellingen toepassen en daarna pas de tuning in laten komen. Ik denk dat dat een hele goede oplossing is. Herprogrammering doen ze gratis, maar omdat ik wederom op testbank wil, moet ik dat zelf betalen. Dat vind ik acceptabel. Ik ben benieuwd of het het gewenste resultaat op levert!
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door idh »

Haal je tussenas er eens onder uit. Kost niets (behalve tijd). Ga eens stuk rijden en kijk eens wat ie dan doet. Wellicht kun je dan het één en ander uitsluiten. ;)
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: heftige brom in aandrijflijn bij volgas tussen 1600 en 2000 toeren (4e en 5e versnelling)

Bericht door DannySyncro »

idh schreef: 23 mar 2021, 19:28 Haal je tussenas er eens onder uit. Kost niets (behalve tijd). Ga eens stuk rijden en kijk eens wat ie dan doet. Wellicht kun je dan het één en ander uitsluiten. ;)
Heb ik al gedaan, geen verschil. Binnenste homokineten zijn aan voorzijde ook al vernieuwd. Ik ben inmiddels echt overtuigd van de te lompe tuning en het 2MV dat het niet aan kan. Ik ben ook al diverse verhalen tegengekomen op internet die op het zelfde neerkomen.

Ik denk dat ik na het aanpassen van de tuning geen last meer ga hebben van de brom en dat mijn 2MV nog wel even mee kan. Ik ben ook altijd heel zuinig op de koppeling, geef bijvoorbeeld zoveel mogelijk pas gas als de koppeling los is en geef altijd tussengas bij terugschakelen om het toerental te matchen. :driveT4
Plaats reactie