Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Hanz »

Mijn bus staat op dit moment bij de plaatwerker omdat er nogal wat roest in de neus zat. Onder andere de wielkuipen waren er slecht aan toe. Aan de rechterkant komt een nieuwe wielkuip (met dank aan Erdem), links is niet meer leverbaar dus daar worden de gaten dichtgemaakt.

Vraag: Helpen kunststof wielkuipen om toekomstige roestvorming tegen te gaan? En als dat helpt, welk merk is dan aan te raden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door odorf »

Ja dat helpt in mijn optiek goed. Minder steenslagschade en de modder/nattigheid/prut zit op afstand van het plaatwerk.

Ik heb achter OEM VW, voor de voorzijde heb ik Van Wezel klaarliggen, maar die heb ik alleen gepast. Nog niet geplaatst. (Als ik ooit nog eens wat tijd heb ... :nuts )

Omdat mijn 1994 T4 niet aan alle kanten was voorbereid voor de kuipen (latere generaties wel) heb ik wat bevestigingen geïmproviseerd.
Ik heb 5mm dikke plaatjes (ongeveer 5x3cm) polystyreen voorzien van een gat in het midden op de juiste diameter. Die plaatjes heb ik met carrosseriekit op de juiste plek in de wielkuip geplakt. Toen dat droog was heb ik met de standaard VW spreidclips voor de hardboard binnenbekleding de kuip vastgezet. Zit nog steeds prima en is nog te verwijderen voor inspecties.

Voor afbeeldingen van de kuipen staat op de site van PeterMV (eldiape) ook nog een verslag.
Op mijn projecttopic staan ze op pagina 7. Gemonteerde afbeeldingen heb ik even niet.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Hanz »

Dank voor je reactie. Het verslag van Peter op zijn website heb ik gelezen en ik zag dat hij nog wel wat moeite moest doen om de kuipen passend te maken. Heb jij die kuipen van van Wezel al gepast? En moeten die ook aangepast worden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door odorf »

Zowel die OEM VW als ook die Van Wezel moeten wat aangepast worden om ze mooi aan te laten sluiten.
Met een scherp mes en de nodige voorzichtigheid en geduld prima te doen.

Volgens mij hebben de ontwerpers het zo bedacht dat zo’n kuip buitenom tegen de wielkuiprand wordt geplakt. Kan ... maar is niet zo mooi.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 29 mar 2021, 19:12 Dank voor je reactie. Het verslag van Peter op zijn website heb ik gelezen en ik zag dat hij nog wel wat moeite moest doen om de kuipen passend te maken. Heb jij die kuipen van van Wezel al gepast? En moeten die ook aangepast worden?
Een beetje moeite is toch niet erg?
odorf schreef: 29 mar 2021, 19:34 Zowel die OEM VW als ook die Van Wezel moeten wat aangepast worden om ze mooi aan te laten sluiten.
Met een scherp mes en de nodige voorzichtigheid en geduld prima te doen.

Volgens mij hebben de ontwerpers het zo bedacht dat zo’n kuip buitenom tegen de wielkuiprand wordt geplakt. Kan ... maar is niet zo mooi.

Die van Volkswagen zouden heel gemakkelijk aan de achterzijde moeten passen bij bussen van modeljaar 1996 en nieuwer.

Aftermarket was vroeger, in de tijd dat ik het gedaan heb, weinig keuze.
Maar als je iets beters wilt, dan kun je die extra stap zelf ook nemen he..
Het hoeft niet altijd plug and play te zijn he :knipoog

En echt veel moeite was het niet, als je het juiste gereedschap en vooral de skills hebt..

Succes

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Beckontheroad »

En ook stiller...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door odorf »

Beckontheroad schreef: 29 mar 2021, 20:12 En ook stiller...
Oh, dat had ik nog niet gemerkt ...
Met mijn 1.9 TD :bifun :bifun :knipoog
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Beckontheroad »

odorf schreef: 29 mar 2021, 20:48
Beckontheroad schreef: 29 mar 2021, 20:12 En ook stiller...
Oh, dat had ik nog niet gemerkt ...
Met mijn 1.9 TD :bifun :bifun :knipoog
Ooh, dan ben je al doof, dan maakt t idd geen verschil.. :yes
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 29 mar 2021, 20:10 Een beetje moeite is toch niet erg?
Nee, een beetje moeite mag het best kosten. Maar op jouw site noem je twee andere merken dus ik dacht, als die van Wezel wel meteen past dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik begrijp uit de reacties dat die kunststof wielkuipen toch echt een meerwaarde hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kunststof wielkuip, helpt dat tegen roest?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 29 mar 2021, 21:02
Multivan Generation schreef: 29 mar 2021, 20:10 Een beetje moeite is toch niet erg?
Nee, een beetje moeite mag het best kosten. Maar op jouw site noem je twee andere merken dus ik dacht, als die van Wezel wel meteen past dan heeft dat mijn voorkeur.
Ik begrijp uit de reacties dat die kunststof wielkuipen toch echt een meerwaarde hebben.
natuurlijk,
bij regenachtig weer hoor je minder watergeluid.
Ik had het dan nog met bitumen bekleed, en wat project tapijt om nog een paar stappen verder te gaan.
Ik werd destijds getriggerd door een hele luxe Audi A8 lang die bij de importeur stond in de showroom, toen we daar een keer een meeting hadden.
Die was ook voorzien van tapijt op de kunststof wielkuipen :knipoog

Is toch leuk, dat jullie na ruim 15 jaar ook de handschoen opnemen :toppie

Veel knutsel plezier.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie