Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Centrale sleutelvergrendeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door WanneZ »

Hallo weetjewellianen,

Graag iets advies gezien ik zo technisch ben als een hoelahoep. Maar leer snel alleen geen filmpje kunnen vinden nog of iets hiervan.

Ik heb een camper op de kop getikt uit 2002.

Ik wist al dat de centrale deurvergrendeling niet werkte dus deed alles met sleutel in slot. Ik heb een sleutel met vw logo (als knop) in het midden en verder niets. Hiermee start hij ook.
-Dan heb ik ook nog een tweetal sleutels die het slotje erop hebben open/dicht om te ont/vergrendelen. Deze passen wel op sloten maar start hij niet mee.
Echter de bijrijdersdeur deed wel automatisch de schuifdeur ont- en vergrendelen al was het soms dat hij dan een paar secondes vertraging had voordat hij ook van/op slot ging..

1 Momenteel doet schuifdeur dus niet mee en eigenlijk doet hij het zo nu en dan weer wel/niet.
Waar zou dit aan kunnen liggen, misschien een contactje of iets dat niet goed werkt, hoe gaat het signaal van de deur naar de schuifdeur?

2. Zou ik toch mogelijk de sleutel centrale vergrendeling op afstand werkend kunnen krijgen en waar kan ik dan het best beginnen om te weten wat ik moet vervangen of doen.
Heb al gezien dat de batterijen leeg kunnen gaan maar nog niet vervangen omdat de twee extra sleutels (met 2 knoppen) erop hebben staan ALLEEN VOOR DEUREN en zijn al open geweest dus vermoed dat er iets anders mee aan de hand is. vorige eigenaar leeft niet meer dus navragen is lastig.

Wil er niet al te veel geld aan uitgeven dus hoop dat het iets kleins kan zijn.
Alles werkt wel alleen old skool.

Hoop dat ik hier iets verder mee kom.
JorisenLilian
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door JorisenLilian »

He Wannez,

Het signaal van de schuifdeur gaat door de drie pinnen in de zijkant van de deur. De schuifdeur gaat daarom ook alleen op slot als die dicht is.

Even voor de duidelijkheid, als je met de sleutel de bestuurdersdeur/bijrijdersdeur op slot draait, gaat dan alles op slot?
Indien ja, dan werkt je centrale deurvergrendeling in principe.

Of je centrale deurvergrendeling ook een afstandsbediening heeft is een tweede. Gezien je extra sleutels niet de auto starten krijg ik het idee dat ze zijn bijgemaakt later en niet zijn ingeleerd. Dan werken ze ook niet met de startonderbreker. Als ze zijn bijgemaakt is de kans aanzienlijk dat er origineel geen afstandsbediening bij zit en later is ingebouwd en dat dat systeem defect is.

Ik zou de deurpanelen eens eraf halen en kijken wat daar allemaal zit.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door Multivan Generation »

Maak een sleutel open en kijk of er een glazen buisje in de vorm van een capsule in zit.
Zo ja, dan kan het een kwestie zijn van aanleren.
Zo nee, dan is het helaas pindakaas.
Wat wel eens gedaan wordt, is de chip van een werkende sleutel er voorzichtig uitpeuteren en tegen de uitlees spoel plakken.
Het zou niet mijn voorkeur hebben.. maar dan kun je met die 2 sleutels wel starten.

Of je bus voorzien is van centrale vergrendeling met afstandsbediening, kun je zien, door te zoeken naar een extra kastje rechts achter naast de teller unit. Die moet je dan wel even verwijderen.

Of plaats even een foto van je sleutel..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door ladanivabelgium »

Heb ongeveer dezelfde vraag: alleen de deur die je bedient met de sleutel gaat van of op slot. Ik heb er echter deze incomplete sleutel bij:
Kan dit een afstandbediening geweest zijn?
Bijlagen
IMG_20210330_195851.jpg
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door Multivan Generation »

Dat is inderdaad de helft van één klap sleutel met afstandsbediening.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door WanneZ »

Bedankt alvast voor de reacties,

Ik ga er nog even mee aan de slag
De twee 'reserve' sleutels zijn dus klapsleutels weet ik nu,
wel compleet haha maar of die ooit gewerkt hebben of later zijn bijgemaakt geen idee.
Ik vermoed als ik het zo lees en nog google dat ik nu dus juist rijd met een bijgemaakte sleutel, zo een Afbeelding
https://www.mecatechnic.com/nl-NL/greep ... A13273.htm
Ik ga eerst kijken in de andere klapsleutels die sowieso al niet werken want daar kan ik geen kwaad mee en misschien in de deur wat daar zit.
Het glazen buisje in de vorm van een capsule is dan de chip/startonderbreker of is dat weer iets anders ?
De klapsleutels doen inderdaad starten in principe en dan meteen slaat hij af dus is de extra beveiliging/startonderbreker wat er niet in zit of niet werkt.

Wat wel eens gedaan wordt, is de chip van een werkende sleutel er voorzichtig uitpeuteren en tegen de uitlees spoel plakken.
Het zou niet mijn voorkeur hebben.. maar dan kun je met die 2 sleutels wel starten.

Wel een goede tip maar dat gaat dan weer ten koste van de veiligheid.

Het signaal van de schuifdeur gaat door de drie pinnen in de zijkant van de deur. De schuifdeur gaat daarom ook alleen op slot als die dicht is.
Misschien helpt het als ik deze koperen zoiets contactpunten wat oppoets met iets? Het ziet er wel uit als gevoelig metaal met allemaal kleine puntjes erop dus maar niet met een staalborstel of zo dus


Even voor de duidelijkheid, als je met de sleutel de bestuurdersdeur/bijrijdersdeur op slot draait, gaat dan alles op slot?
Indien ja, dan werkt je centrale deurvergrendeling in principe.
Ik moet de bestuurdersdeur en de bijrijdersdeur apart openen met sleutel. En momenteel dan ook de schuifdeur (die soms opent met bijrijdersdeur mee) met mn arm erdoorheen maar is extra lastig omdat er een kinderzitje in zit.

Van de week even verder rommelen ermee
Alvast weer wat wijzer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door Multivan Generation »

Die glazen capsule is een deel van de wegrij blokkering.

Je steekt de sleutel in je contact slot.
Draait hem op contact
Dan wordt de glazen capsule uitgelezen door de zwarte uitlees spoel die om je contactslot zit.
Er zijn een aantal voorwaarden waaraan de sleutel moet voldoen om de wegrij blokkering vrij te geven/ uit te schakelen.
Er moet een glazen capsule (bij T4 en eerste series T5) in zitten.
Die capsule en dus de sleutel moet ingeleerd zijn bij de motorcomputer
Dan moet de uitlees spoel hem uitlezen
Dan worden er in een bepaalde tijd in milliseconden een aantal checksums berekend.
Dit aantal moet kloppen, de checksums moeten kloppen en binnen de gestelde tijd.
Zo niet, wordt er aan alle of een van de voorwaarden niet voldaan, dan wordt de wegrij blokkering actief en valt de motor uit.


Dus als je start en hij valt uit, dan doet je startblokkering het dus goed. Zie bovenstaande voor mogelijke oorzaken.


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rishi
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2021, 20:43

Re: Centrale sleutelvergrendeling

Bericht door Rishi »

Hallo mensen ik heb een setje gekocht van het merk JOM ter uitbreiding van de centrale deurvergrendeling met sleutel,nou is ie ingebouwd door de garage alleen hij doet het bijna helemaal niet ...de afstandsbediening heeft geen bereik ,hij doet het alleen als ik m tegen de antenne van het kastje aan houd...dan gaat ie open en dicht met knipperlichten ,de garage zegt dat het aan het kastje ligt ( de ontvanger waar de antenne aan vast zit?) Kan er ook wat anders aan de hand zijn...of ligt het dan echt aan het kastje ? Alvast bedankt
Plaats reactie