Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zoemend geluid multiriem

vragen over de T4
Plaats reactie
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Zoemend geluid multiriem

Bericht door JPLD »

Beste Weetjewellers,

Er komt al enige tijd een soort zoemend geluid uit de buurt van de multiriem bij mijn T4 ACV uit 1996. Het was eerst niet zo storend maar het is steeds harder geworden dus ik wil er iets aan gaan doen. Een garagist (waar ik weinig tevreden over ben :politie ) heeft mij verteld dat het uit de dynamo komt en zo lang die het nog doet hoefde ik mij er volgens hem niet druk om te maken.

Het geluid is bij stationair draaien afwezig maar wordt steeds luider en hoger van toon bij hogere snelheden. Als ik de koppeling intrap is het geluid weg (ook op de snelweg). .

- De dynamo ziet er nieuw uit maar ik heb geen rekening oid gevonden in de onderhoudshistorie.
- De distributie, waterpomp en spanrollen zijn vervangen in 2019 bij 276000 km
- De koppeling is 2 zomers geleden vervangen inclusief vliegwiel en lager

Op basis van oudere posts op het forum ben ik bang dat het druklager (alweer) versleten is maar dat zou wel gek zijn na nog niet eens twee jaar. Maar goed ik ben dus verder ook niet zo tevreden over die garage dus alles is mogelijk :bonk.

Wellicht heeft iemand een idee over wat het anders zou kunnen zijn ?

Vriendelijke groeten

JP
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door JPLD »

Update:

Ik heb voor verder onderzoek wat filmpjes opgezocht van voertuigen met kapotte druklagers maar dat is toch een heel ander geluid, meer ratelend zoals je van versleten lagers zou verwachten. Het geluid dat bij mij uit de motor komt is meer een jankend/zeurend geluid wat dan wel weer lijkt op het geluid dat een problematische dynamo maakt (op de filmpjes die ik heb bekeken op youtube) bij dioden die niet goed meer werken.

Ik zal binnenkort even met de multimeter kijken of de gelijkrichter/diodes nog in orde zijn en kijken of het geluid weg is als ik de stekker uit de dynamo trek

JP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door Multivan Generation »

Eenvoudiger troubleshooten --> haal je multiriem er eens af en start je motor.
Hoor je het dan nog of niet?

Meet ook eens de lengte van je multiriem op.
Die lengte komt best nauw. Een te lange riem kan dit ook veroorzaken.
Merk van de riem kan soms ook uitmaken.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door krekwakwol »

Idd eerst riem demonteren om een en ander uit te sluiten, maar als het bij ingetrapte koppeling weg is, lijkt mij de dynamo niet de schuldige.
En het druklager draait alleen bij ingetrapte koppeling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door JPLD »

Peter en Arnold bedankt voor jullie reacties.

Ik zal binnenkort eens de multiriem eraf halen als ik er gelegenheid voor heb (ik heb geen garage dus het werk moet buiten plaatsvinden). Op de rekening van het vervangen van de distributie staat niet welk merk multieriem er geplaatst is dus dat zal dan ook blijken.

Vriendelijke groeten

JP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door Multivan Generation »

JPLD schreef: 06 apr 2021, 15:44 Peter en Arnold bedankt voor jullie reacties.

Op de rekening van het vervangen van de distributie staat niet welk merk multieriem er geplaatst is dus dat zal dan ook blijken.

Vriendelijke groeten

JP
In het algemeen en ook voor anderen:
Als dat recentelijk is gedaan, en daarna is dit fenomeen begonnen,
dan kun je een multiriem als verdachte gaan aanmerken.
Ofwel door een verkeerde lengte(net te lang), ofwel doordat ze bijvoorbeeld een Gates hebben toegepast.

Wat je ook kunt doen als troubleshooting, is een spuitbus WD40 nemen en met draaiende motor de multiriem hiermee vanaf boven inspuiten,
is het geluid dan even weg, en komt het later weer terug, dan heb je ook al een indicatie.

Heeft je bus airco toevallig? Zo ja, dan komt de lengte van de riem best kritisch.
2211 tot 2215 zou ik dan qua lengte aanbevelen, geen 2219 of langer..

Was eens bij een VW dealer en vroeg welke riem ze op voorraad hadden liggen.
Ene locatie, daar waar ik was had 2219 liggen, een andere locatie van dezelfde dealer had 2213 liggen,
onder hetzelfde onderdeelnummer! Heb toen op de 2213 gewacht --> was een contitech.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door JPLD »

Ik ben net even met de WD40 in de weer geweest maar dat maakte eigenlijk geen verschil.

Wel relevant: bij nader inzien hoor je het zeurende geluid alleen bij toerentallen boven de 2000. Met ingetrapte koppeling is het dan natuurlijk weg omdat het toerental terugvalt maar bij langzaam rijden in de eerste versnelling klinkt het normaal. Excuses voor de verwarring.

Als ik een dot gas geef en dan de bus laat uitrollen hoor je eerst het geraas van de motor met een steeds harder wordend zeurend geluid en zodra je het gas loslaat valt het motorgeluid grotendeels weg maar hoor je alleen nog het extra geluid tot het toerental ver genoeg is gedaald.
JPLD
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 feb 2021, 08:54

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door JPLD »

Om terug te komen op het bericht van Peter: ik heb geen airco compressor aan de multiriem maar als ik zal hem binnenkort toch even opmeten
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door krekwakwol »

Heb je een turbo motor, ik ben niet thuis in de motorcodes van de T4, ik ken alleen de AAB :knipoog .
Zou daar geluid uit kunnen komen, hoe is je luchtfilter, stel dat die kapot is en er een stuk filterpapier in de turbo gekomen is.
Het zijn maar hersenspinsels.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Zoemend geluid multiriem

Bericht door raf_construct »

leg de riem er maar eens af, anders blijft het speculeren. Ik gok eerder op een spanrol van de distributie of een lager in je alternator zelf.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie