Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

vragen over de T4
wvw

Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door wvw »

Beste mensen

Graag advies

Ik heb onder de t4 qua banden 235/40 R19 zitten en nu wordt de bus afgekeurd omdat ze aanlopen in de wielkast en de gasleiding raken (links voor)
Voor is verlaagd (Torsie) door de vorige eigenaar.

Ik denk erover na om er spoorverbreders op te zetten dat zou iets kunnen helpen denk ik.Wat zijn de ervaringen hiermee?

Anders worden het nieuwe velgen en banden en dat is wel erg duur,


Willem
Bijlagen
t4.jpeg
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door websurfer »

met deze banden en spoor verbreders komen ze m.i. buiten de spatschermen en dat is ook afkeur.
waarom niet (komt veiligheid en rij eigenschappen ook ten goede een nieuwe nette set 17, 18 inch velgen en banden ?
kost even maar dan heb je ook wel wat (veiligheid, en geen geklooi meer met APK)
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Snautzer »

Lopen aan tegen gasleiding. Dat is wel erg gevaarlijk. Mocht je in de buurt van den haag wonen kan ik je wel tijdelijk een andere set lenen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Pascal-141 »

235/40 R19 is gewoon te groot voor een T4 , natuurlijk loopt dat aan in de wielkasten.
Of je moet kleinere banden monteren op je 19" velgen , maar vergeet het maar dat je iets vind dat voldoende draagvermogen heeft voor je zware T4 , of , je monteert kleinere wielen (bvb 17" of 18" )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Jonathan L »

Banden mogen 3cm uitsteken. Staat in apk voorwaarden.
https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... or-wielen/
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door websurfer »

Die apk side hoe betrouwbaar is deze?
Is doorspekt met reclame en ik vedwacht geen officiele side van de RDW
Zeg niet dat het niet klopt maar is afwijkend van wat ik altijd begrepen had😃
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Snautzer »

Met spacers staan ze meer naar buiten. De omtrek vd band blijft gelijk. Zal denk dan ook nog steeds in de wielkast bij inveren aanlopen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: 07 apr 2021, 09:47 Met spacers staan ze meer naar buiten. De omtrek vd band blijft gelijk. Zal denk dan ook nog steeds in de wielkast bij inveren aanlopen.
inderdaad
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
berter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2021, 11:26

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door berter »

Pascal-141 schreef: 07 apr 2021, 08:15 235/40 R19 is gewoon te groot voor een T4 , natuurlijk loopt dat aan in de wielkasten.
Of je moet kleinere banden monteren op je 19" velgen , maar vergeet het maar dat je iets vind dat voldoende draagvermogen heeft voor je zware T4 , of , je monteert kleinere wielen (bvb 17" of 18" )
Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van grotere banden stoppen?
Voordelen dat je meer gewicht kan dragen, beter wegligging? Nadelen dat ze meer brandstof doen verbruiken en luider zijn? Of heb ik het helemaal mis?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door krekwakwol »

Het gewicht wat je mag dragen (aslast) is geregistreerd op het kenteken, je banden moeten daar minimaal aan voldoen.
Volgens mij mag je ook een maximale percentage snelheidsafwijking hebben door een andere wiel omtrek. Houd er met spacers wel rekening mee dat je de wiellagers extra gaat belasten, als je ET waarde van de velg gelijk blijft.
En verder kun je daarbinnen heel veel experimenteren qua merk profiel, maatvoering.
Daar kan ik je geen advies in geven.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 07 apr 2021, 11:39 Volgens mij mag je ook een maximale percentage snelheidsafwijking hebben door een andere wiel omtrek.
Ik dacht dat je snelheidsmeter nooit te weinig mag aangeven, wat eventueel wel kan gebeuren bij (te grote) wielomtrek.
Bij standaardmaten geeft onze snelheidsmeter bijv. zo'n 5% te weinig aan (vergeleken met GPS). Dat mag. In de zomer gebruiken wij banden die een ca. 5% grotere wielomtrek opleveren, en dan geeft onze snelheidsmeter precies de snelheid aan volgens de gps. Dat mag. Met nog grotere wielomtrek zou hij te weinig gaan aangeven. Dat mag niet.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door J vd Pal »

krekwakwol schreef: 07 apr 2021, 11:39 Het gewicht wat je mag dragen (aslast) is geregistreerd op het kenteken, je banden moeten daar minimaal aan voldoen.
Houd er rekening mee dat de VELGEN ook deze last moeten kunnen dragen. Je zal niet de eerste zijn waarbij een personenautovelg onder een bus door overbelasting kapot gaat!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Multivan Generation »

Nadeel is, dat je acceleratie langer duurt omdat het meer kracht kost om ze rond te draaien.
Eenmaal op snelheid heb je lagere toeren.

Ik zou je 17 inch met 225-50 adviseren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Afkeur op aanlopen wielen in wielkast

Bericht door Jonathan L »

Koppeling wordt ook zwaarder belast. Zal op asfalt niet heel veel uitmaken. Wel bij veel stop and go.
Plaats reactie