Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 schiet uit de 1ste versnelling
T4 schiet uit de 1ste versnelling
M'n lieve trouwe T4 schiet sinds een week uit de eerste versnelling. (Niet uit de andere versnellingen, totnogtoe.)
Bij het starten met een koude motor blijft 'ie nog wel in de één, maar bij een rotonde o.i.d. schiet eruit. Als ik 'm vasthoud, blijft ie er (meestal of altijd) inzitten.
Bedrijf hier in de buurt gespecialiseerd in ditsoort zaken gebeld, die gaven telefonisch meteen aan dat e.e.a. vervangen moet worden; kosten €1100 voor een nieuwe 'bak' (is dat een versnellingsbak?), en €1000 voor twee dagen werk. Ex. btw! Pfoei! Een dikke €2500 inc. dus.
Kan er nog wat anders aan de hand zijn, of eigenlijk vooral: kan het wat goedkoper?
En sub-vraag: hoe kan zoiets ontstaan? Ik merkte 't nadat een kennis een rit van zo'n 100km er mee had gereden...
Zelf sleutelen ga ik niet doen (wegens gebrek aan tijd, ervaring, plek), en doorrijden zonder één is toch ook niet echt een fijne optie. ;)
Bij het starten met een koude motor blijft 'ie nog wel in de één, maar bij een rotonde o.i.d. schiet eruit. Als ik 'm vasthoud, blijft ie er (meestal of altijd) inzitten.
Bedrijf hier in de buurt gespecialiseerd in ditsoort zaken gebeld, die gaven telefonisch meteen aan dat e.e.a. vervangen moet worden; kosten €1100 voor een nieuwe 'bak' (is dat een versnellingsbak?), en €1000 voor twee dagen werk. Ex. btw! Pfoei! Een dikke €2500 inc. dus.
Kan er nog wat anders aan de hand zijn, of eigenlijk vooral: kan het wat goedkoper?
En sub-vraag: hoe kan zoiets ontstaan? Ik merkte 't nadat een kennis een rit van zo'n 100km er mee had gereden...
Zelf sleutelen ga ik niet doen (wegens gebrek aan tijd, ervaring, plek), en doorrijden zonder één is toch ook niet echt een fijne optie. ;)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Misschien een motorsteun kapot waardoor er teveel beweging in motor en bak er voor zorgt dat hij uit de versnelling schiet?
Het is maar een idee.
Het is maar een idee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
@krekwakwol Dankje. Wie weet? Kan ik op een of andere manier controleren of dat het zou kunnen zijn?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Versleten schakelvork ? Veel met de hand op de pook gereden?
Schakelbollen, weet niet of die een rol kunnen spelen.
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
JB
Schakelbollen, weet niet of die een rol kunnen spelen.
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Als hij wel in de versnelling blijft zitten als je hem vasthoudt dan zou ik eerder denken aan het schakelmechanisme en niet aan de bak. Eerst maar eens alle stangen en verbindingen vanaf pook tot bak nakijken en zo nodig vast zetten en/of afstellen. En ook de schakelbolletjes en hun bevestiging.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
doe de motorkap eens open en laat iemand anders hem starten. Als je de motor overdreven veel ziet schudden tijdens het starten zou ik eerst de motorsteun vervangen. Heb ik laatst bij een golfje ook gehad, bij elke snelheidsdrempel vloog die uit versnelling.
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Dankjewel, iedereen!
Ik ga nog even goed kijken naar het schudden.
Gisteren wilde de bus even niet meer in de één én niet in de twee (ondanks herhaaldelijke pogingen, opnieuw koppeling intrappen e.d.), na een paar minuten kreeg ik 'm wel weer in de 1 en 2, maar 't is duidelijk dat ik er niet meer veilig mee kan rijden.
Na het schudden gechekct te hebben, rijd ik er mee naar een garage.. :(
Ik ga nog even goed kijken naar het schudden.
Gisteren wilde de bus even niet meer in de één én niet in de twee (ondanks herhaaldelijke pogingen, opnieuw koppeling intrappen e.d.), na een paar minuten kreeg ik 'm wel weer in de 1 en 2, maar 't is duidelijk dat ik er niet meer veilig mee kan rijden.
Na het schudden gechekct te hebben, rijd ik er mee naar een garage.. :(
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Het kan allerlei oorzaken hebben. Lastig te zeggen. Kom eens langs, dan kan ik het beoordelen.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Dat lijkt toch heel erg op een probleem met de schakelbolletjes. Ik zou daar als eerste naar laten kijken. Is makkelijk vast te stellen en goedkoop te herstellen.
Ter verduidelijking twee plaatjes. Voor de eerste en tweede versnelling maak je de kiesbeweging (pook naar links). Als het schakelbolletje niet meer goed is dan lukt deze beweging niet meer goed. De schakelbolletjes zitten links op de plaatjes, op het eerste plaatje in de rode cirkel, op het tweede plaatje in de zwarte en gele cirkel.
Ter verduidelijking twee plaatjes. Voor de eerste en tweede versnelling maak je de kiesbeweging (pook naar links). Als het schakelbolletje niet meer goed is dan lukt deze beweging niet meer goed. De schakelbolletjes zitten links op de plaatjes, op het eerste plaatje in de rode cirkel, op het tweede plaatje in de zwarte en gele cirkel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Update: probleem is opgelost. Geen motorsteunen, geen 'bolletjes', maar 2 of 3 van de 3 nokjes (synchromesh) die 'een tandrad helpen positioneren/vasthouden bij de eerste versnelling' waren kapot gegaan.
Euvel gebeurt niet vaak, naar het schijnt. Oorzaak: metaalmoeheid. Of ik dit had kunnen voorkomen kon de reparateur met niet vertellen. Versnellingsbak was trouwens verder een goed exemplaar (oorspronkelijk ontwikkeld door Ford, maar gewoon als VW onderdeel geplaatst), de beste die in T4's gebruikt zijn, aldus de reparateur.
Wat ik wel heb geleerd is dat het hoogstwaarschijnlijk behoorlijk loont om even wat rond te vragen.
- Mijn garage dacht aan een nieuwe versnellingsbak en schatte de kosten rond €2500-3000 inc., alhoewel het goedkoper zou kunnen zijn (overigens zonder echt onderzoek gedaan te hebben, dus wellicht hebben ze me op het ergste willen voorbereiden).
- Een gespecialiseerd versnellingsbak-reviseer-bedrijf schatte de reparatie op de eerder genoemde €2100 ex., weliswaar op basis van telefonisch consult.
- Een mechanicien (Nico, getipt via een kennis) reed er 2 minuten in en dacht al te weten wat er aan scheelde (wat ook bleek te kloppen) en hij heeft de bak schoongemaakt, nagekeken, gerepareerd én nog 2 fusee-kogels met teveel speling vervangen/gerepareerd (nu alles zo open lag). Midweekje kwijt geweest. Mooie kerel, met veel verstand van techniek en een mooie werkplaats aan huis. En dat allemaal voor €875 ex. (inclusief brengen en halen van 't station ;) Topservice!
Euvel gebeurt niet vaak, naar het schijnt. Oorzaak: metaalmoeheid. Of ik dit had kunnen voorkomen kon de reparateur met niet vertellen. Versnellingsbak was trouwens verder een goed exemplaar (oorspronkelijk ontwikkeld door Ford, maar gewoon als VW onderdeel geplaatst), de beste die in T4's gebruikt zijn, aldus de reparateur.
Wat ik wel heb geleerd is dat het hoogstwaarschijnlijk behoorlijk loont om even wat rond te vragen.
- Mijn garage dacht aan een nieuwe versnellingsbak en schatte de kosten rond €2500-3000 inc., alhoewel het goedkoper zou kunnen zijn (overigens zonder echt onderzoek gedaan te hebben, dus wellicht hebben ze me op het ergste willen voorbereiden).
- Een gespecialiseerd versnellingsbak-reviseer-bedrijf schatte de reparatie op de eerder genoemde €2100 ex., weliswaar op basis van telefonisch consult.
- Een mechanicien (Nico, getipt via een kennis) reed er 2 minuten in en dacht al te weten wat er aan scheelde (wat ook bleek te kloppen) en hij heeft de bak schoongemaakt, nagekeken, gerepareerd én nog 2 fusee-kogels met teveel speling vervangen/gerepareerd (nu alles zo open lag). Midweekje kwijt geweest. Mooie kerel, met veel verstand van techniek en een mooie werkplaats aan huis. En dat allemaal voor €875 ex. (inclusief brengen en halen van 't station ;) Topservice!
Laatst gewijzigd door T4-Rider op 23 apr 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Een versnellingsbak van Ford in je T4 ?
Die moet nogal verbouwd zijn dan , want in een T4 heeft dat nooit af fabriek gezeten...
Die moet nogal verbouwd zijn dan , want in een T4 heeft dat nooit af fabriek gezeten...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
een jaar of wat geleden heb ik een compleet gereviseerde versnellingsbak laten plaatsen. Ik was toen 900 euro imclusief montage en BTW kwijt (met inruil van mijn oude bak).
Heb destijds aardig wat tijd besteed aan rondshoppen. Is absoluut de moeite waard.
Dat verhaal van Ford kan niet waar zijn. Alle bakken van de T4 zijn door VW ontworpen en geproduceerd. In de toekomst gaan VW en Ford samen bestelwagens ontwikkelen. Ik denk dat die meneer een paar dingen door elkaar haalt.
Heb destijds aardig wat tijd besteed aan rondshoppen. Is absoluut de moeite waard.
Dat verhaal van Ford kan niet waar zijn. Alle bakken van de T4 zijn door VW ontworpen en geproduceerd. In de toekomst gaan VW en Ford samen bestelwagens ontwikkelen. Ik denk dat die meneer een paar dingen door elkaar haalt.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Excuus, de versnellingsbak was inderdaad niet ván Ford, maar ontwikkeld dóór Ford, aldus Nico. En eerlijk gezegd denk ik dat deze man echt wel weet waar hij 't over heeft, versnellingsbakken is z'n specialisme, en hij rijdt al deecennia T4's... Hij vertelde dat deze bak sinds 2002(?) werd gebruikt in T4's, als ik het me goed herinnner. Anyhow, beetje shoppen kan inderdaad goed uit! :)
(toch grappig dat ik nu een goed gevoel heb bij een onvoorziene uitgave van potverdorie €1000!!)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
- Locatie: Swalmen
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
vroeger was er auto europa wat 50% van vw en 50 % van ford was. Volgens mij hebben die toen samen de 2.5 tdi ontwikkeld.
Ik weet in iedergeval zeker dat in de Ford galaxi en VW sharan dezelfde bak en motoren zitten.
Je bakken mannetje kan zeker gelijk hebben.
Ik weet in iedergeval zeker dat in de Ford galaxi en VW sharan dezelfde bak en motoren zitten.
Je bakken mannetje kan zeker gelijk hebben.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 schiet uit de 1ste versnelling
Onzin.peetjeadhdtje schreef: ↑23 apr 2021, 13:51 vroeger was er auto europa wat 50% van vw en 50 % van ford was. Volgens mij hebben die toen samen de 2.5 tdi ontwikkeld.
De T4 is een pure VW. De 2.5tdi is een doorontwikkeling van de 2.4d . En die 2.4d is ontstaan uit de 2.0d 5cil blok uit de Audi 100 , dan spreken we al over eind jaren 80. Dus niks samen ontwikkeling met Ford
De Sharan is inderdaad een ander verhaal, dat was wel een samenwerking met Ford . De Sharan was in wezen een Ford met een VW motor erin.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper