Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

vragen over de T4
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door VWT4 »

Mijn 2,5 TDI heeft soms momenten dat hij niet goed wil doorstrekken. Zodra dat gebeurt en ik de stekker van de LMM opnieuw plaats is het weer ok todat het op onverwachts moment weer terugkomt. Eerst leek het schoonmaken van de aansluiting en het licht klemmend maken van de connectoren op langer termijn te helpen echter gisteren gebeurde het toch opnieuw. Is dit een herkenbaar probleem en lijkt het misschien maar zo dat de stekker het doet maar is het loskoppelen ervan een reset van de ecu en ligt het probleem misschien ergens anders?
Laatst gewijzigd door VWT4 op 05 aug 2021, 10:23, 5 keer totaal gewijzigd.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door DE KNEU »

Lmm versleten,roosterje lmm huis vervuild(airflow verstoort) zou ik eerst verdenken. :toppie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door VWT4 »

Wat is dat gerelateerd aan en alleen losnemen en weer vastzetten van de stekker.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door DE KNEU »

VWT4 schreef: 10 apr 2021, 09:42 Wat is dat gerelateerd aan en alleen losnemen en weer vastzetten van de stekker.
Niet, zag dat je in het verleden(2020) ook als eens problemen hebt gehad met noodloop met oorzaak lmm en dit opgelost hebt..
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door VWT4 »

Even een update.

Inmiddels is de Lmm stekker waarvan de rode insert van op was nu vervangen. Een rijdende meting met de laptop gaf aan dat lmm nu prima werkt. Aan het licht kwam nu wel dat de turbo druk vertraagt is en nog te laag. (Geen log, blijkbaar ook 1 foutmelding geweest)
Rookmeting maakte duidelijk dat de harde luchtbuis bij de o-ring niet goed meer aansloot ondanks de extra slangenklem. Met een nieuwe o-ring die nog had is dit verholpen. Het was toen al beter met de druk meting maar nog steeds niet wat het moet zijn.
Grote kans op een defecte N75 ventiel wordt nu aangenomen. Deze willen ze nu bestellen.

Is deze nieuw goed en snel verkrijgbaar of moet ik zelf ook maar vast op zoek ?

Als ik het dan allemaal op weetjewel doorlees met dit fenomeen kan het ook nog de: "roetkat" verstopt zijn, de wasgate of de turbo zelf.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door VWT4 »

Nog geen reactie van de garage, of ze hebben het druk of de N75 ventiel is moeilijk verkrijgbaar. Is dit inderdaad voor een 2,5 TDI uit 1999 een moeilijk verkrijgbaar artikel?
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door VWT4 »

Vanochtend is het N75 ventiel vervangen. Hoewel er licht verbetering is blijft de turbodruk achter.
De LMM loopt wel prima mee

De diagnose geeft ook aan dat ik een onderdruk foutmelding heb gehad en ook op mijn terugweg heb ik gemerkt dat er een "noodloop" ontstond.
Na de herstart is er dan weer een beter toerentalverloop en kan ik verder doortrekken.
De topsnelheid ook maar even getest (waar kan dit nog...) maar deze blijft ook achter, zeker als ik dit vergelijk met mijn vorige T4

Waarschijnlijk is dan toch de Turbo /wastegate niet helemaal top. Roken doet hij niet ook is hij zeker niet traag te noemen. Maar het kan gewoon stukken beter. Wastegate is trouwens met een schroevendraaier naar beneden te bedienen, moeren zitten vast (zwarte verf te zien op de moer) en de beugel is niet gescheurd

(vacuümslangen zijn vorig jaar vervangen)
Laatst gewijzigd door VWT4 op 16 jul 2021, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar?

Bericht door VWT4 »

Hoe en waar kan ik dat zien?
Zie bijlage, dat blauwe heb ik niet.
Bijlagen
picture.jpeg
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door VWT4 »

Inmiddels gemerkt dat met de covid regels het reizen naar het buitenland er voor ons niet inzit. De trekkracht in de bergen testen zit er niet in. Inmiddels merk ik op dat hij ondanks de vertraagde druk prima accelereert maar dat de topsnelheid niet is als wat mogelijk is, echt testen is in Nederland echter niet te doen. Maar goed ik wil straks geen gedoe op een snelweg in Duitsland of noodloop in de bergen en ik overweeg dus nu een nieuwe turbo.

Heeft iemand bij vernieuwen (geen revisie) een kostenplaatje dan kan ik deze vergelijken met de nog op te vragen offerte bij mijn garage. Aanschaf turbo zelf zit rond de 800 Euro.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst eens je bus goed warmrijden en dan de brandstofpomp timing dynamisch laten controleren en afstellen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 24 jul 2021, 07:04 Ik zou eerst eens je bus goed warmrijden en dan de brandstofpomp timing dynamisch laten controleren en afstellen.
Weet je toevallig iemand in de achterhoek die dit kan? Waarom is het nodig, heeft pomptiming invloed op turbodruk verschillen?


Kreeg ook de suggestie om de druksensor op de intercooler te vervangen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door Multivan Generation »

VWT4 schreef: 24 jul 2021, 07:37
Multivan Generation schreef: 24 jul 2021, 07:04 Ik zou eerst eens je bus goed warmrijden en dan de brandstofpomp timing dynamisch laten controleren en afstellen.
Weet je toevallig iemand in de achterhoek die dit kan?

Nee ik woon niet in die regio, en ken de lokale dieselgoeroes niet.

Waarom is het nodig, heeft pomptiming invloed op turbodruk verschillen?

Je meldt dat de turbodruk wat traag op gang komt, en dat de fut er best vlot weer uit is.
Dan zou het mij logisch lijken om eerst de brandstofpomp timing te controleren en eventueel af te stellen.
De uitlaatgas turbo werkt dus op uitlaatgassen, als er te laat of te weinig wordt ingespoten,
dan komt de turbo dus te laat in, of krijgt niet genoeg uitlaatgassen om optimaal te kunnen werken.
Dat is de gedachte er achter

Ook kost dat veel minder als "even" een turbo te vervangen.


Kreeg ook de suggestie om de druksensor op de intercooler te vervangen

Op basis waarvan kreeg je die suggestie?
Is de bus recent rijdend gelogd dan? Of is het lukraak een beetje prijs schieten?
EDIT: Meet ook even de lengte van het stangetje van de wastegate op,
en kijk even goed of het beugeltje daarvan niet gescheurd is, en nog met 2 boutjes vast zit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 24 jul 2021, 07:04
Is de bus recent rijdend gelogd dan? Of is het lukraak een beetje prijs schieten?

EDIT: Meet ook even de lengte van het stangetje van de wastegate op,
en kijk even goed of het beugeltje daarvan niet gescheurd is, en nog met 2 boutjes vast zit.
Klopt dit had ik inmiddels ook gedaan. de boutjes zitten vast, geen scheur in de beugel. Slang is nieuw circa 30 cm.


Nieuwe constatering de map sensor is vochtig "olie" dat lijkt me niet ok toch!
Buizen en Intercooler zijn droog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door Multivan Generation »

VWT4 schreef: 24 jul 2021, 15:43 Nieuwe constatering de map sensor is vochtig "olie" dat lijkt me niet ok toch!
Is dit een vraag of een conclusie?

Dat er wat olie in het inlaat traject zit, is vrij normaal.
Ook de dampen van de carter ontluchting worden immers bij de inkomende lucht voor de turbo bijgemengd.

Haal je interkoeler er eens af en controleer je slangen goed op scheurtjes, en spoel je interkoeler een goed uit.
Een scheurtje in een interkoeler slang komt weleens voor namelijk.

En anders gewoon even een andere turbo monteren he..
Zou bij mij echt mijn allerlaatste optie zijn hoor.. want verreweg het duurste.

Op welke meetwaarde voor de lengte van het stangetje kwam je?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Aansluiting, stekker luchmassameter niet betrouwbaar? Update turbo druk blijft achter

Bericht door VWT4 »

Wasgateslang is < 30 cm

Aansluitingen zijn met de rooktest gecontroleerd, de harde kunststof pijp (bij gemonteerd met slangenklem) lekte iets. Ik had daarvoor nog een nieuw oring liggen en nu is deze geheel dicht.

VagCom is er wel aan geweest en zover ik weet is toen ook de timing van de pomp beoordeeld. De LMM was in orde volgens de rijdende gegevens en de turbodruk dus vertraagt circa 200 heb ik begrepen.

Tevens een alarm melding betreft onderdruk ook net voor de vervanging van N75 stond deze gemeld

Ik heb inmiddels (voor tijdelijk) de MAP sensor gereinigd en de bus trekt wel weer wat soepeler op/door. Ik blijf erbij dat een normale gebruiker het tijdens het rijden op de Nederlandse wegen niets van zou zeggen. (totdat er een noodloop is)

Topsnelheid vanavond op de autobaan (oops geflitst op de heenweg, 80 waar je 70 mocht :bonk ) opnieuw maar getest en ook dat ging ook iets beter.
Tot uiteindelijk na veel langere tijd volgas toch weer een hikup.
Op de terugweg, helaas noodweer met veel regen dus geen hoge snelheid gereden, ook geen uitval.

De intercooler en slangen zien er schoon. droog uit, de map sensor was echter nat van olie, ik heb reiniger besteld dus ik kan de intercooler en slanngen reinigingen


EDIT:

Ik lees zojuist dit bericht:
viewtopic.php?f=2&t=21435&start=60

Ik heb de N75 ventiel als volgt
Wastegate zit op de bovenste aansluiting
Turbo zit aan het midden
Luchtpijp waar ook LMM op zit onder

Als ik bovenstaande topic begrijp moeten bij mij dan boven en midden worden omgedraaid en hebben deze nooit goed gezeten?
Kan ik dit straffeloos even testen door ze om te wisselen?
Plaats reactie