Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

pats.... dikke steen op de ruit.

vragen over de T4
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door koensch »

dat was een hele harde. buitenzijde is versplinterd en een barst van ca 15cm.

door her gezichtsveld van de bestuurder. Gelukkig was de auto vorige week voor de apk geweest, ik heb dus even tijd om een oplossing te bedenken.

origineel voorzien van een warmtewerende (licht getint) ruit. Nu had ik afgelopen winter wat last van lekkage langs de bovenrand. Het lijkt me verstandig om niet alleen de ruit te vervangen, maar maar ook de sponning te ontroesten/behandelen.

Als jij aan een nieuwe ruit toe was, waar zou jij rekening mee houden? Ingebouwde antenne?, waar/kan ik niet alleen de ruit vervangen maar ook de sponning laten ontroesten. Gewoon in de menie zetten of opnieuw laten spuiten? Naar een ruitenboer of een reparatiebedrijf?

2 jaar geleden een goedkopere verzekering genomen, scheelt me 100 euro per kwartaal, dus al 8x 100 euro bespaard. heb nu geen ruitdekking meer moet het zelf betalen maar kan dus ook zelf kiezen wat/hoe te doen.

advies gevraagd! kom maar op met ideeen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou er gewoon een getinte ruit met zonneband in zetten. Een warmtewerende voorruit kost dik 600eur , dat vind ik het niet waard .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Hanz »

Nog niet zo lang geleden ook mijn ruit laten vervangen. Ruit was al niet meer schadevrij maar een steentje gaf een scheur die in een paar dagen uitgroeide tot zo'n 20 cm. Ook een maandje na de APK.
Bewust een schadehersteller gezocht die ook ruitschades doet en ze op het hart gedrukt om eerst de sponning te controleren en eventueel te herstellen voordat de nieuwe ruit erin ging. Gelukkig was de sponning nog helemaal gaaf. Ik wilde niet het risico lopen bij een bedrijf dat alleen ruiten doet dat ze een nieuwe ruit in een slechte sponning plaatsen.
Mijn oude ruit had ingebouwde antenne en de nieuwe nu ook weer plus een getint randje aan de bovenkant.
Gelukkig nog wel ruitschade in de verzekering zodat het mij zelf maar € 75 eigen risico heeft gekost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door freek »

Pas ook hetzelfde gehad bij de t5. Reed al 2 jaar rond met een horizontale barst over 2/3 vd ruit. Ben naar car glass gegaan en gevraagd of ze wilden waarschuwen bij roest. En dat was er in ruime mate... Ruit is er direct weer provisorisch met 'koude kit" (met flink meer barsten 😁) ingezet en toen op zoek naar een schadehersteller die gritstraalt. Die vind je dus bijna niet...Uiteindelijk wel gevonden en met spuiten van de A stijlen kostte dit toch 700,-. Ruit er dus weer uit en weer in: nog meer barsten.. Toen weer terug naar carglass om alsnog de nieuwe ruit te laten plaatsen. Dat kostte 75,- eigen risico. Carglass verleende dus alle medewerking; ben ik zeer tevreden over.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Beckontheroad »

Pascal-141 schreef: 10 apr 2021, 14:44 Ik zou er gewoon een getinte ruit met zonneband in zetten. Een warmtewerende voorruit kost dik 600eur , dat vind ik het niet waard .
Had toen via de verzekering een ww ruit met zonneband en ingebouwde antenne
Heeel blik mee.
JB
Laatst gewijzigd door Beckontheroad op 10 apr 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Hanz »

@freek
Wel een hoop gedoe, ruit eruit, erin, eruit, erin, eruit. Dan liever een bedrijf dat alles in één keer af kan handelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door koensch »

Hanz schreef: 10 apr 2021, 15:59 @freek
Wel een hoop gedoe, ruit eruit, erin, eruit, erin, eruit. Dan liever een bedrijf dat alles in één keer af kan handelen.
kijk, daar dacht ik dus ook aan, en als ik kan aangeven welke type ruit ik wil hebben is het mischien 4 uur extra werk, maar dan is het tenminste in orde.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou niet extra investeren in een ruit met ingewerkte voorruit antenne, maar investeren in een ruit met zonneband en een sprietantenne in de daardoor bestemde ruimte in de paravan aan de bestuurderszijde.
Ontvangst is daarmee veel beter.

Met 4 uur extra ben je er niet. Materialen moeten ook drogen en uitdampen en dat heeft tijd nodig.
Dan kun je er met een IR-lamp op, maar dat is forceren en haasten.
Meteen minutieus laten behandelen..
Dan kun je er weer een paar jaar tegen. :toppie
Bijlagen
roest aanpakken 10.jpg
roest aanpakken 12.jpg
roest aanpakken 08.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door freek »

koensch schreef: 10 apr 2021, 18:51 kijk, daar dacht ik dus ook aan, en als ik kan aangeven welke type ruit ik wil hebben is het mischien 4 uur extra werk, maar dan is het tenminste in orde.
Dit is niet even 4 uur werk. Dat is een dag werk en net als Peter zegt, de lak moet een paar dagen uitdampen. Verder: ik had niet verwacht dat er uberhaupt roestschade zou zijn: er was vooraf niets te zien. En de verzekeringsmaatschappij werkt voor ruitschade maar met een paar glasbedrijven
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door ladanivabelgium »

Warmtewerend... geef dat niet op. Ik liet vorig jaar een nieuwe ruit monteren die wel getint, maar blijkbaar niet warmtewerend was. Scheelt je al rap 10° en zelfs bij een flauw zonnetje in de herfst een onaangename warmte in de cabine
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door Multivan Generation »

Er is maar één kleur warmtewerende vooruit voor de T4 en die is blauw van kleur.

Nadeel daarvan was dat de tomtom een slechtere ontvangst had, gsm mogelijk ook.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1661
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Ik begrijp dat u de ruit moet laten plaatsen voor eigen rekening,ik betaalde bij Quick car autoglas uit Bleiswijk 275 euro voor een getinte ruit met groene baan en antenne,zoek er een autoschade berdijf bij en deze man monteert op locatie ook in overleg eruit en later er weer in,dus wellicht kunt u hier iets mee? :wjw :zwaai
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door koensch »

heerlijk al die tips..... ik ga es kijken bij de een carroserieherstel bedrijf hier in het dorp wat ze voor mij kunnen betekenen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
DannySyncro
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 mar 2021, 12:23

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door DannySyncro »

Ik heb vorig jaar mijn ruit laten vervangen en vooraf zelf de rubber bij mijn beginnende roest onderaan weggesneden en ontroest+geprimerd en met spuitbus gespoten. Daarna ruit laten vervangen, maar ik zie dat de roest na 1 winter al weer terug begint te komen. Dus, als je het geld hebt en eraan wilt besteden, beter professioneel laten behandelen...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: pats.... dikke steen op de ruit.

Bericht door koensch »

ik heb een adresje gevonden waar ik mijn ruit niet alleen kan laten vervangen, maar ook het roest op de randen kan aanpakken.

moet alleen nog op zoek naar een nieuwe ruit. Ik weet dat mijn ruit een dure is (warmtewerend en een band) dus het loont de moeite om een voordelig adresje te zoeken.

weet iemand een adresje waar je tegen een scherpe prijs aan een nieuwe ruit kan komen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie