Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Hanz »

Even voor de duidelijkheid: tijdens het camperen heb je niets aan dat tussenbankje want dan zijn de keukenkasten onbereikbaar en het benedenbed is niet bruikbaar. Maar als je de auto ook af en toe wilt gebruiken als reiswagen met 5 of 6 personen dan is het wel een mooie oplossing.
Ik heb zelf ook zo'n bankje en gebruik hem inderdaad op die manier.
En je kan hem natuurlijk altijd verkopen, zo'n bankje raak je wel kwijt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door roccade »

Omdat ik op MP nog een zoekopdracht had aan staan, kwam deze nu naar voren:

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... b9c5b7a618

Even uit nieuwsgierigheid; Wat verschilt een carthago van een california?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door RoelandZ »

roccade schreef: 11 apr 2021, 08:42 Omdat ik op MP nog een zoekopdracht had aan staan, kwam deze nu naar voren:

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... b9c5b7a618

Even uit nieuwsgierigheid; Wat verschilt een carthago van een california?
Ik vind het interieur niet mooi en de koelkast is een lastig ding waar continu moet schakelen tussen 12v tijdens het rijden, 220v als je ergens staan met stroom aansluiting of gas als er geen stroom beschikbaar is.
Pak je onderweg een terrasje dan moet je de koelkast overschakelen naar gas, achterklep openen om de gaskraan open te draaien is met 2 fietsen erop erg lastig kan ik je vertellen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Hanz »

roccade schreef: 11 apr 2021, 08:42 Omdat ik op MP nog een zoekopdracht had aan staan, kwam deze nu naar voren:

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... b9c5b7a618

Even uit nieuwsgierigheid; Wat verschilt een carthago van een california?
Veel foto's waarop heel weinig te zien is. Voor een Carthago van dat bouwjaar en kilometerstand aardig aan de prijs. Roest op de bekende plekken, daar komt dus nog een paar duizend euro bij om hem weer strak te krijgen.
Carthago heeft in de basis een zelfde indeling als een California maar materialen en kleuren zijn nog saaier. Maar daar kan je met plakfolie of verf wat aan doen. Kwaliteit van het interieur is vergelijkbaar. En die koelkast: elk nadeel heb ze voordeel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door peetjeadhdtje »

Als de koelkast het enige probleem is?
Ik heb nachts de koelkast uitstaan vanwege geluid. Dat ding blijft na 9 uurtjes stinken gewoon op temp. Een nieuw energiezuinig 12 v koelkastje heb je voor 400 euro.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Olaf »

Koelkast zou ik mij het minst druk over maken. Eerder zou ik mij afvragen of die 2.4d met 78pk en zo veel kilometers nog wel voldoet. Zou eerder voor een 2.5tdi 102pk gaan, ook al heeft die veel kilometers gelopen. Had een 91er al een stuurairbag??
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door roccade »

J vd Pal schreef: 11 apr 2021, 13:10 Deze komt net te koop hier op het forum: viewtopic.php?f=5&t=66593
Thnx, interessant!
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Hella »

Zie bij die advertentie ook een (de !) reden om de T4 te verkopen; "wegens aanschaf van een grotere".
Die keuze hebben wij 2 jaar geleden ook gemaakt na 6 jaar met onze 1991 2.4 diesel T4 California door heel Europa te zijn getrokken.
Toegegeven de T4 heeft (in navolging van de T1, de T2 en de T3) inmiddels een cult status gekregen.
En wij zijn indertijd ook helemaal gevallen voor die camperbus.
Echter na een aantal jaren (en het vorderen der leeftijden) begon e.e.a. toch tegen te vallen.
Het rijden met de T4 is werkelijk fantastisch, maar elke avond weer het bed moeten opmaken (en 's morgens weer moeten inklappen), en daardoor weinig ruimte overhouden, zeker als de hond meeging, dat begon ons steeds meer tegen te staan. En het bed is ook niet bepaald breed. Ook als het slecht weer is zit je (wij met zijn 2-en en dan moet je er niet aan denken dat er ook nog kinderen meegaan) binnen in de T4 best bovenop elkaar geplakt.
Tel daarbij op de afwezigheid van een airco, de beperkte trekkracht van de 2.4 diesel in de heuvels/bergen heeft ons doen besluiten de bus te verkopen en een grotere aan te schaffen. En ook hoe goed je de T4 ook onderhoud, het roestduiveltje ligt altijd actief op de loer (en reparatie daarvan is heeeel kostbaar; een andere motor is voor veel minder ingebouwd).
De verkoop was geen probleem; binnen 2 weken verkocht voor dezelfde prijs als wij 6 jaar daarvoor er voor hadden betaald (cult busje :ikrij ). En een heel gelukkige nieuwe Belgische eigenaar.
We hebben nu een 2006 Adria camper bus gebaseerd op een Fiat Ducato chassis met de oersterke 2.8 turbo diesel.
Voordeel is dat we (nog) geen last hebben van milieuzones want hij is Euro 4, een vast bed, airco, cruise control, luchtvering, zonnepanelen en heel veel vermogen dus bergop is totaal geen probleem. Nadeel is wel, hij is hoger dus past hij niet meer in parkeergarages, het verbruik ligt hoger (van 1: 12 bij de T4 naar 1:9 nu), er zit standaard een badkamer in die wij niet gebruiken dus ruimte kost en het rijden is heel anders (meer zijwindgevoelig, een stuk langer maar ook relaxter).
Waarom dit verhaal? Niets te na over welke camper dan ook, maar iedere camper heeft zijn voor- en nadelen.
Ben je zo ver dat je hebt besloten een bepaald type camper aan te schaffen dan val je uiteraard als een blok voor de 1e die je ziet en die past binnen het budget. Maar weinigen houden dan voor ogen (ook ons is dat toen niet helemaal gelukt) aan welke eisen voor jou de camper moet voldoen.
Dat hebben we bij de aanschaf van de Adria wel ietsjes beter gedaan. Maar de markt was en is in het middensegment erg krap en dat drijft de prijzen (net als in de huidige huizenmarkt) onnodig hoog op. Onze T4 kostte in 1991 nieuw ca DM 50.000,- (omgerekend € 25.000.--) en nu 30 jaar later liggen de vraagprijzen tussen de € 10 en 15.000,--!
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door roccade »

roccade schreef: 11 apr 2021, 13:16
J vd Pal schreef: 11 apr 2021, 13:10 Deze komt net te koop hier op het forum: viewtopic.php?f=5&t=66593
Thnx, interessant!
Onderweg naar deze 😃
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Lutra »

Aanvullend op bovenstaande; toen wij besloten om op zoek te gaan naar een camper omdat het trekken met tenten ons te omslachtig werd (afbreken en inpakken en weer passen en meten om alles weer op en aan de auto te krijgen) hebben we eerst campers gehuurd. Onze eerste was een zgn. witte doos of koelkast, wel compact maar na een reis naar en door Italië waren we er snel klaar mee. Traag, lawaaiig en op slechte wegen kreeg je het gevoel dat hij volledig uit elkaar zou vallen ondanks dat het een toch wel als degelijk bekend staande Dethleffs was. Ook het zitcomfort op de bank was slecht (dat geldt overigens ook voor het merendeel van de grotere buscampers als Pössl e.d.). Je zit te rechtop en het uitzicht vanaf die plaatsen is ook slecht . Bij langere afstanden hadden bijna een roulatieschema wie wanneer even weer voorin mocht zitten. Verder waren we bij veel dorpen en steden veroordeeld tot de parkeeplaatsen (ver) buiten het centrum. Voordelen waren er ook, een vast bed en op campings met slecht sanitair waren we blij met het toilet.
Het jaar er op een T4 gehuurd en dat was een verademing t.o.v. de Dethleffs. Alle voordelen zijn al zo vaak benoemd op de forum dat ik die niet hoef te herhalen. Nog datzelfde jaar besloten zelf eentje aan te schaffen en geen spijt van gehad. Na drie jaar stonden we voor de keuze van een grondige restauratie van de carrosserie of toch verder te gaan kijken naar een T5. Hij was op zich de investering nog wel waar maar het blijft dan nog steeds een bus van ca. 20 jaar oud met het comfort van die tijd en de onzekerheden rond milieuzones in de toekomst. Uiteindelijk gekozen om hem in te ruilen voor een T5 waarbij de inruilprijs onze aanschafprijs was, dus op zich een prima deal. Inmiddels de T5 weer vervangen door een T6 die we nu ook als dagelijkse auto gebruiken. Een gebrek aan ruimte ervaren wij niet, zeker zolang we lenig genoeg zijn om in het bovenbed te klimmen. Onze kinderen voor zover ze nog mee gaan slapen toch veel liever in hun eigen tentje, en als het wat kouder is, is er ruimte genoeg om met zijn vieren te zitten en te eten.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door roccade »

J vd Pal schreef: 11 apr 2021, 13:10 Deze komt net te koop hier op het forum: viewtopic.php?f=5&t=66593
Deze bekeken, super aardige verkoopster, heerlijk eerlijk én oprecht! Zeer mooie t4, erg netjes van buiten én van binnen!

Kilometerstand vind ik ook prettig, nog geen 3ton 😃

Er worden nog een paar dingen door garage gefixt waarna we weer contact hebben. Met beetje geluk gaat hem dit dan toch worden 😃😃😃😃

Zover ik kan beoordelen een fabriekscamper, delen jullie deze mening?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Hanz »

roccade schreef: 11 apr 2021, 17:45 Zover ik kan beoordelen een fabriekscamper, delen jullie deze mening?
Daar lijkt het wel op maar op basis van deze drie foto's is dat niet helemaal met zekerheid te zeggen. Aan de andere kant, als je een Westfalia interieur later inbouwt dan doe je dat liever in een bus van een recenter bouwjaar. De bestickering is wel conform dat bouwjaar dus ga er maar van uit dat hij origineel is. http://www.westfaliat4.info/html/1990_v ... ornia.html
Let ook eens op of het VW logo op de achterklep hoog zit, dus direct onder de ruit. Het schijnt dat in de beginjaren een serie (gedeeltelijk) gegalvaniseerd is en daardoor minder roestgevoelig. Deze serie had het logo hoger dan de latere versies.

Past ook wat beter in het budget denk ik?
Laatst gewijzigd door Hanz op 11 apr 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door odorf »

Deze is 100% fabriekscamper. Daar durf ik wel wat op te zetten.

En eerder zat ik fout met cactusbekleding/watertank. Ik dacht dat deze eerder waren ‘veranderd’.

Hoop dat jullie er uit gaan komen. Veel succes. Je hebt nu in ieder geval al een stukje ervaring méér door te gaan kijken bij verschillende. Je moet er soms een stukje voor rijden, en als hij sléchter dan verwacht is, valt dat natuurlijk tegen. Maar ook dát is ervaring op doen.

Met betrekking tot ruimte in een kleine buscamper zoals de T4 of de T5/T6. Ten opzichte van grotere campers. Ik vind mijn T4 nog steeds heerlijk. Wij kwamen van tent. 12 jaar geleden. En hebben nu nog steeds meer het ‘buitengevoel’

We slapen beneden, topper met slaapzakken en al oprollen en de bank kan in de zitstand.

En in het voor- en najaar hebben wij een opblaas- bustent er bij om de leefruimte en droge ruimte wat te vergroten.

Er zijn zeker ook kleine gebruiksnadelen. Koken, en dan iets vergeten zijn dat in de bank of staande kast ligt kan behoorlijk onhandig zijn. Maar verder is het ieders persoonlijke keuze natuurlijk.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
roccade
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2021, 16:55

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door roccade »

Hanz schreef: 11 apr 2021, 21:39
roccade schreef: 11 apr 2021, 17:45 Zover ik kan beoordelen een fabriekscamper, delen jullie deze mening?
Daar lijkt het wel op maar op basis van deze drie foto's is dat niet helemaal met zekerheid te zeggen. Aan de andere kant, als je een Westfalia interieur later inbouwt dan doe je dat liever in een bus van een recenter bouwjaar. De bestickering is wel conform dat bouwjaar dus ga er maar van uit dat hij origineel is. http://www.westfaliat4.info/html/1990_v ... ornia.html
Past ook wat beter in het budget denk ik?
past zeker beter in budget!
vinden dit ook een mooie camper :)
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: opzoek naar onze eerste camper T4 1.9 of 2.4

Bericht door Timy »

Oh! Die heb ik bij mij vlakbij zien staan! Nabij de Hornbach toch? (Zal even geen plaats noemen)

Ziet er, in het passeren, nog prima uit. Goed er onderdoor gekropen enzo??

Het is wel een originele, dat zeker.

Evt. kan ik meekijken (als de agenda het toelaat) als je nog eens gaat. Ben geen expert maar we tuffen al even rond met de onze en hebben het nodige ermee meegemaakt :muur :driveT4

ps staat verrassend genoeg al even te koop!
Laatst gewijzigd door Timy op 11 apr 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie