Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 project van bus naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 06 dec 2020, 23:17 Paar stukjes muggen gaas ter hoogte van de originele ventilatie flappen er in naaien?
Als je die hebt, die ventilatie openingen, dan kan dat een oplossing zijn.
Dat hangt wel van welk dak en tentdoek je hebt.
Maar, stukjes muggen gaas isoleren geen warmte meer .. :zwaai
Dus die zou ik dan zo hoog mogelijk maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Hanz »

Je kan de ramen in de voorportieren nog altijd een stukje open zetten. Dat isolatiescreen sluit niet zo strak aan dat daar geen lucht meer tussendoor kan. En ook een hefdaksjaal sluit echt niet overal strak en luchtdicht aan. Je kan dus ook de ventilatieopeningen in je tentdoek een stukje open zetten.
En je kan natuurlijk een rooster bij je schuifdeurraam plaatsen.
Wij doen het als volgt: screen over de voorruit en deuren. Hefdaksjaal om het dak. Rooster in de schuifdeur en daar het gordijn voor. Met drie mensen in de bus nog nooit last gehad van zuurstoftekort en ook niet van tocht. Wij hebben weliswaar een T4 maar bij een T5 moet dit ook allemaal kunnen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Dank voor alle reacties!

Wordt dus een experimentje tzt. we zijn nu gewend altijd met de ventilatie open te slapen. Maar inderdaad wat gaas erin zetten ter hoogte van de huidige muggengaas kan veel oplossen. In elk geval voor het veilige gevoel :-)
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Tegen slagen horen er ook bij helaas. Afgelopen zomer in Zweden ging de EGR klep kapot.

Waarschijnlijk kwam dit door de kou in combinatie met de bekende vervuiling in deze EGR klep bij ongeveer 180.000km. Hij liep vast rond het vriespunt, de motor ging hierdoor in noodloop en de MOOO Valve maakte zeer luidruchtig zijn aanwezigheid kenbaar...

Een wat minder prettige ervaring op 2200km van huis en de Zweedse garage tarieven.

Gelukkig hadden we een VAG COM VCDS uitlees apparaat mee, waardoor we de storingen exact konden uitlezen en met een Nederlandse garage overleggen. Uiteindelijk hebben we in overleg met de Nederlandse garage elke ochtend de storingscodes gereset, en een klein schietgebedje gedaan hoeveel km het zou duren alvorens de motor weer in noodloop zou gaan. Op een vlakke weg haal je dan zo'n 90 a 100 km/uur, en in de heuvels ga je langzamer, weten wij nu uit ervaring.

Hoe zuidelijker we kwamen hoe langer het duurde alvorens de storingen terug kwamen en eenmaal terug in Denemarken konden we weer een beetje van de vakantie genieten met uitstapjes in de buurt van de snelweg op weg naar huis. Het voelde absoluut niet goed zo door te rijden, maar de prijsopgave van twee Zweedse garages overtuigde ons om door te rijden naar Nederland.

In Nederland hebben we de gehele EGR klep en in tweede instantie ook de bekende MOOO Valve laten vervangen. Nu loopt hij alweer maanden als een zonnetje en storingsvrij :gekte De motor is tevens ietsje zuiniger geworden voor ons gevoel.

Wat ik mij niet had gerealiseerd bij de aanschaf van de bus, is dat bij de 140pk motor uit 2011 de EGR klep op een relatief gunstige plek zit achterop de motor goed bereikbaar voor een monteur. Er zijn blijkbaar diverse VW T5.1 uitvoeren waarbij de EGR klep zeer slecht bereikbaar is en je dubbele uurloon kosten hebt bij vervanging.

De diverse storingscodes waarmee we te maken hadden onderweg, gerelateerd aan de EGR klep. Ze kwamen in diverse variaties voor gedurende de reis. Soms knipperde alleen de gloeispiraal lampje, dan ging de motor niet in noodloop. In een andere combinatie ging nog een ander lampje branden en ging de motor in noodloop.

De storings codes:
4807 - EGR System
P0401 - Insufficiënt Flow

4881 - EGR Valve (N18)
P1440 - Open Circuit

4891 - EGR Valve (N18)
P0403 - Malfunction

4892 - EGR Valve (N18)
P0403 - Malfunction

9120 - EGR Sensor 1
P046C - implausible Signal

Minder interesant, maar wat foto's van de nieuwe Valeo EGR klep en MOO valve.
IMG_7166.JPEG
IMG_7164.JPEG
IMG_0422.JPEG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Inmiddels zijn we weer een paar klusjes verder...

Wilde de portieren iets stiller krijgen met sluiten, en de lak beschadigde ook een klein beetje bij de onder portier hoek. Dus de extra rubber strip erop geplaatst. Werkt perfect !

Heb deze zelf klevende versie gebruikt:
https://www.amazon.de/gp/product/B07T5D ... UTF8&psc=1

Wel de portieren eerst heel goed schoongemaakt met isopropanol en zowel het portier als de rubber strip opgewarmd met een fohn. Ook na het plakken nog een keertje goed verwarmt en aangedrukt. Zit er inmiddels alweer een paar maanden perfect op!
IMG_0775.JPEG
IMG_0777.JPEG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Het stond al lang op de to-do lijst, iets met de rolgeleiding van de schuifdeur doen.

Vandaag de boel eerst maar eens echt goed schoongemaakt, en onder nieuwe rol geleidingen geplaatst.

Schoonmaken was wel nodig, de vorige eigenaar had heel veel vet en smeermiddelen gebruikt. Naar mijn mening maakt dat het alleen maar erger. Vet trekt immers vuil aan... Dus heb ik alles zo goed mogelijk schoongemaakt en ga voor minimale smering van de rolgeleiding.
IMG_2126.JPEG
een opfris beurt was wel nodig na al die jaren:
IMG_2131.JPEG
Nu nog besluiten wat ik verder mee ga doen. Zo laten, of opschuren, behandelen met anti roest en opnieuw in de 2K primer en lak zetten. Het probleem is dat het niet eenvoudig te bereiken is. Dus ik vraag mij af of ik met opschuren niet meer kwaad dan goed ga doen.

Suggesties zijn welkom !
IMG_2134.JPEG
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

De rol geleiding in elk geval alvast vervangen..

De oude liep niet heel soepel meer, maar toch nog verbazend goed. Ik had verwacht dat hij slechter er aan toe was.
IMG_2142.JPEG
Even met een goede krik ondersteunen werkt fantastisch. De deur bewoog helemaal niet, waardoor ik de nieuwe rolgeleiding op exact de juiste plek kon terug plaatsen. Geen enkele afstelling nodig, alles in 1 keer goed.

IMG_2143.JPEG
en alles weer op zijn plek:
IMG_2144.JPEG
Let wel op dat dit speciale volkswagen torx (12 hoeken) bouten zijn. Je hebt hiervoor M6 en M8 "Spline" bitsets voor nodig. Ik heb het eerst geprobeerd zonder, maar maakte geen enkele kans de bouten los te krijgen. Dus zorg eerst dat je een spline bitset hebt.
Plaats reactie