Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Losse stoelen op tweede rij

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Hallo allemaal. Allereerst bedankt voor het toelaten moderator! Ik ben dus nieuw op dit forum. Ik zoek voor mijn gezin een handzame camper, waarmee we dagjes weg kunnen en zo nu en dan ergens een nachtje kunnen blijven staan. Het hoeft dus geen grote camper te zijn. Een verlengde T5 lijkt ons ideaal. Slaaphefdak erop, keukentje en toilette erin en genieten maar.

Ons plan is om een bestel- of personenbus te gaan ombouwen deze zomer. Ik denk dat daarbij nog veel meer vragen gaan opkomen, maar de belangrijkste vraag voor nu heeft te maken met het plaatsen van stoelen op de tweede rij.

De bank op de tweede rij willen we namelijk vervangen door twee losse stoelen (zie bijlage als voorbeeld). Een aan de linkerkant en een aan de rechterkant. De ruimte tussen de stoelen is de doorgang naar de laadruimte waar het keukentje moet komen.

Mijn vraag is of dit op een eenvoudige manier mogelijk is bij bepaalde type transporters. Ik heb gelezen dat bij sommige bussen er een extra bevestigingspunt moet worden gemaakt aan de rechterkant. Ik twijfel of dit zomaar mag van het RDW en de verzekering. Bovendien nog een aardig klusje lijkt me.

Nu zie ik bij sommige personenbussen op de tweede rij een bank zitten met al 3 zitplaatsen. (zie bijlage) Kan ik die bank bv vervangen door twee stoelen?

Of zijn er nog andere type bussen waar dit bij mogelijk is zonder aanpassingen? Een multivan zou kunnen, maar heb ik nog naar weinig in verlengde uitvoering gezien. Bovendien zijn ze erg duur.

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!
Bijlagen
Screenshot_20210425-164432_Marktplaats.jpg
Screenshot_20210328-220840_Marktplaats.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door krekwakwol »

Hallo, welkom hier.
Leuke plannen heb je met de bus.
Maar waar wil je slapen en met hoeveel personen, aangezien je het over je gezin hebt.
Als dat duidelijk is denk ik dat er meer reacties komen en daarmee ook oplossingen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Dank je wel krekwakwol!

We zijn met z'n vieren. Twee personen in het hefdak. Voor de kinderen wil ik een slaapplek fabriceren op de twee stoelen op de tweede rij. Het idee is de beide voorstoelen draaibaar te maken, de beide stoelen op de tweede rij neer te klappen om samen met de gedraaide voorstoelen twee aparte bedden in de lengterichting te creëren. Smal, maar voldoende voor één nachtje. We willen de kinderen liever apart dan in één bed. Dat is beter voor onze nachtrust :lach
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door AchterKoeker »

LePo74 schreef: 25 apr 2021, 16:50 Hallo allemaal. Allereerst bedankt voor het toelaten moderator! Ik ben dus nieuw op dit forum. Ik zoek voor mijn gezin een handzame camper, waarmee we dagjes weg kunnen en zo nu en dan ergens een nachtje kunnen blijven staan. Het hoeft dus geen grote camper te zijn. Een verlengde T5 lijkt ons ideaal. Slaaphefdak erop, keukentje en toilette erin en genieten maar.

Ons plan is om een bestel- of personenbus te gaan ombouwen deze zomer. Ik denk dat daarbij nog veel meer vragen gaan opkomen, maar de belangrijkste vraag voor nu heeft te maken met het plaatsen van stoelen op de tweede rij.

De bank op de tweede rij willen we namelijk vervangen door twee losse stoelen (zie bijlage als voorbeeld). Een aan de linkerkant en een aan de rechterkant. De ruimte tussen de stoelen is de doorgang naar de laadruimte waar het keukentje moet komen.

Mijn vraag is of dit op een eenvoudige manier mogelijk is bij bepaalde type transporters. Ik heb gelezen dat bij sommige bussen er een extra bevestigingspunt moet worden gemaakt aan de rechterkant. Ik twijfel of dit zomaar mag van het RDW en de verzekering. Bovendien nog een aardig klusje lijkt me.

Nu zie ik bij sommige personenbussen op de tweede rij een bank zitten met al 3 zitplaatsen. (zie bijlage) Kan ik die bank bv vervangen door twee stoelen?

Of zijn er nog andere type bussen waar dit bij mogelijk is zonder aanpassingen? Een multivan zou kunnen, maar heb ik nog naar weinig in verlengde uitvoering gezien. Bovendien zijn ze erg duur.

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!

Welkom!

Ik had deze gevonden:

https://www.t6forum.com/threads/panel-v ... 748/page-2

Misschien dat u er wat aan heeft?
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Bedankt AchterKoeker,
Wat er in dat draadje wordt beschreven is wel wat ik bedoel inderdaad, nl losse stoelen. Wat ik alleen wil voorkomen is dat ik gaten moet boren om het passend te krijgen.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand hier weet of er uitvoeringen van de T5 zijn waarbij je geen aanpassingen hoeft te doen en toch de bank door twee losse stoelen kunt vervangen.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door krekwakwol »

Ik zou me even goed inlezen in de RDW eisen en de belastingdienst eisen.
Want het zou zonde zijn dat je alles klaar hebt en je voldoet niet aan de eisen.
Even om alles helder te krijgen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door MarkV »

Welkom!

Als je een lange versie en een kant-en-klare oplossing voor de stoelen wilt ben je veroordeeld tot een (inderdaad dure) Multivan ben ik bang.

Een Caravelle kan ook maar dan moet je wel klussen, die heeft op de 2e rij standaard een stoelen en een bankje als ik het goed heb.
Is wel om te bouwen naar wat jij wilt, zie hier: https://tx-board.de/threads/2-einzelsit ... lfe.82347/
Hoe de RDW hierover denkt zou ik van tevoren aan ze vragen.

Een Transporter als basis is wat ik hier op het forum lees behoorlijk lastig, zo niet onmogelijk, als je extra zitplaatsen wilt maken.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door Hanz »

LePo74 schreef: 25 apr 2021, 17:31 Dank je wel krekwakwol!

We zijn met z'n vieren. Twee personen in het hefdak. Voor de kinderen wil ik een slaapplek fabriceren op de twee stoelen op de tweede rij. Het idee is de beide voorstoelen draaibaar te maken, de beide stoelen op de tweede rij neer te klappen om samen met de gedraaide voorstoelen twee aparte bedden in de lengterichting te creëren. Smal, maar voldoende voor één nachtje. We willen de kinderen liever apart dan in één bed. Dat is beter voor onze nachtrust :lach
Heb je jezelf al voorgesteld hoe dat eruit ziet? De voorstoelen zullen in gedraaide stand nooit goed aansluiten op de stoelen op de tweede rij. Je krijgt dus twee 'bedden' in langsrichting met een opening halverwege de lengte en bovendien verre van vlak. Ik denk zomaar dat jouw kinderen daar helemaal niet lekker op slapen. Of je moet er nog een redelijk stevige matras op leggen, maar waar laat je die tijdens de rit?
En waar zit je zelf als de kinderen naar bed zijn? Op de derde zitrij? Dan heb je wel heel weinig bewegingsruimte en de volgende vraag is dan: waar laat je de keuken en de tafel?
Ik zou het hele idee nog eens goed overwegen. Voor RDW en Belastingdienst zijn de twee slaapplaatsen in het hefdak voldoende, dus daar hoef je voor de kinderbedden geen rekening mee te houden.
En zoals krekwakwol al opmerkte, lees dit topic eens goed door: viewtopic.php?p=382542#p382542
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door Multivan Generation »

LePo74 schreef: 25 apr 2021, 17:31 Dank je wel krekwakwol!

We zijn met z'n vieren. Twee personen in het hefdak. Voor de kinderen wil ik een slaapplek fabriceren op de twee stoelen op de tweede rij. Het idee is de beide voorstoelen draaibaar te maken, de beide stoelen op de tweede rij neer te klappen om samen met de gedraaide voorstoelen twee aparte bedden in de lengterichting te creëren. Smal, maar voldoende voor één nachtje. We willen de kinderen liever apart dan in één bed. Dat is beter voor onze nachtrust :lach
• slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder.
Helaas dus.

Een lange wielbasis multivan met hefdak en voldoend aan de overige eisen, geeft de snelste en beste garantie op een positief resultaat.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... lse&vc=Car
als je portemonnee je lief is, dan laat je de 179 pk motoren links liggen.

Deze zou ik gezien je wensenlijstje en mijn ervaring het meeste kans geven:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 4969a6033a

Of deze: die heeft al meteen een slaaphefdak(wel korte wielbasis):
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/v ... on=vipReco

Als het budget het toelaat, een beauty en nieuw en gunstige BPM:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... e428c55982

In Nederland zal het lastig worden om een T5 multivan lange wielbasis te vinden.

Heb je enig idee, wanneer je met die auto klaar wilt zijn en er mee op vakantie te gaan?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Bedankt Mark, voor de hulpzame link. Mijn Duits is niet zo goed, dus daar moet ik eens voor gaan zitten.

Hanz, de vraag is waar de kinderen zitten als wij naar bed zijn. Daar beneden dus. Ik heb twee pubers die het later maken dan wij... :knipoog. Ik denk dat ik er met het hoogteverschil wel uit kom.

Het probleem wat Peter signaleert is wat minder goed nieuws. Het lijkt me alleen dat het RDW niet op vakantie langs komt om te kijken of er een deel van het bed op de voorstoelen ligt. Als bij de keuring een slaaphefdak aanwezig is lijkt me dat voldoende.

Ik ga de links even bekijken Peter, bedankt!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door Hanz »

LePo74 schreef: 25 apr 2021, 21:54 Het probleem wat Peter signaleert is wat minder goed nieuws. Het lijkt me alleen dat het RDW niet op vakantie langs komt om te kijken of er een deel van het bed op de voorstoelen ligt. Als bij de keuring een slaaphefdak aanwezig is lijkt me dat voldoende.
Er is helemaal geen probleem. Je mag de twee verplichte slaapplaatsen maken met gebruik van stoelen (zoals de achterbank in een California een deel van het bed is) maar dat hoeft niet. Als je twee slaapplaatsen in het hefdak hebt dan voldoe je daarmee al aan de eis van twee slaapplaatsen en kan je beneden neerleggen wat je wilt.

En wat betreft de kinderen, ik had inderdaad twee kleine(re) kinderen ingeschat. Kunnen die pubers niet gewoon in een tentje naast de camper slapen? Ze worden waarschijnlijk ook een stuk later wakker dan jullie en dan kan je alvast voor jezelf een kop koffie maken terwijl zij nog liggen te snurken. :koffie
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door AchterKoeker »

LePo74 schreef: 25 apr 2021, 21:54 Bedankt Mark, voor de hulpzame link. Mijn Duits is niet zo goed, dus daar moet ik eens voor gaan zitten.

Hanz, de vraag is waar de kinderen zitten als wij naar bed zijn. Daar beneden dus. Ik heb twee pubers die het later maken dan wij... :knipoog. Ik denk dat ik er met het hoogteverschil wel uit kom.

Het probleem wat Peter signaleert is wat minder goed nieuws. Het lijkt me alleen dat het RDW niet op vakantie langs komt om te kijken of er een deel van het bed op de voorstoelen ligt. Als bij de keuring een slaaphefdak aanwezig is lijkt me dat voldoende.

Ik ga de links even bekijken Peter, bedankt!
Stel, u rijdt met de bus gewoon rond (in NL) en u wordt eens een keer gecontrolleerd. En dan?
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door Stigting »

Hoi!

Die indeling doet me een beetje denken aan een indeling van Jerba uit UK:

https://www.jerbacampervans.co.uk/taransay-campervan/

Vind dit zelf super gaaf en creatief. Misschien kan je hier info / inspiratie op doen voor je toekomstige ombouw :).

Succes!
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Bedankt Stigting! Dat is ongeveer zoals ik het in mijn hoofd heb zitten. Toevallig, maar de meeste indelingen zullen ook al wel ooit eens zijn bedacht. Ik ga zeker even inspiratie opdoen op hun site
LePo74
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 apr 2021, 10:48

Re: Losse stoelen op tweede rij

Bericht door LePo74 »

Die optie staat inderdaad ook nog open Hanz. Ik zou het alleen mooi vinden om niet perse van een tent afhankelijk te zijn.
Plaats reactie