Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CapoJan

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

CapoJan

Bericht door CapoJan »

Ik moet me schamen: na jaren op het forum kom ik tot de conclusie dat ik me nooit voorstelde. Dat wil ik nu dus rechtzetten.

Lang geleden reed ik met een Renault Mégane Grandtour 1.5 dci. Dat was een leuke, betrouwbare (jaja, Renault, maar in de praktijk bleek die héél degelijk) en praktische auto. Toen kwam een scheiding en enkele jaren later merkte ik dat ik de auto amper gebruikte. Er stond ook een motor in de garage (de laatste een Aprilia Caponord). Na een poos ging die de deur uit: een auto en een motor voor mij alleen, dat was teveel. Een poos later, dat moet 2012 geweest zijn, ging ook de Renault weg. Ik hoefde geen auto en deed alles met de fiets en openbaar vervoer. Indien de nood hoog was, kon ik de auto van de ouders lenen.

Toen kwam een uitnodiging van vrienden om mee te gaan kamperen in de Haute-Savoie: de Franse Alpen. En dan volgde een ontnuchtering: naar daar fietsen is niet de doen als je maar drie weken vakantie hebt. Met het openbaar vervoer en de fiets mee was ook een bijna onmogelijke opdracht, zeker als je weet dat het doel kamperen was. Met spijt in het hart moest ik afzeggen. En toen dacht ik eraan dat een vriend recent gezegd had dat hij zijn busje zou verkopen: het was te klein geworden voor zijn doel. Ik belde hem, bekeek het busje en maakte een afspraak: ik zou het enkele weken gebruiken, zien of het wat voor me was en dan beslissen. In augustus 2016 werd ik de derde eigenaar van een T4 Multivan 1.9d met 264.000 km op de teller. Aan de buitenkant was er geen kant zonder blutsen, maar ik kende de geschiedenis van het busje en het reed goed. Bovendien was het ingeschreven als kampeerbus en niet als personenwagen. In België maakt dat een aanzienlijk verschil voor verzekering en wegenbelasting. Ik was en ben nog altijd van plan om niet met de auto te rijden als het niet nodig is, dus is het handig als je de vaste kosten wat kan beperken.
DSCF5181.JPG
Dit is het busje toen ik het kocht.

In 2017 ging ik ermee op reis: via de Vogezen naar de Haute-Savoie. Jawel: bij dezelfde vrienden die me hetzelfde jaar uitnodigden. De T4 deed wat ik ervan verwachtte, maar ik leerde ondertussen ook dat er voor kamperen wel wat zaken beter konden: de koelkast met peltier-koeling vervangen door een compressorkoelkast; de ruimte was ook niet echt voldoende als ik ergens een poosje bleef; bergruimte en ventilatie konden beter...

Maar om het ingewikkeld te maken: het busje moest multifunctioneel blijven. Ik wilde er geen echte camper van maken.

In 2018 was het plan een 'tour de France', waarbij fietsen - met een trike - en autoreizen gecombineerd zouden worden. Stel je voor dat dit een California of iets in die aard was, dan kon ik dat plan al vergeten: de trike is 93 cm breed. De achterbank moest dus plat.
Het ruimtegebrek was aangepakt door middel van een bustent.
IMG_20180529_192003277_HDR.jpg
Zwaar probleem tijdens die reis: de bustent bleek compleet onvoldoende. Niet qua ruimte, maar wel qua kwaliteit. Voorjaar 2018 in de Pyreneeën was rampzalig: veel regen, hele dagen lang. Ik vertrok daar wat vroeger dan voorzien. De volgende halte was Malaucène, aan de Mont Ventoux. Regen wisselde af met onweer. De tent - een onding van Easy Camp-, nog geen maand oud, lekte langs alle kanten. Het dak zakte door en water liep door het doek, de naden losten, de tape op de naden loste... Maar het busje reed prima en bracht me overal waar ik wilde. Goed: met een 1.9d met 60 pk en 130 Nm vraagt het soms wat tijd en bergop moet je soms in derde of tweede versnelling, maar het lukt. Het voordeel: het verbruikt verbazend weinig voor een 1,8 ton wegend voertuig. Met minder dan 6 l/100 km (pakweg 1/18) raak je een heel eind met een volle tank.

Na die reis ging de tent terug naar de winkel en na overleg met hun leverancier werd die integraal terugbetaald. Met de woorden van de verkoper: 'mocht je beweerd hebben dat die acht jaar oud is, ik zou het geloofd hebben.'
Het concept bustent voldeed. Het had zijn waarde bewezen voor als ik wat langer ergens bleef - zeg minstens een dag of vier -, maar niet dat exemplaar. In het najaar werd die vervangen door een Kampa Travol Pod Cross Air VW. Een mondvol, maar ook van een heel ander niveau. De oude koelbox werd vervangen door een Dometic Mobicool FR 40 compressorkoelkast: minder verbruik en betere koeling.
IMG_20190522_195119408.jpg
Daarmee trok ik in 2019 in het voorjaar naar de Hoge Veluwe en in de zomer ging de reis via de Vogezen en de Jura naar de Ardèche. De verbeteringen aan de kampeeruitrusting bewezen hun nut. Alles werkte zoals verwacht.

In een volgend deel: de technische aanpassingen aan het busje.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: CapoJan

Bericht door CapoJan »

Het vervolg: aanpassingen aan de T4.

1. Het keukenblok.

Toen ik het busje kocht, zat er een keukenblok in. De onderkast was - heel creatief - een gekanteld laag bureaumeubel met een roldeur. Daarop was het kookgedeelte uit een oude caravan gemonteerd. Mooi was het niet, maar het werkte wel. Het nadeel van die onderkast: het was één grote ruimte.
koelkast te groot.JPG
Op de foto: de oude onderkast, de oude koelkast en alreeds de box tussen de voorzetels (zie verder).
Het eerste werk was dan ook een nieuwe kast maken. Twee schuifdeuren, een tussenschot en twee niveaus aan elke kant. Aan de rechterzijde was plaats voorzien voor de gasfles.
Het nadeel van het kookgedeelte is dat het lang is. De ingebouwde klaptafel (Multivan, weet je wel) kan daardoor niet gebruikt worden. Ook hangt het boven de slaapbank, waardoor de slaapruimte beperkt is. In België is een spoelbak geen verplichting voor een kampeerauto; kunnen koken is voldoende. Het plan is dus om een ander keukenblok te maken, met enkele laden, misschien een uitklap- of uitschuifbaar werkblad, ruimte voor de gasfles en een tweepits gasfornuis.

2. Elektro

De autoradio - een onding, ongebruiksvriendelijk, ging er meteen uit en werd vervangen door een Pioneer MVH-X580 DAB, met usb-poort, bluetooth en alles erop en eraan. Die werkt prima, behalve dat het display totaal niet leesbaar is in de zon. Daar moet ik maar mee leven. De oude dubbelconus speakers in het dashboard werden vervangen door tweewegspeakertjes (10 cm). Kan beter, maar onder de achterbank zaten ook twee 6x9" Kenwood speakers en die vullen mooi aan. In een ondertussen 27 jaar oud dieselbusje moet je toch geen hifi verwachten: de motor is daarvoor iets te aanwezig.

Er kwam een Garmin Nüvi gps in (fantastische verbetering voor het reizen).

Belangrijker: om wat autonomer te zijn, plaatste ik een fotovoltaïsch zonnepaneel met Victron MPPT omvormer. Dat voedt de huishoudaccu. In 2020 werd die accu vervangen door een Varta AGM 90 Ah exemplaar. Goed: het kan beter, maar deze kreeg ik cadeau, dus ik klaag niet.
Wel een redelijke klus: binnenbekleding voor een groot deel verwijderen, een gat maken in het dak, zoeken hoe de kabels gelegd moeten worden, een plekje vinden voor de omvormer... Als je dat alle dagen doet, draai je er je hand niet voor om, maar voor mij was het wel even buiten mijn comfortzone.
1000591.jpg
Dit is de kant van de energievoorziening. Aan de uitgang kwam een zekeringkastje, dat dienst doet als stroomverdeler. In het keukenblok zit een blok met usb en 12 V voedingen. Een tweede leiding loopt naar voren en dient vooral om de gps van energie te voorzien. De grootste verbruiker is de koelkast en dan nog enkel op reis.

3. Andere wijzigingen
Op zoek naar bergruimte rondom de bestuurderszetel. Tussen beide voorzetels was ruim plaats, dus maakte ik een box die daar netjes paste, naast de handrem. Voorop kwam een 12 V verdeeldoos waarop de voeding voor de Garmin GPS kon aangesloten worden. Het hoofdcompartiment werd afgesloten met een deksel, luxe afgewerkt met leder en een opstaande rand. Dit bleek erg handig: een ideale plek om bijvoorbeeld de smartphone te leggen; de portefeuille als die nodig was voor tol en dergelijke.
afgewerkt 1.JPG
Maar na een poos kwamen ook de nadelen naar voor. De handrem was moeilijker te bereiken en vooral: de doorgang naar achter was er niet meer. Niet erg bij mooi weer, maar vervelend als het regent of koud is en je moet telkens langs buiten om. Daarom maakte ik recent een andere box. Deze is wat kleiner, maar perfect passend onder de middenconsole. Nu valt op hoeveel plaats er is tussen de voorzetels.

4. Defecten
Ondertussen 300.000 km (ik reed er op pakweg vijf jaar 40.000 km mee), dus af en toe valt het wat tegen. De grootste pannes:
- gloeikaarsen vervangen. De auto startte niet meer, de oorzaak was duidelijk.
- servobehuizing gebarsten. Dat was een dure grap: een hele dag werk in de garage, want alles zat vast geoxideerd.
- lekkende dichting van de oliedrukmeter. Blijkbaar een klassieker, maar vervelend als het euvel opduikt als je ergens op reis bent.
- meters voor brandstofpeil en koelvloeistoftemperatuur vielen uit. Dat defect was er toen ik de T4 kocht. Even zoeken op het internet leverde me de oplossing en meteen leerde ik hoe simpel een T4 in elkaar zit: stuur eraf, dashboard eruit, even solderen en klaar. Sindsdien werkt het weer feilloos.

Verder wat normale slijtagedelen, zoals banden, accu, remschijven...
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: CapoJan

Bericht door CapoJan »

Nog eentje: de belangrijkste verbetering aan de buitenkant. :lach
1010858.jpg
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: CapoJan

Bericht door Remco_T5 »

Leuk verhaal. Ik zie graag de foto's van de binnekant zoals die nu is.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: CapoJan

Bericht door CapoJan »

Bedoel je zoiets?
IMG-20200221-WA0000.jpeg
:lach
Of zo?
IMG_20190330_091735919_HDR.jpg
Dit zijn redenen waarom de Multivan niet als echte camper omgebouwd wordt: hij wordt veelzijdig gebruikt. Op de laatste foto het vervoer van multiplex panelen van 125 x 250. Hij wordt dus ook als bestelwagen gebruikt.
IMG_20180910_101903_568.jpg
Van het interieur zoals het nu is, zal ik nog enkele foto's moeten maken. Bij het onderdeel T4 projecten staat een post van mij (van deze week) over een nieuwe uitbreiding onder de middenconsole. Dat is al een stukje interieur.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: CapoJan

Bericht door AchterKoeker »

CapoJan schreef: 06 mei 2021, 11:12 Bedoel je zoiets?
IMG-20200221-WA0000.jpeg

:lach
Of zo?
IMG_20190330_091735919_HDR.jpg

Dit zijn redenen waarom de Multivan niet als echte camper omgebouwd wordt: hij wordt veelzijdig gebruikt. Op de laatste foto het vervoer van multiplex panelen van 125 x 250. Hij wordt dus ook als bestelwagen gebruikt.

IMG_20180910_101903_568.jpg
Van het interieur zoals het nu is, zal ik nog enkele foto's moeten maken. Bij het onderdeel T4 projecten staat een post van mij (van deze week) over een nieuwe uitbreiding onder de middenconsole. Dat is al een stukje interieur.
Precies waarom ik ook een simpele camper interieur in mijn kombi camper heb! Waarom zo veel geld uitgeven aan een bus / ombouw, als je deze niet kan gebruiken voor waar het origineel voor ontworpen was? :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: CapoJan

Bericht door AchterKoeker »

bobv schreef: 06 mei 2021, 16:06
AchterKoeker schreef: 06 mei 2021, 15:20 Waarom zo veel geld uitgeven aan een bus / ombouw, als je deze niet kan gebruiken voor waar het origineel voor ontworpen was? :bifun
Omdat dat 100 euro belasting in de maand scheelt?
Ja dat is... immers al wel bekend, Bob :zwaai

Misschien wat beter lezen, dan begrijp je ook wel wat ik bedoel :toppie
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: CapoJan

Bericht door CapoJan »

Goed. Het interieur in de huidige toestand.
IMG_20210506_141230.jpg
En zicht naar voor:
IMG_20210506_141328.jpg
En voor de volledigheid de toevoeging aan de middenconsole.
IMG_20210502_114639.jpg
Wat verzekering en belasting betreft: bedenk dat ik in België woon. Het systeem zit hier helemaal anders in elkaar. De normen voor een kampeerwagen zijn ook verschillend. Vandaar dat ik het wil reduceren tot een vuurtje met twee gasbekken; geen spoelbak meer.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: CapoJan

Bericht door autocaravana »

Ook een California uit de fabriek blijkt zeer multifunctioneel te zijn.
- de bedplank er uit en de bank naar voren schept ruimte voor ca. 3 fietsen
- de bank in slaapstand en je hebt de mogelijkheid lange voorwerpen te vervoeren
- letterlijk elk meubelpakket van IKEA heb ik kunnen vervoeren
- ik heb enorme hoeveelheden tuinafval kunnen afvoeren (in bakken of zakken)
- als verhuiswagen heel geschikt; er past een jukebox in, om eens wat te noemen
- en zo voort.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: CapoJan

Bericht door Remco_T5 »

CapoJan schreef: 06 mei 2021, 17:51 Goed. Het interieur in de huidige toestand.
IMG_20210506_141230.jpg

En zicht naar voor:
IMG_20210506_141328.jpg

En voor de volledigheid de toevoeging aan de middenconsole.
IMG_20210502_114639.jpg

Wat verzekering en belasting betreft: bedenk dat ik in België woon. Het systeem zit hier helemaal anders in elkaar. De normen voor een kampeerwagen zijn ook verschillend. Vandaar dat ik het wil reduceren tot een vuurtje met twee gasbekken; geen spoelbak meer.
Ziet er wel strak uit.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: CapoJan

Bericht door CapoJan »

Dag allemaal. 't Is al dik een half jaar, maar ik wil even melden dat ik geen T4 meer rij. Om een aantal redenen (leeftijd van de auto - 1994 -, milieunormen, meer ruimte nodig, oplopende kosten...) is die verkocht en vervangen door een Renault Trafic (1,6l diesel, 120 pk) bestelwagen. Die laatste wordt omgebouwd zodat die zowel als lichte vracht maar ook als camper dienst kan doen.
De T4 was kwalitatief duidelijk van een (mechanisch) ander niveau (alles veel zwaarder uitgevoerd), maar ik ben er vrij zeker van dat dit vooral te maken heeft met de periode waarin die gemaakt werd. Auto's worden niet meer gemaakt zoals toen.

In elk geval heb ik veel gehad aan dit forum en hopelijk heb ik hier en daar ook wat forumleden kunnen helpen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie