Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuüm slangen blijven controleren

vragen over de T4
Ilja1974
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Toen ik vandaag van mijn werk thuis kwam weer eens onder de motorkap gedoken om olie te pijlen etc.
Meestal kijk ik dan ook gewoon even naar alles of me iets opvalt ook al is er niks aan de hand.
En verrek ineens valt mijn oog op een van de vacuüm leidinkjes omdat deze stuk was...
De bus deed het desondanks prima.
Toen we de bus een drie jaar terug net hadden, heb ik preventief alle leidingen vervangen en ging er eigenlijk van uit dat ik daar de komende jaren geen omkijken naar zou hebben..
Niet dus...
Ik had toentertijd van dat stofomwonden vacuüm slang gehaald omdat dat er ook al zat.
Misschien dat dat type slang kwalitatief wat minder is maar met name bij de tuitjes waar je de slang op prikt was deze slecht.
Nu heb ik stevig brandstofslang genomen en heb de boel vervangen nu hoop ik dat dit wel beter en langer heel blijft.
Ik post dit even want het het zou kunnen dat dit bij meer mensen zou kunnen voorkomen en je dit liever voor wilt zijn dan dat je ineens in de middle of knowere ineens problemen krijgt.
Over het hoe te vervangen van de slangetjes is natuurlijk al genoeg genoeg geschreven en te vinden.

Groet,
Ilja
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door snowman »

Ik heb ook van die slangetjes met stof eromheen en heb ook het probleem dat ze bij de aansluitingen blijven barsten.
Nou lees ik hier ook vaak dat deze slangetjes worden vervangen door siliconen uitvoeringen, blijven deze langer heel of zijn er misschien nog andere oplossingen voor ?
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door henkru »

Ilja1974 schreef: 06 mei 2021, 19:34 Hallo,

Toen ik vandaag van mijn werk thuis kwam weer eens onder de motorkap gedoken om olie te pijlen etc.
Meestal kijk ik dan ook gewoon even naar alles of me iets opvalt ook al is er niks aan de hand.
En verrek ineens valt mijn oog op een van de vacuüm leidinkjes omdat deze stuk was...
De bus deed het desondanks prima.
Toen we de bus een drie jaar terug net hadden, heb ik preventief alle leidingen vervangen en ging er eigenlijk van uit dat ik daar de komende jaren geen omkijken naar zou hebben..
Niet dus...
Ik had toentertijd van dat stofomwonden vacuüm slang gehaald omdat dat er ook al zat.
Misschien dat dat type slang kwalitatief wat minder is maar met name bij de tuitjes waar je de slang op prikt was deze slecht.
Nu heb ik stevig brandstofslang genomen en heb de boel vervangen nu hoop ik dat dit wel beter en langer heel blijft.
Ik post dit even want het het zou kunnen dat dit bij meer mensen zou kunnen voorkomen en je dit liever voor wilt zijn dan dat je ineens in de middle of knowere ineens problemen krijgt.
Over het hoe te vervangen van de slangetjes is natuurlijk al genoeg genoeg geschreven en te vinden.

Groet,
Ilja
https://www.keverland.nl/contents/nl/p7 ... ental.html
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Jonathan L »

Mooie prijs zeg. Hoeveel meter is ook alweer nodig?
Edit: 4 meter
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door DE KNEU »

Edit:2 verschillende binnendiameters...zou dat de reden zijn dat ze scheuren? :lach
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Jonathan L »

Vacuum is vacuum las ik op dit forum. Ik zag dat niet gechallenged werd, dus lijkt het mij veilig.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door DE KNEU »

Als je een te kleine diameter slang op een groter "tutje" duwt ,dan gaat dat een keer scheuren,dat heeft niets met vacüum is vacüum te maken.Ik had destijds op mn t4 overal slangklemmetjes gemonteerd,slangen blijven zitten en het vlechtwerk rafelt niet.Maar ieder zn eigen werkwijze toch?
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Jonathan L »

Ik zoek morgen weer even.
Ilja1974
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Ilja1974 »

Mee eens.
Ik heb het afgelopen week even nagemeten en de oude slang die er op zat en de gene die ik toen heb gebruikt om deze te vervangen, waren beide 3mm.
Bij mij zit er ook een deel hard plastic(wit) slang en die is ook 3mm ( buitendiameter), dan zou je verwachten dat dat geen problemen moet geven.
Met 4 mm slang zou je ook een eind komen maar je hebt nog wat slang nodig met een grotere diameter( 5/6 mm?)
Dat tuutje wat uit de bus komt en tussen de koelvloeistof slangen zit van de kachel en het deel wat naar de turbo gaat en de egr zijn weer wat dikker dan de rest.
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door snowman »

Ik heb afgelopen week die slang besteld bij keverland zoals in het bericht stond aangegeven en vandaag gewoon alle vacuüm slangetjes vervangen en ik merk wel verschil, de turbo k9mt er eerder in en de bus reageert sneller op het gaspedaal en het geluid van de motor is ook weer erg mooi dus is de verbranding beter geworden.
Bedankt voor het advies
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door koensch »

over welk motor type heb je het hier en welke slangen (binnendiameter en lengte) had je nu besteld?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Ilja1974
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Ilja1974 »

In mijn geval betreft het een late 2.5 TDI.
Van wat ik nu weet moet je het redden met 3-4-5 mm slang maar om eerlijk te zijn twijfel ik over de 3mm slang.
Deze zit bij mij op een hard stukje plastic slang van 3mm buiten diametermaar de rest van de aansluitingen (tuutjes) zijn groter.
Dat harde stukje slang zou je zelfs weg kunnen laten en het hele stuk dan in zijn geheel vervangen voor 4mm.
Het lastige met deze oudere bussen is dat ze in de loop de jaren er al wat onderhouds geschiedenis hebben en je niet precies weet of het ook volledig klopt zoals het nu zit..
Zo zaten er bij mij meerdere verloopjes en tussenstukjes bij de diverse slangen die je eigenlijk niet nodig zou hebben.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Chewbacca »

Misschien een stomme vraag: maakt de diameter van de slang uit dan?
Zolang de aansluiting niet lekt?
Ilja1974
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Ilja1974 »

Zoals eerder is aangegeven kan een te kleine slang diameter op een tuutje te veel spanning op de slang geven en kan deze op de langere termijn kapot gaan.
En te groot zou kunnen lekken of je doet er een slangen klem omheen.
Bij mij zat er ergens een stukje slang wat iets te groot was met een slangen klem en na 15cm een verloopstukje naar een kleinere slang diameter.
Het werkte wel maar netjes is anders...
Wat wel prettig werkt is als je even een klein pufje siliconenspray in de slang spuit voordat je deze op het tuutje schuift want dan gaat dat lekker soepel.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vacuüm slangen blijven controleren

Bericht door Erdem50 »

Bij sommige, ik meen 102pk modellen zit het standaard met een verloop van dik naar iets dunnere diameter.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie