Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speling voorwiel T4 lwb

vragen over de T4
Plaats reactie
DoctorandusVanKeuken
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jul 2014, 21:23
Locatie: Walcheren

Speling voorwiel T4 lwb

Bericht door DoctorandusVanKeuken »

Dag mensen!

Tijdens een rit merkte ik dat tijdens een bocht naar rechts er zich een luid schrapend/draaiend geluid linksvoor voordoet. Bij stilstand de binnenkant van het wiel bekeken, daar was niets te zien. Doorgereden... nu werd er bij elke hobbel een gebonk hoorbaar. Bij thuiskomst bleken de wielbouten nog ruim een halve slag verder aangedraaid te kunnen worden. Nog steeds een raar geluid bij het rijden, hoog/snijdend/gebonk. Toch maar even een garage opgezocht. Daar bleek dat de centrale bout van de aandrijfas los stond. De monteur plaatste een momentsleutel en dacht even dat de bout dol gedraaid was.. zo ver kon deze nog aangedraaid worden, zeker 1,5 omwenteling. Deze bout moet volgens VW na werk a/d aandrijfas/stofhoes/etc vervangen worden en aangedraaid met 150Nm en daarna nóg een halve slag verder. Verder gereden, maar er doet zich nu een zagend geluid voor, zowel in bochten als rechtuit.
Kan het zijn dat er lagerschade is ontstaan door het zwabberende voorwiel?

Groeten, Rob! :lach
Laatst gewijzigd door DoctorandusVanKeuken op 11 mei 2021, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.0TDI
T4 1.9td LWB camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Speling voorwiel T4 lwb

Bericht door Snautzer »

Kan zijn dat het modder schermpje van de rem wat verbogen is zodat die tegen de schijf aan schuurd. Ik weet uit ervaring dat dat een onaangenaam zagend geluid kan geven.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Speling voorwiel T4 lwb

Bericht door hangover »

Volgens de VW handboeken mag er niet mee gereden worden zonder die bout ivm te verwachten schade aan het lager, dus met een niet strak aangehaalde bout zou dat zomaar kunnen dat het lager beschadigd is. Meestal bij slecht lager hoor je dat pas boven de 20/25 km/u en veranderd het geluid in een lichte bocht.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie