Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeur isoleren

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Schuifdeur isoleren

Bericht door Hanz »

Een poosje geleden moest het paneel van de schuifdeur af om het slot weer gangbaar te maken, zie viewtopic.php?p=477712#p477712
Daarbij bleek dat de schuifdeur zeer matig geïsoleerd was. Een van de vorige eigenaren heeft er een paar plaatjes piepschuim ingelijmd van 12 mm dik en die waren in de loop der tijd ook nog eens los gelaten. Isolatiewaarde ongeveer 0,0. Het lijkt erop dat de schuifdeur van een California oorspronkelijk helemaal niet geïsoleerd is. Dat verbaasde me eerlijk gezegd wel een beetje.
IMG_20210513_155303.jpg
Gisteren de boel maar weer eens open getrokken om de deur echt te isoleren. Dit keer met Reimo X-Trem isolatieplaat van 20mm dik. Deze dikte past prima achter het paneel. Het oppervlak dat geïsoleerd kan worden loopt aan alle kanten een stuk voorbij de drie openingen, zowel naar links en rechts als naar boven en beneden. Daardoor is het niet goed mogelijk om per opening één stuk isolatiemateriaal te gebruiken maar moet het in twee of drie delen aangebracht worden. In de verste uithoeken links en rechts heb ik het schutfolie ook niet van de isolatieplaat afgehaald omdat X-Trem ook extreem goed plakt en je het zonder schutfolie niet in de hoek kan schuiven zonder dat het meteen vastplakt en niet meer verschoven kan worden. En als de plaat op zijn plaats zit kan je in die uiterste hoeken met je handen niet meer bij om het folie er af te trekken. Ik heb de folie ingesneden op de plaats waar ik nog wel bij kon waarbij de isolatieplaat zelf wel een geheel blijft. Omdat de X-Trem tamelijk stug is blijft het deel dat niet geplakt is toch strak tegen het plaatwerk zitten. De kunst is om de X-Trem plaat met schutfolie in positie te plaatsen en dan het folie er achter vandaan trekken. Daarna nog even aandrukken en het zit muurvast. En even opletten dat alle onderdelen van het slotmechanisme vrij blijven. Ik schat dat er uiteindelijk toch bijna 90 % van het oppervlak geïsoleerd is.
X-Trem is goed te snijden met een scherp Stanley mes. Het mooist is het om de plaat ongeveer twee derde van de dikte in te snijden en dan met een schaar het benodigde stuk helemaal los knippen, dan kruimelt het nauwelijks en krijg je mooie strakke randen.
Al met al een klus van ongeveer een uur. Ik had een stuk X-Trem van 2 x 1 meter gekocht en heb daar nog meer dan de helft van over. Binnenkort maar eens kijken of ik dat in de voordeuren kwijt kan.
IMG_20210514_113949.jpg
Bij het verwijderen van het paneel waren (uiteraard) twee van de clipjes los geraakt. Deze kunnen met Bison Kombi Power prima vastgezet worden. Wel de lijm 24 uur uit laten harden voor je het paneel terug plaatst, er staat best wat spanning op deze clips.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur isoleren

Bericht door Multivan Generation »

Let op bij gebruiken van 20mm dikte bij je voorportieren, dat de ramen nog gewoon naar beneden kunnen. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur isoleren

Bericht door Hanz »

Goede tip, bedankt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur isoleren

Bericht door Hanz »

En nog even een fotootje waarop aangegeven welk gebied geïsoleerd is.
Isolatiegebied.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur isoleren en voorportieren

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 14 mei 2021, 12:51 Let op bij gebruiken van 20mm dikte bij je voorportieren, dat de ramen nog gewoon naar beneden kunnen. :knipoog
De Reimo X-trem van 20mm dik past inderdaad niet, de ramen in de voorportieren kunnen er niet langs. Daarom de voorportieren geïsoleerd met Armaflex van 13mm dik, dat past prima. Door de isolatie is er merkbaar minder geluid van de banden en de weg. Dit najaar maar eens ontdekken of het ook de kou buiten houdt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur isoleren

Bericht door Multivan Generation »

Vandaar dat ik het schreef,
ik had dezelfde ervaring dat die 20mm niet lekker paste.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie