Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door JFT »

Hallo,

Was al een poosje op zoek naar een T5. Aangezien ik al een lease auto van de zaak en mijn vrouw een auto heeft, mocht het uiteraard niet te veel kosten. Het is vooral een hobby om eraan te sleutelen en in te rijden.

Vanwege het trekgewicht van 2500 kg, was ik op zoek naar een 2.5 liter 5 cilinder. Veel bussen bekeken, maar allemaal uitgeleefde bouwbussen voor veel geld.
Uiteindelijk een T5 L2H1 uit 2008 met 2.5 BNZ diesel 5 cilinder automaat gevonden met 148.000 Km op de teller.
Dat laatste sprak me vooral aan. Het was een enkele cabine met een stoel en 2 zitbank. In eerste instantie dacht ik die automaat had niet gehoeven, maar nu ik erin rijd, wil ik niet anders.

Op de foto's bij de advertentie zag je hier en daar schade en vooral de kleur was opmerkelijk: in bedrijfskleuren 2 kleuren paars gespoten! :huilen
Aangezien de bus op een avond er voor het eerst op stond en ik hem zag, direct gemaild dat ik wou kijken. 's Ochtends op tijd met mijn broer (twee zien meer dan één) op pad om als eerste te zijn. Onderweg gebeld en het droevige bericht ontvangen dat hij al verkocht was en ze hem kwamen halen...
Ontdaan omgekeerd naar huis. Later stond de bus er nog wel op, weer gebeld en kreeg de mededeling dat de kopers er van af hadden gezien.
Direct weer in de auto en ernaar toe met mijn broer.

Schade zat er zeker aan rondom, wielkasten weg, achterdeur gedeukt, bestuurdersdeur gedeukt en ontzet, achterbumper stuk, dorpel ingedeukt en veel meer kleinere deuken. Banden waren af en stond op stalen velgen. Olie lekkage bij de motor.
Omdat we al rekening hadden gehouden met overspuiten vanwege de paarse kleuren, kwam de schade goed uit omdat dit behoorlijk de prijs behoorlijk drukte en er dus veel budget overbleef voor het opknappen. Kan me wel voorstellen dat anderen hem daarom lieten staan.

Groene platen erop en een proefrit gemaakt. Motor en bak liepen soepel, trok niet scheef en airco deed het. Alleen met het snel nemen van korte bochten, klonk er een geluid uit de ophanging linksvoor. Ook was uitlaatgas bij koude motor in de cabine te ruiken.
Terug bij de handelaar weer op zijn plek gezet en het onderhandeling ritueel. We hadden al besloten dat we hem zouden nemen onderling, maar als echte Hollander toch iets terughoudender en er nog een paar honderd euro vanaf gekregen. Vol trots op weg naar huis.

Dit is hem geworden. De stalen velgen heb ik hier al vervangen door de definitieve andere vanwege de apk. De belettering, imperial en glasdrager op de zijkant waren al verwijderd. Ik heb hier al de geplakte "bolletjes" zoals ze op de deur zitten, verwijderd. Op de deur laten zitten omdat die toch vervangen werd.
IMG_20200628_212258647_HDR.jpg

Eerst besloten om hem apk te laten keuren. De keuring was verlopen en kon er dus niet mee rijden.
Banden en velgen vervangen door originele VW velgen. Bleek van de stalen wielen die eronder zaten het wiel linksvoor niet goed vast te zitten!
Hierdoor was een wielbout afgebroken en de gaten ovaal geworden. Wielbout met kobaltboor doorboord en er een veel tand dop erin geslagen.
Slagmoer sleutel erop en het restant draaide er gelukkig goed uit.
Lampen nagekeken en derde remlicht gemaakt.
Het geluid linksvoor in de ophanging was er nog steeds. Ik dacht: ik laat hem eerst keuren zodat ik weet wat eraan mankeert en maak dan alles in één keer.
Naar een apk station gegaan en tot mijn verbazing in één keer goed gekeurd. Blij maar ontdaan dat hij met een ophanging probleem goed is gekeurd voorzichtig naar huis gereden.

Een veel voorkomend probleem is slijtage aan de veerschotel lagers. Na opkrikken en voelen inderdaad speling waar te nemen. Direct 2 nieuwe besteld, samen met een set verse remblokken voor de voorkant omdat die ook niet al te dik meer waren.
Na demontage van de veerpoot voor het vervangen van de schotellagers de veer eraf gehaald, zodat de nieuwe erop kon.
Toen de veer linksvoor eraf was, bleef de schokbreker met naaf over en ontdekte ik direct het probleem. Ik kon met de hand de schokbreker in en uitschuiven, al was het een fietspomp die niet op een ventiel zat. Lek dus.
Direct 2 nieuwe veerpoten bestel, samen met reactie stangetjes omdat ik die er niet heel af kreeg en heb doorgeslepen. Na alles gemonteerd te hebben, reed de bus weer perfect en het geluid was weg.

Nu hij gekeurd en technisch goed is wist ik wat ik eraan had en zoveel mogelijk gestript zodat ik er nog wel mee kon rijden naar de werkplaats van mijn broer. Deze heeft een autoschade herstel bedrijf. Hij was hier net mee verhuist van een huur- naar een eigen pand. Ik had hem hier bij geholpen en o.a. alle elektra, lucht en spuitcabine aangesloten, zodat hij snel weer in bedrijf was. Hij wou me dan ook graag helpen de schade te herstellen en te spuiten. :sjaal

Voor dat hij naar de werkplaats ging, eerst nog op de smeerkelder in mijn garage de montage beugels voor de achterbank erin gezet.
Lijkt een simpel klusje: Bank erin op de steunen en aftekenen. Er weer uit en boren en beugels met bouten en moeren vast zetten in de bodem na roestwerend de gaten behandeld te hebben. Dacht eerst onder de bus kijken voor ik ergens in boor...
Zo'n beetje de hele bodem is één samenvoeging van hitte schilden om de uitlaat. Eerst deze los maken, tank en uitlaat los en zakken (net 80 liter erin gedaan...) Koste ruim een halve dag sleutelen.

In de werkplaats verder gedemonteerd zodat we overal waar het paars was konden schuren en spuiten.
Na demontage eerst de gaten voor de schuiframen aan de zijkanten voor de DC gemaakt zodat de randen goed meegenomen kunnen worden met spuiten en ik als ik dit na het spuiten zou doen, de lak niet kan beschadigen.
IMG_20200725_095537190_HDR.jpg
Na vele uren uitdeuken, dorpel stuk inlassen omdat die niet uit te deuken was en vele uren schuur en plamuurwerk, eindelijk klaar om de spuitcabine in te gaan:
IMG_20200825_154306334.jpg
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door JFT »

Hierbij wat foto's van het uiteindelijke resultaat. De bus is gespoten in Volkswagen LA5W Ravennablau-metallic. Ik zag dit op een nieuwe T6.1 bij de dealer, en vond dit erg mooi.
Spiegelkappen, bumpers, handgrepen en kenteken verlichting/handvat
Hieronder komt hij uit de spuitcabine en ben ik aan het afbouwen. Alle kunststof delen netjes gepoetst.
IMG_20201029_194852291.jpg
Nieuwe voorruit en schuiframen achter gemonteerd:
IMG_20201113_110515739.jpg
Het uiteindelijke resultaat:
IMG_20201113_145836240.jpg
Verder nog een dubbel din android radio gemonteerd met camera aan de achterzijde.Via een schakelaar kan ik deze overbruggen en tijdens het rijden de camera inschakelen zodat ik de lading op mijn aanhanger in de gaten kan houden. Panelen bekleed met grijs vilt. Heb nog een set pasvorm stoel hoezen voor voor en achter besteld.
Laatst gewijzigd door JFT op 14 mei 2021, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door krekwakwol »

Mooie bus geworden.
Mag je zomaar een bestelbus ombouwen naar dubbel cabine, dan kom je toch niet uit met het aantal geregistreerde zitplaatsen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door JFT »

krekwakwol schreef: 14 mei 2021, 22:37 Mooie bus geworden.
Mag je zomaar een bestelbus ombouwen naar dubbel cabine, dan kom je toch niet uit met het aantal geregistreerde zitplaatsen.
Klopt, toen hij klaar was heb ik hem bij de RDW laten keuren. Hij wordt dan geïnspecteerd op montage e.d en hij wordt gewogen.
Stelt niet zoveel voor. Kost €60 en je krijgt dan een aangepast kentekenbewijs opgestuurd.
Ook heb ik de inzittenden verzekering laten aanpassen.
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door krekwakwol »

Mooi, dat het zo vlot geregeld is, ze kunnen vaak heel moeilijk doen over niet originele aanpassingen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door JFT »

krekwakwol schreef: 14 mei 2021, 22:46 Mooi, dat het zo vlot geregeld is, ze kunnen vaak heel moeilijk doen over niet originele aanpassingen.
Belangrijk is dat je spullen plaatst die voorzien voorzien zijn van een goedkeuring zoals bank en gordels.
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door krekwakwol »

Dat idd een eerste vereiste. Goed bezig.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door J vd Pal »

Onherkenbaar veranderd! Mooie kleur, hele verbetering.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door hugopoley »

Zo die is goed veranderd! Mooi werk.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door Henk250 »

Mooie kleur,heb ik zelf op ook mijn T6.1.
Goed verhaal,goed aangepakt,veel plezier er mee.

:yes
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 bedrijfsbus opgeknapt en omgebouwd naar dubbele cabine

Bericht door Multivan Generation »

Wat een mooie bus geworden :jumpklap :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie