Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aarde aansluiting

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

aarde aansluiting

Bericht door red devel »

Ik heb even een vraag over aarde in de camper.
Ik heb een aansluiting in de camper voor 230 volt. Deze komt dan rechtstreeks in de zekeringkast zoals op de foto. Moet ik nu hier ook nog een aarde aansluiting aftappen en aan het chassis van de bus maken?
En als ik de koelkast op 230 volt gebruik, kan ik dat via de (blauwe) stekkerdoos pakken? Dus op de zekeringkast, of moet ik dat op een aparte stekkerdoos voor de zekeringkast pakken? dus rechtstreeks van de Wall stroom?
hoofdingang 220 (2).jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aarde aansluiting

Bericht door Multivan Generation »

red devel schreef: 15 mei 2021, 11:26 Ik heb even een vraag over aarde in de camper.
Ik heb een aansluiting in de camper voor 230 volt. Deze komt dan rechtstreeks in de zekeringkast zoals op de foto. Moet ik nu hier ook nog een aarde aansluiting aftappen en aan het chassis van de bus maken?

Ja

En als ik de koelkast op 230 volt gebruik, kan ik dat via de (blauwe) stekkerdoos pakken? Dus op de zekeringkast, of moet ik dat op een aparte stekkerdoos voor de zekeringkast pakken? dus rechtstreeks van de Wall stroom?
hoofdingang 220 (2).jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: aarde aansluiting

Bericht door red devel »

En het antwoord op de vraag over de koelkast aansluiting?
Klopt de aarde aansluiting wel (zie foto)? deze gaat dus direct naar de contactdozen en niet eerst naar de module?
Sorry, ik ben niet heel erg in elektra!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aarde aansluiting

Bericht door Multivan Generation »

red devel schreef: 15 mei 2021, 17:45 Sorry, ik ben niet heel erg in elektra!
Dan kun je beter het werk overlaten aan iemand die er wel verstand van heeft. Dat is wel zo veilig dan.

Hoe het bij ons zit.
230V komt de bus binnen en de bruine en blauwe draad gaan de aardlek automaat in, de groen gele draad daar aan de carrosserie.

Vervolgens op de uitgaande kant van de aardlek automaat gaan er 2 draden weg richting een 230V stopcontact.
Als jij je koelbox op 230V wilt aansluiten, dan kun je hem op dat stopcontact aansluiten.

Verder heb ik nog een ctek acculader ook op de aardlek automaat aangesloten.

En oja, graag gedaan hoor.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: aarde aansluiting

Bericht door red devel »

Ik heb een groengele draad (aarde) afgesplitst van die blauwe contactdozen en aangesloten op het chassis!
Dan zit uw KK dan niet achter een aarde?
Ik las namelijk zoveel verschillende meningen op het forum!
Maar... bedankt voor uw tip. :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aarde aansluiting

Bericht door Multivan Generation »

red devel schreef: 15 mei 2021, 20:54 Dan zit uw KK dan niet achter een aarde?
Nee, want wij hebben een waeco Dometic crx-50 compressor koelkast die werkt op 12V uit de huishoudaccu.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: aarde aansluiting

Bericht door Renew »

Mijn zekeringkast en aardlekschakelaar is dezelfde als die van jou een ook net als die van jou aangesloten.
Uiteraard verder alleen geaarde stopcontacten in de camper.
Tot heden geen storingen gehad als ik op de 220v walstroom aangesloten stond.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 15 mei 2021, 11:26 Ik heb even een vraag over aarde in de camper.
Ik heb een aansluiting in de camper voor 230 volt. Deze komt dan rechtstreeks in de zekeringkast zoals op de foto. Moet ik nu hier ook nog een aarde aansluiting aftappen en aan het chassis van de bus maken?
En als ik de koelkast op 230 volt gebruik, kan ik dat via de (blauwe) stekkerdoos pakken? Dus op de zekeringkast, of moet ik dat op een aparte stekkerdoos voor de zekeringkast pakken? dus rechtstreeks van de Wall stroom?
Dat hangt er van af waar de 230V vandaan komt. Als deze van de walstroom komt dan is de aarding ook via de walstroom geregeld en hoeft er geen aardedraad naar het chassis. Als de 230V van een omvormer komt dan heb je geen aarding via de walstroom en is aarding via het chassis wel zinvol.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 15 mei 2021, 17:52 Hoe het bij ons zit.
230V komt de bus binnen en de bruine en blauwe draad gaan de aardlek automaat in, de groen gele draad daar aan de carrosserie.

Vervolgens op de uitgaande kant van de aardlek automaat gaan er 2 draden weg richting een 230V stopcontact.
In dit geval heb je dus geen geaard 230V stopcontact want de aardepennen in het stopcontact zijn nergens op aangesloten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

Nog een korte beschrijving hoe het in een California zit.
Vanaf het buitenstopcontact (walstroom) gaan nuldraad en fasedraad naar de aardlekschakelaar en vanaf de aardlekschakelaar naar het binnenstopcontact. De aardedraad gaat naar het chassis (massapunt achter de B-stijl bij de keuken) en vanaf dat massapunt naar het binnenstopcontact. De aardepennen van het binnenstopcontact zijn dus via het massapunt aangesloten op de aardedraad van de walstroom. En tegelijkertijd is het chassis via dit massapunt geaard.

Sommige uitvoeringen van de California hebben twee binnenstopcontacten maar dat maakt voor het principe niets uit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aarde aansluiting

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 16 mei 2021, 11:48
Multivan Generation schreef: 15 mei 2021, 17:52 Hoe het bij ons zit.
230V komt de bus binnen en de bruine en blauwe draad gaan de aardlek automaat in, de groen gele draad daar aan de carrosserie.

Vervolgens op de uitgaande kant van de aardlek automaat gaan er 2 draden weg richting een 230V stopcontact.
In dit geval heb je dus geen geaard 230V stopcontact want de aardepennen in het stopcontact zijn nergens op aangesloten.
Die heb ik dus wel maar ergens anders aangesloten.
Ik wilde het gewoon even eenvoudig uitleggen aan de topic starter :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 16 mei 2021, 13:30
Hanz schreef: 16 mei 2021, 11:48
Multivan Generation schreef: 15 mei 2021, 17:52 Hoe het bij ons zit.
230V komt de bus binnen en de bruine en blauwe draad gaan de aardlek automaat in, de groen gele draad daar aan de carrosserie.

Vervolgens op de uitgaande kant van de aardlek automaat gaan er 2 draden weg richting een 230V stopcontact.
In dit geval heb je dus geen geaard 230V stopcontact want de aardepennen in het stopcontact zijn nergens op aangesloten.
Die heb ik dus wel maar ergens anders aangesloten.
Ik wilde het gewoon even eenvoudig uitleggen aan de topic starter :zwaai
Dus als ik het goed begrijp hetzelfde als in een California, aarding vanaf walstroom via carrosserie naar het binnenstopcontact.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: aarde aansluiting

Bericht door red devel »

Als ik het goed begrijp, moet ik er dus voor zorgen dat, als ik de 220 volt in de bus gebruik middels de omvormer van 12v naar 220v, dat de aarde dan aan het chassis moet. Als ik gebruik maak van de walstroom hoeft de aarde niet aan het chassis!
Ik heb het namelijk zo gemaakt: ik heb aan de kabelgroep van de contactdozen (220v) in de bus een stekker. Die kan ik dan in de doos zoals op de foto, met die 3 blauwe contactdozen, pluggen. Wil ik gebruik maken van 12 volt, plug ik die stekker in de omvormer!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: aarde aansluiting

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 16 mei 2021, 14:24 Als ik het goed begrijp, moet ik er dus voor zorgen dat, als ik de 220 volt in de bus gebruik middels de omvormer van 12v naar 220v, dat de aarde dan aan het chassis moet. Als ik gebruik maak van de walstroom hoeft de aarde niet aan het chassis!
Inderdaad. Als je walstroom gebruikt ben je al geaard via de walstroomaansluiting dus het hoeft niet aan de carrosserie maar je kan ook beide doen, zoals beschreven in mijn bericht over de installatie in een California. Dan is je carrosserie ook altijd geaard.
red devel schreef: 16 mei 2021, 14:24 Ik heb het namelijk zo gemaakt: ik heb aan de kabelgroep van de contactdozen (220v) in de bus een stekker. Die kan ik dan in de doos zoals op de foto, met die 3 blauwe contactdozen, pluggen. Wil ik gebruik maken van 12 volt, plug ik die stekker in de omvormer!
Dat kan. Wat jij een kabelgroep noemt is dus gewoon een verlengsnoer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: aarde aansluiting

Bericht door red devel »

Klopt!
Maar werkt prima zo.
Plaats reactie