Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

vragen over de T4
Plaats reactie
WouterF
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2012, 12:07

Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door WouterF »

Beste mensen, ik heb al meerdere keren gezocht maar kom nergens een antwoord tegen op mijn vraag. We hebben een T4, bouwjaar 1998, het is een ex-marechaussee bus. Er zit een standkachel in, maar nergens kan ik een spoor vinden van een bedieningspaneel. Voordat deze bussen door werden verkocht is er aan het interieur veel veranderd, zo zijn de hemel en de zijpanelen achterin niet origineel. Ook op het dashboard is een en ander weggehaald. Wel zitten daar nog de knoppen voor de verwarming achterin, die werkt als de motor draait. Waar zou dit bedieningspaneel moeten zitten, wat voor type zou het moeten zijn en wie weet waar ik zoiets kan vinden? Of beter nog: is er iemand die een goed adres weet om dit alsnog in te laten bouwen? Foto's van de uitlaat en van de toe-en afvoer vinden jullie hierbij. Bvd, Wouter
Bijlagen
verwarming achter.jpg
uitlaat standkachel.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Multivan Generation »

Je eerste foto, geeft een uitstroom opening van een 2de warmtewisselaar in de laadruimte aan, dus geen standkachel uitstroom!

De 2de foto toont het uitlaatje van de zuheizer aan. Een extra kachel om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te brengen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door chv »

En nog een toelichting op die zuheizer voor je motor:
Die werkt automatisch bij een buitentemperatuur van 5 graden of lager. Dus daar is geen bediening voor.
Het verwarmt het koelwater van je motorblok, is dus een waterverwarmer.
Als de bus zou zijn uitgerust standkachel voor het interieur, dan is het een lucht verwarmer.
De uitblaasopening daarvan bevindt zich in dat geval achter de bestuurdersstoel. Op je 1e foto achter die kartonnen doos.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
WouterF
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2012, 12:07

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door WouterF »

Beste Peter en Charles, dank voor jullie reactie. Het is geen goed nieuws, maar daar kunnen jullie niets aan doen. Het betekent dat ik een complete standkachel installatie nodig heb, want we gaan de T4 de komende jaren in de winter gebruiken in Zuid-Europa. Nog iemand tips waar ik dat in kan laten bouwen, of is zelf-inbouwen redelijk te doen? Bij voorbaat dank, Wouter
Ilja1974
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Ilja1974 »

Misschien een rare gedachtengang maar kun je de bus niet verwarmen met die zuheizer door de gewone kachel van de bus aan te zetten?
Deze maakt ook gebruik van de koelvloeistof die de zuheizer verwarmt en iets rondpompt.
Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Hanz »

De Zuheizer werkt alleen als de motor loopt. Het is eventueel wel mogelijk om de Zuheizer om te bouwen tot standkachel, daar is op dit forum al het nodige over geschreven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Multivan Generation »

Ilja1974 schreef: 05 mei 2021, 17:21 Misschien een rare gedachtengang maar kun je de bus niet verwarmen met die zuheizer door de gewone kachel van de bus aan te zetten?
Deze maakt ook gebruik van de koelvloeistof die de zuheizer verwarmt en iets rondpompt.
Of zie ik iets over het hoofd?
Dat is wel mogelijk, met aanpassingen.
Dat kan (alleen) als de bus voorzien is van climatronic.
Zie de bijlage.
Let dan wel op, dat de ventilator, pas na voldoende warmte van de koelvloeistof, gaat draaien,
en ja die zit aangesloten op de startaccu.

zie ook hier:
viewtopic.php?f=2&t=54686&p=392246&hili ... er#p392246
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
WouterF
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mar 2012, 12:07

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door WouterF »

Dank voor jullie duidelijke reacties! Ombouwen is bij ons geen optie, want we hebben geen Climatronic. Wat ik nog tegenkwam is deze advertentie:

https://www.mijn-voertuig.nl/Webwinkel- ... arktplaats

Dat is een kwart van de prijs op www.standkachel.nl, daar gaat het om zeg maar 500 voor de kachel plus inbouwset van 450 Euro. Dat maakt me een beetje wantrouwig, klinkt te mooi om waar te zijn. Iemand ervaring met deze goedkope standkachel?

Bvd, Wouter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 514
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door moosev »

Geen ervaring mee, maar 5kW is te veel. 2kW is voldoende.
gr
René
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door J vd Pal »

Er zijn sites volgeschreven over die Chinese standkachels. Leesvoer genoeg als je er zin in hebt. Kan trouwens nog goedkoper dan op de site waar jij naar verwijst.

Niet kiezen voor een 5 KW, die draait dan de hele tijd op kwart vermogen en vervuilt dan van binnen met allerlei problemen als gevolg.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Ozone »

In mijn T4 zit een Eberspächer D5WSC ingebouwd. Het is een compacte versie waar de pomp voor de brandstof en de koelvloeistof bij in zitten. Eerst wordt de koelvloeistof verwarmd en boven een bepaalde vloeistoftemperatuur, wordt de kachelventilator aangestuurd, zodat het binnenin de auto ook warm wordt. Er zit uiteraard een bedieningspaneel bij, waarmee je tot een week vooruit kunt programmeren.
Een soortgelijke set heb ik in mijn Volvo 740 zelf ingebouwd. Het is behoorlijk wat werk, maar wel te doen. Die set heb ik via marktplaats gekocht voor €350,- en was nieuw. Met een beetje mazzel kun je zo'n set nog van niemand kopen en op ebay.de worden ze ook regelmatig aangeboden.
:ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Wel een standkachel maar geen bedieningspaneel

Bericht door Egbert&Manon »

Duitse test



Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie