Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast T4 1991

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Borubudur
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2021, 10:33

Koelkast T4 1991

Bericht door Borubudur »

Goedemiddag,

Ik heb al genoeg topics doorgespit maar wil toch even een vraag hierover stellen. In onze westfalia t4 uit 91 doet helaas de koelkast het niet. Als ik op het display de koelkast aanzet komt wel het sneeuwvlokje in beeld. Echter koelt de koelkast niet. Is dit een indicatie van een defecte regelunit of wat zijn specifieke symptomen als het sneeuwvlokje wel zichtbaar is op de display?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door J vd Pal »

Klinkt als een kapotte regelaar. Neem contact op met HenkK hier op het forum. Hij kan dit voor je herstellen. Laat dan ook meteen de oplader nakijken, die gaat ook een keer kapot.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Borubudur
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2021, 10:33

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door Borubudur »

Bedankt Jasper! Koelkast doet het inmiddels weer, regelunit bij Henk gebracht. Zo blij als een kind :proost :proost
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat het opgelost is! Bedankt voor de terugkoppeling.

PS heeft hij de lader ook nagekeken?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door brugseb »

Goeie tip van Jasper. Mijn lader brandde uit een jaar nadat de regelunit het opgaf. Beter preventief laten nazien, komt terug als nieuw :zwaai
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door peetjeadhdtje »

De laders branden niet uit. De condensator ploft na verloop van tijd. Veel rook en stank maar niets ernstigs. Nieuwe condensator erin van 1 euro 39 en je kunt weer jaren vooruit.
Borubudur
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2021, 10:33

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door Borubudur »

peetjeadhdtje schreef: 26 mei 2021, 20:08 De laders branden niet uit. De condensator ploft na verloop van tijd. Veel rook en stank maar niets ernstigs. Nieuwe condensator erin van 1 euro 39 en je kunt weer jaren vooruit.
Nee deze heb ik niet vervangen/na laten kijken. Adviseer je deze preventief alsnog te vervangen? Kan je me vertellen hoe dat in z'n werk gaat?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door J vd Pal »

Jazeker, snel na laten kijken. Al de Westfalia laders gaan een keer kapot de vraag is niet of maar wanneer.

Mijn advies is uitbouwen en dan naar HenkK. Dan ben je verzekerd van een lader die weer betrouwbaar is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Borubudur
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2021, 10:33

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door Borubudur »

Oké! En waar zit de lader precies? Weet je toevallig ook de kosten? Anders zal ik Henk morgen even contacten!
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door HenkK »

Je lader ligt onder de koelkast, 2 stekkers losnemen en 2 plaatschroeven aan de voorkant en je kunt de lader naar je toe eruit trekken.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door HenkK »

De laders branden niet uit. De condensator ploft na verloop van tijd. Veel rook en stank maar niets ernstigs. Nieuwe condensator erin van 1 euro 39 en je kunt weer jaren vooruit.
Als je geen kennis van zaken hebt, geef dan ook geen adviezen die nergens op zijn gebaseerd.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door brugseb »

Als je geen kennis van zaken hebt, geef dan ook geen adviezen die nergens op zijn gebaseerd.
+1 :toppie
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door peetjeadhdtje »

HenkK schreef: 27 mei 2021, 09:53
De laders branden niet uit. De condensator ploft na verloop van tijd. Veel rook en stank maar niets ernstigs. Nieuwe condensator erin van 1 euro 39 en je kunt weer jaren vooruit.
Als je geen kennis van zaken hebt, geef dan ook geen adviezen die nergens op zijn gebaseerd.
Wat bepaalt de hoeveelheid kennis van zaken?

Toen ik 22 jaar geleden mijn cali 1995 kocht plofte na een jaar de condensator de eerste keer.
Rook stank tijdens maar geen brand.

3 jaar geleden ook nog een keer geploft tijdens afwezigheid op de camping.

Gelukkig had ik tijdens de eerste keer een extra condensator besteld en deze op de behuizing geplakt zodat ik deze op de camping er lekker in kon solderen.

De oude condensator knapt indien je huishoudaccu leeg is en je schakelt over op walstroom en je schakelt dan direct de koelkast in.

Nogmaals aan bovenstaande poster:

Wat bepaalt de hoeveelheid kennis van zaken?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door Hanz »

peetjeadhdtje schreef: 27 mei 2021, 13:50 Nogmaals aan bovenstaande poster:

Wat bepaalt de hoeveelheid kennis van zaken?
HenkK heeft waarschijnlijk meer (kapotte) laders gezien dan alle forumleden bij elkaar en hij weet echt wel het verschil tussen een geplofte condensator en een uitgebrande lader. Zijn kennis is gebaseerd op jarenlange ervaring met deze apparatuur en ik hecht daar meer waarde aan dan jouw ervaring met twee keer een kapotte condensator.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Koelkast T4 1991

Bericht door koensch »

condensatoren hebben een beperkte levensduur. ik weet van onderhoudschema's waarbij deze in bv industriele omgevingen elke 3 jaar worden vervangen.

hoort er gewoon bij. net als dat je afentoe nieuwe remschijven moet hebben.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie