Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Jakob G »

Wij hebben ook een paar jaren niet bepaald prettig gereden met onze T5 TDT 1.9l 63 kw 2005 campertje.
De vierseason van VREDESTEIN hadden last van cupping gekregen door schokdemper die na testen minder waren dat 30% bleken te zijn.
We hebben een tijd lang gereden met het idee dan de lagers slecht waren, maar dat was dus niet het probleem.
Ook rijden op slechte wegen was geen doen, in Bijlen (Dr) hebben ze een stenenweg waar we heel langzaam moesten rijden 15 km anders trilde alle spullen in het campertje ook op andere slechte wegen had hij de nijging om weg te dribbelen.

Om te beginnen hebben we er nu nieuwe MAXXIS banden AL2 205 / 65 R 16 107 T om heen, wat een verschil het lijkt als of we nog nooit zo lekker hebben gereden, wat een overgang.

Te zware vering onder het campertje ja dat idee heb ik ook wat, maar misschien met de beste schokdempers is daar geen sprake meer van.

Ik hoop dat we de beste keuze gaan maken met nieuwe schokdempers, die willen we graag nog deze week er onder hebben.
Eerst dacht ik dat de Kon schokdempers de beste waren maar de chef van Euromaster zag dat dat vroeger zo was, maar dat Monroe een hele goede vervanger is, en ook nog een behoorlijk in prijs scheelt.

Reacties zijn welkom, want we willen graag de dempers bestellen.
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 12655.html
Kenteken: 02-XVK-3
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door krekwakwol »

Maar een lege bus rijdt oom heeel anders dan een geladen bus en ik denk dat de vering van een transporter T5 ook wel ingesteld is op een beladen auto. Ook dan moet het veilig zijn, dan zal hij leeg wat minder comfortabel zijn.
Dat is onze ervari g van voor de ombouw en na de ombouw.
Maar wij hebben er ook monroe onder en di bevallen prima, maar de bus weeg nu als camper zonder inzittenden al 2600 kg.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Jakob G »

krekwakwol schreef: 03 jun 2021, 15:46 Maar een lege bus rijdt oom heel anders dan een geladen bus en ik denk dat de vering van een transporter T5 ook wel ingesteld is op een beladen auto. Ook dan moet het veilig zijn, dan zal hij leeg wat minder comfortabel zijn.
Dat is onze ervaring van voor de ombouw en na de ombouw.
Maar wij hebben er ook Monroe onder en di bevallen prima, maar de bus weeg nu als camper zonder inzittenden al 2600 kg.
Die van ons kan wel lichter zijn er zitten niet veel kastjes in.
Onze ideeën gaan toch wel richting de Monroe heb jullie ook de veerschotels vernieuwd, wel weer de zelfde bouten gebruikt of hebben jullie die ook vernieuwd, ik ben van plan de achter schokdemper zelf te vernieuwen en de bouten in te smeren met kopervet.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door krekwakwol »

Toen wij de bus kochten zaten de monroe's er al onder.
Maar vroeger ook meestal monroe's onder de auto's gehad. Dus waarschijnlijk hadden we ze zelf ook weer laten monteren, als ze vervangen moesten worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door Jakob G »

krekwakwol schreef: 08 jun 2021, 23:19 Toen wij de bus kochten zaten de monroe's er al onder.
Maar vroeger ook meestal monroe's onder de auto's gehad. Dus waarschijnlijk hadden we ze zelf ook weer laten monteren, als ze vervangen moesten worden.
Duidelijk dus we kiezen voor Monroe schokdempers.
Ik heb nog niet gekeken wat andere veren kosten voor ons T5-campertje.
Zouden er ook veren zijn van Monroe?

Eigenlijk zou je een heel goed advies ergens moeten kunnen inwinnen afgestemd het gewicht en wat voor wagen iemand heeft.
Ik heb me nooit verdiept in luchtveren en bij passende schokdempers, zal wel duur zijn met elkaar vooral als je het zelf niet kan monteren.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Vering T5 is versschrikkelijk, waarom??

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat je voor luchtvering minimaal moet denken aan een 3 met drie 0-en.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie