Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

vragen over de T4
Plaats reactie
Schulten55
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2021, 13:28

gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Schulten55 »

Goeden dag,
Dank JB, ik zat idd in de verkeerde rubriek Excuus.
Wie kan me vertellen wat het gewicht is van een achterklep incl. bekleding ,wisser en t glas.
ik wil een reservewiel aanbrengen op die klep waarbij er dus een rek van 17 kg en een band met velg (24kg) bijkomen. De huidige gasveren werpen uit met 770N. Heeft iemand hier ervaring mee? JB gaf al aan dat gasveren van 1250N de zwaarste zijn voor een t4. Als ik nu dat gewicht door krijg kan ik op de site van de gasverenwinkel een berekeningetje maken waaruit het gasveertype komt rollen dat ik zou moeten hebben, met voldoende uitwerpkracht.
Alvast dank
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door J vd Pal »

Goedemiddag,

Je wilt dus 41 kg extra gewicht in de lucht houden? dat gaat denk ik niet lukken.

Ik heb 1250 N veren op mijn achterklep als ik mijn bagage box achterop heb. Het fietsenrek waar deze aan vastzit weegt 10 kg, de box zelf 17 kg. Er kunnen een paar kleine lichte dingen in blijven, zeg maximaal 3 kg. Dus alles bij elkaar een kg of 30.

Ik heb wel een achterklep met dubbelglas, ruitenwisser en isolatie, een kale achterklep is een paar kg lichter.

Bij het gebruiken van veren die zwaarder zijn dan 1250N loop je de kans dat de bevestigingen van de veren verbuigen!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Schulten55
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2021, 13:28

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Schulten55 »

Dank voor je reactie
Dat dubbele glas doet vlgs mij bij jouw dan “ de deur dicht” het sg van glas is hoog en als ruit net zo groot is als bij de onze maar dubbel telt dat goed mee, maar: kun je mij t merk van jouw Gasveren doorgeven (1250N) met hopelijk lengte van ca 685mm stang diameter. 8mm
Als vast dank
Gr
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Hanz »

De achterruit van een klep is ongeveer 0,7 m2. Dat dubbelglas weegt dan hooguit 5 kg meer, dan zit je dus op ongeveer 35 kg, nog steeds zo'n 6 kg onder het gewicht van je reservewiel. Ik ben bang dat ook die 1250 N veren dit niet gaan dragen. Het zal niet voor niets zijn dat bij de Syncro's het reservewiel op een eigen beugel zit.

Aanvulling: Ik heb 1250N gasveren op de klep van mijn California (dubbelglas). Mijn Votex fietsendrager weegt 7,5kg. Met twee fietsen erop (samen 27kg) blijft de klep niet meer open staan. Totaal heb ik dan dus 5+7,5+27=39,5kg extra gewicht op de klep. Dus minder dan die 41kg van je reservewiel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Beckontheroad »

Stok met juiste lengte meenemen, voorzichtig met sluiten.
De hadden een kist op t fietsen rek, ook 1250n veren .
Als daar stoelen er ingingen bleef die ook niet open.


JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door J vd Pal »

Ik heb 1250 N veren van Busschiemde. https://busschmiede.de/T4-Heckklappendaempfer Die bevallen goed.

Ik geloof nooit dat het dubbelglas 11 of meer kg weegt, 3-5 kg lijkt mij reëler. De klep kan het gewicht wel aan, een fietsendrager van VW mag ook 60 kg hebben en daar komt dan nog zeker 10 kg van de eigen massa bij. Maar de klep alleen zonder extra hulp open laten staan dat gaat niet lukken. Normaal heb ik 910 N veren en daarmee bijft de klep met een lege fietsendrager net mee open staan. Met 2x340N veer erbij houd ik 20 kg extra gewicht omhoog.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Schulten55
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2021, 13:28

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Schulten55 »

Dubbel glas heb ik niet maar wel geisoleerd en de standaard bekleding vervangen door wat dikke spul en wat vilt, maar dat is bij elkaar nog geen 1,5 kilo. ik kan mn reservewiel wel hoog hangen (minder druk op de gasveren, kleiner moment)). ik schat in dat die 1250N veren zouden moeten volstaan maar wil het zeker weten :)) dus blijf ik op zoek naar het totaal gewicht van mn VW t4 (1999). Ik ga de site van Busschemiede bekijken. Weet je ik dacht ik ga die dingen ff bestellen en klaar is kees, valt ff tegen. dank allen alvast voor jullie reacties. gr.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Hanz »

Vraag eens bij ABC parts in Schiedam. Zij verkopen losse achterkleppen en vanwege verzending weten zij wellicht wat zo'n klep weegt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3754
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door krekwakwol »

Het is ook afhankelijk hoe hoog de extra last op de achterklep zit, dit i.v.m. de hefboomwerking.
Hoe hoger het gewicht zit, hoe makkelijker je gasveren het hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Hanz »

Dat had de topic starter zelf al gemeld in zijn laatste bericht. Maar het ging hem om het gewicht van de klep.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3754
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door krekwakwol »

Oeps. :bonk

Maar het gewicht van de klep wordt toch ook deels door de scharnieren opgenomen.
Of is dat een verkeerde aanname.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 29 jun 2021, 15:20 Oeps. :bonk

Maar het gewicht van de klep wordt toch ook deels door de scharnieren opgenomen.
Of is dat een verkeerde aanname.
Ja, dat klopt maar de rol van de scharnieren wordt kleiner naarmate de klep verder open gaat. Op het moment dat de klep helemaal open staat (dus horizontaal) dan rust vrijwel het volledige gewicht op de gasveren. Als je weet wat het totale gewicht van de klep is, en je weet het scharnierpunt, en je weet de punten waar de gasveren zitten, dan kan je berekenen hoe sterk je gasveren moeten zijn om de zaak omhoog te houden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
peetjeadhdtje
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door peetjeadhdtje »

je kunt dat toch netjes berekenen met die tool van gasveerwinkel. Moet de 2e figuur kiezen.
https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/

in de tekening kun je de waarden invullen en zelfs de klep omlaagbewegen en zelfs bij iedere stand van de klep zien welke krachten er op treden.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3754
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door krekwakwol »

Hanz schreef: 29 jun 2021, 18:20
krekwakwol schreef: 29 jun 2021, 15:20 Oeps. :bonk

Maar het gewicht van de klep wordt toch ook deels door de scharnieren opgenomen.
Of is dat een verkeerde aanname.
Ja, dat klopt maar de rol van de scharnieren wordt kleiner naarmate de klep verder open gaat. Op het moment dat de klep helemaal open staat (dus horizontaal) dan rust vrijwel het volledige gewicht op de gasveren. Als je weet wat het totale gewicht van de klep is, en je weet het scharnierpunt, en je weet de punten waar de gasveren zitten, dan kan je berekenen hoe sterk je gasveren moeten zijn om de zaak omhoog te houden.
Aah op die manier, dan is het makkelijk om zo'n rekentool te hebben
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: gewicht achterklep T4 ivm aanbrengen reservewiel

Bericht door odorf »

Een lege achterklep weegt 12,5 kg
(12500gram)

Hoe kom ik aan deze wijsheid;

:toppie

Als we dan verder gaan met redelijke aannames:
Standaard raam klep is 6kg (ook bij classic parts)
2,5Kg bekleding en standaard dempingsmat (Aanname obv andere bekledingsdelen)
3,5 kilo slot/CV/draadboom/ruitenwisser (Aanname)

Dan kom ik totaal op ca. 25kilo voor een complete klep.
Excl extra aangebrachte isolatie etc.

Misschien een gek idee, maar is het niet mogelijk om de gasveren los te halen, klep openhouden met houten balk op personenweegschaal.
Dan met dekentje ertussen (tegen beschadigen) alles op klep te laden wat je er op wilt.
Dan kun je op de weegschaal zien wat het gewicht is. (min deken en houten balk)
:yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie