Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

vragen over de T4
Plaats reactie
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door timv »

Ha allemaal,

Sinds deze week viel me iets geks op toen ik met de ramen open reed. Bij het schakelen piept er iets op het moment dat ik het gas loslaat om naar de volgende versnelling te schakelen. Eerst dacht ik aan het gepiep van vering, maar dat is het duidelijk niet. Als ik een constante snelheid rij is het geluid namelijk weg.

Waarschijnlijk een super vage en ongerichte vraag, maar niet geschoten is altijd mis: iemand tipt waar een piepend geluid vandaan kan komen tijdens (vlak voor) het schakelmoment?

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik gok op downpijp, invetten van de metalen ring,
Dat het daarmee weg is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door Hanz »

Om het wat minder vaag te maken een paar vragen. In de titel staat ook: "bij afremmen op de motor". Je hebt de koppeling dus niet ingedrukt?
Is het een mechanische piep of fluitende piep, bijvoorbeeld van een luchtstroom?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door DE KNEU »

Nou dan gok ik op de trillingsdemper poulie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef: 27 jun 2021, 16:34 Ik gok op downpijp, invetten van de metalen ring,
Dat het daarmee weg is.
Zou ik ook denken, het boeltje invetten met kopervet bij de downpijp in aansluiting met de turbo.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door timv »

Prachtig dat jullie op basis van mijn waardeloze omschrijving met gerichte tips komen! Volgens mij is een geluid al rijdend lokaliseren ongeveer het lastigste wat er is... Helemaal als je het dan ook nog uit moet leggen.

Downpipe kan ik me iets bij voorstellen. Ik neem aan dat jullie doelen op de aansluiting downpipe - turbo? Kan ik daar met een tubetje kopervet bij van onderen of vanuit de motorruimte? Of moet het ding echt los van de turbo?

Hanz schreef: 27 jun 2021, 16:37 Om het wat minder vaag te maken een paar vragen. In de titel staat ook: "bij afremmen op de motor". Je hebt de koppeling dus niet ingedrukt?
Is het een mechanische piep of fluitende piep, bijvoorbeeld van een luchtstroom?
Hele goede vraag. Het is sowieso een mechanische piep. Ik zal een poging doen om het beter toe te lichten. Nu ik er over nadenk gaat het als volgt: ik trek op in de 1, koppeling in, schakelen naar de 2, koppeling los. Op het moment dat de koppeling weer 'aangrijpt' en er dus weer vermogen op de wielen komt (en de bus een beetje schokt zoals dat gebeurt bij schakelen) hoor ik een hoog gepiep van enkele seconden. Als ik het ergens mee zou moeten vergelijken: een verroeste wipkip in de speeltuin :)
Klink als een piep die veroorzaakt wordt door metaal wat over elkaar heen wrijft...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door Martens-Tvier »

Ik heb dat ook met onze t4 uit 2003. Altijd gehad sinds we’m met 187 k op de teller kochten, en nu met 260 k is het er nog steeds.
Ik denk dat het iets met koppeling of 2mv is; als je schakelt met een goede combinatie van gas en koppeling, kun je volledig “pieploos” schakelen. Dat doen we dus.
VZIW is onze koppeling nog goed, nooit last van slippen gehad.
YMMV
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door pedroV »

Zie mijn onderwerp: vreemd geluid met optrekken en afremmen op de motor :yes
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door Martens-Tvier »

pedroV schreef: 30 jun 2021, 20:59 Zie mijn onderwerp: vreemd geluid met optrekken en afremmen op de motor :yes
Je bedoelt deze? viewtopic.php?t=65543
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door Erdem50 »

Zou je er een filmpje van kunnen maken?

Wat soms ook kan werken. Bus op de handrem zetten en dan in de versnelling en dan optrekken en gas los en dit steeds herhalen. Natuurlijk niet zo erg dat je de koppeling oprookt maar wel zo dat je de motor laat kantelen en dan kijken of je het geluid kan horen/opwekken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: Piepend geluid bij schakelen/afremmen op de motor

Bericht door pedroV »

Sorry dat ik zo laat reageer. Even er tussen uit geweest. Het is inderdaad vieuwtopic 65544.
Ondertussen 5000km verder geluid nooit meer gehoord. Gr Pieter.
Plaats reactie