Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

vragen over de T4
Plaats reactie
Brugmania
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2021, 18:23

Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door Brugmania »

Hallo Weetjewellers,

Ik heb een raar probleem met mijn T4 2.5 TDI camper uit 1999.

Bijna altijd als de bus een poos in de zon heeft gestaan gaat tijdens het rijden het olielampje rood branden en de zoemer gaat af.
Het gebeurt nu in Nederland elke keer met erg warm weer, tijdens mijn reis (Vorig jaar) in Frankrijk en Portugal sporadisch met mooi weer. Tijdens de minder warme maanden heb ik dit probleem geen een keer meegemaakt.
Ik rijd nu altijd door als het lampje brand en er gebeurt niks, alleen het voelt niet lekker. Als ik lang genoeg door rijd gaat het lampje vanzelf uit, na 20 min, maar soms ook veel eerder. Het is niet alleen bij bepaalde snelheden, het lampje gaat branden en zoemen vanaf de 30 km/u daarna met elke snelheid.

Ik heb op aanraden van de garage de sensors laten vervangen, dit heeft niks verholpen.

Het rare is dus dat het alleen met warm & vochtig weer gebeurt. Zelf dacht ik er aan dat de olie dan dunner wordt en de oliedruk dus te laag zou worden, (10W40 Dieselolie zit er in). De man van de garage zei dat de motor met lang rijden veel warmer wordt dus dat dat geen invloed zou hebben
Op het forum ben ik veel tegengekomen over deze lampjes en sensors, maar nog nooit dat het enkel en alleen gebeurt met warm/vochtig weer.

Ik weet niet wat ik moet doen. Wat denken jullie dat dit kan zijn? Een kapot kabeltje dat alleen met warm weer er geen zin in heeft? Oliepomp die het begeeft?

Groet,

Roland
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou er als eerste eens 5W40 ingooien en als tweede overwegen om de oliepomp eens te vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door krekwakwol »

Ik weet zo niet waar je oliedruksensor zit, maar als je sensor al vervangen is zou je kunnen overwegen om met een t-stuk ook een oliedrukmeter sensor er bij te plaatsen.
Dan heb je gelijk beeld op je oliedruk als je lampje brand en uitgaat.
Er is vast wel een plaatsje op/in/bij je dashboard waar je een oliedruk meter kunt plaatsen.
Ik vind een oliedrukmeter een fijn instrument om de conditie van je motor op af te lezen.
Jammer dat de meeste auto's dit niet hebben.
(Ik heb hem zelf helaas ook niet in de bus)


Maar dat is MIJN mening.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door peerke56 »

Bij oudere auto's kan je overwegen om er 15w40 in te gooien is iets dikker en word niet zo snel dun als water.
De mijne loopt daar ook al jaren op.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door Erdem50 »

peerke56 schreef: 03 jul 2021, 07:09 Bij oudere auto's kan je overwegen om er 15w40 in te gooien is iets dikker en word niet zo snel dun als water.
De mijne loopt daar ook al jaren op.
Persoonlijk vind ik dat wel erg dik om in een 2.5tdi te stoppen….Ik zou niet verder gaan dan 10w40.

Eigenlijk is het beter om uit te vinden waarom je de melding krijgt.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door krekwakwol »

Dat is ook de reden dat ik een oliedruk meter zou plaatsen, want het is toch vreemd dat je nu zomaar andere olie moet gebruiken omdat je lampje met warm/vochtig weer gaat branden en na 20 minuten weer uitgaat.
Want dan is de olie nog warmer en dunner, wat de topicstarter zelf al vermeldde.
Of je zou de bedrading vanaf de sensor tot het eindpunt kunnen vervangen.
Masr ik weet niet of dit rechtstreeks naar het dashboard gaat of via de ecu, dan zou het misschien nog uit te lezen zijn?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door Chewbacca »

Anders eens rijdend (laten) uitlezen, kijken wat er gebeurt
:ikrij
Brugmania
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2021, 18:23

Re: Oliedruk probleem. Alleen met warm/vochtig weer

Bericht door Brugmania »

Hartelijk thanks mannen,

ik ga er stap voor stap naar laten kijken want zelf ga ik dit probleem niet kunnen oplossen!
Plaats reactie