Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cyrix relais aansluiten.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Hallo,
Ik wil graag mijn scheidingsrelais aansluiten om zo mijn HH accu van stroom te voorzien tijdens rijden,nu heb ik dit bij mijn vorige bus ook gedaan en werkte prima,alleen mijn vorige bus was een Vito waarbij de start accu onder de zitting zat en de HH accu er pal naast.
Nu is dit bij een T5 helaas niet zo simpel en vroeg mij af via welke weg ik de bekabeling het beste naar binnen kan krijgen?
Kan de startaccu gewoon verwijderd worden zonder problemen te krijgen met de computer of iets dergelijks?
Gr Thijs
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door krekwakwol »

Links van de startaccu kun je naar achteren richting de cabine, door een rubberen plug en dan onder het dashboard links na de vloermat te hebben verwijderd, kun je de kabel binnen over de vloer geleiden naar de stoel console, waar de huishoudaccu waarschijnlijk zit.

Ik kan de foto zo niet vinden, maar ik kan morgen wel even een foto maken waar ik de cyrix gemonteerd heb en waar de kabel naar binnen gaat.

De startaccu kan zonder problemen(afgezien van het klokje en het geheugen van de radio) los gekoppeld worden, maar hoeft er niet uit om de kabel door te voeren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Dank je wel,daar kan ik wat mee.
Gr Thijs.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door Multivan Generation »

Als je een originele radio in de bus hebt, zorg dan dat je vooraf zeker weten de code hiervan hebt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Heb ik niet maar is een goede tip inderdaad,heb dit namelijk een keer gehad bij een Renault bus,gelukkig de code nog kunnen achterhalen toentertijd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door krekwakwol »

Even een paar fototjes zoals belooft.
Hier heb ik het cyrix relais geplaatst
Hier heb ik het cyrix relais geplaatst
Rode draad loopt achter in de hoek, idd eerst accu demonteren om er goed bij te kunnen, sorry dat de foto niet beter is, had geen zin om accu te verwijderen.
Rode draad loopt achter in de hoek, idd eerst accu demonteren om er goed bij te kunnen, sorry dat de foto niet beter is, had geen zin om accu te verwijderen.
Waar de rode draad heen loopt zit een plug achterin waar de dikke kabel ook door kan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door Multivan Generation »

Hierbij

Gebruik wat siliconenspray, dat helpt enorm :knipoog

groeten Peter
Bijlagen
20161221_181557.jpg
20161221_174338.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door krekwakwol »

Dank je voor de bijval, ik dacht dat ik de foto nog ergens had, maar kon hem niet weer vinden.
Ik denk dat het nu wel helder is voor Thijs, hoe hij de kabel kan trekken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Hartelijk dank voor de foto's,
Gaat mij zeker lukken nu.
Mooi klusje voor het weekend.
Fijn zo'n forum!
Gr Thijs
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb toen de kabel samen met onze dochter doorgetrokken, ging met z'n 2-en heel goed..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door Vossius »

Als je de start accu eruit haalt en de deksel verwijderd waar de accu op zit kom je bij een spaggettie van kabel bomen, maar ook een hoofdzekeringen houder. Hier was er bij mij nog 1 leeg en heb ik de kabel daar op de hoofd rail aangesloten met een platte zekering en dan ziet er alles weer netjes uit en krijg je geen toren van kabels op de startaccu.

Grt René
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Excuses om een ouder draadje weer naar boven te halen,
Ik heb alles aangesloten en alles werkt naar behoren,
Ik heb alleen nog 1 vraag:
Ik heb via de 230 een xterne lader welke de HH accu laadt,deze laadt de HH accu (agm 100ah) met 14.7(klopt toch?)volt en ga deze dan ook zeker 1 keer per maand gebruiken om de HH accu met het juiste voltage op te laden.
Nu zijn mijn accu's dmv het cyrix relais gekoppeld en wordt dus ook mij startaccu geladen,
Hoe werkt dit precies?
Wordt mijn start accu pas geladen als de HH accu vol is en omdat mijn lader een "slimme lader" is wordt het voltage dan ook aangepast voor de startaccu of wordt deze dan eigenlijk met een te grote spanning geladen?
De lader herkent zelf welk type accu het is (volgens de gebruiksaanwijzing)en past het voltage dan aan,dus in dit geval ook?
Of toch een schakelaar er tussen zetten om het relais uit te schakelen?(liever niet omdat ik dan het dashboard moet demonteren gedeeltelijk voor zo'n schakelaar).
Mvg Thijs
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door krekwakwol »

Ik heb geen lader die automatich omschakeld, maar heb nog nooit 14.7 V op de startaccu en op de huishoudaccu gehad, (af te lezen op de usb aansluitingen met voltmeter op beide accu's).

De dynamo levert wel 14.3 V als de motor loopt.

Maar volgens de mensen van Blue Power die Victron dealer zijn, KAN een agm accu sneller met14.7V geladen worden, maar gaat dat wel ten koste van de levensduur van de accu.
Dus voor mij werkt het cyrix-ct relais prima, geen schakelaar o.i.d. ertussen.
Ik gebruik de starthulp die er opzit niet, want dan gaat er er wel heel veel stroom door dat relais lopen, wat de levensduur en betrouwbaarheid volgens niet ten goede komt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door thijs »

Dan zal het wel goed zitten,
Heb ondertussen gemeten en de HH krijgt 14.4V als de motor loopt,met de lader aangesloten kon ik lastig meten aangezien de accu vol is en dan niet met 14+ v laadt.Ik ga dit morgen even meten als ik de accu heb gebruikt een middag.
De start assist gebruik ik ook niet,heb startkabels in de bus liggen dus dat zal zich wel redden mocht het nodig zijn.
Dank je voor je uitleg.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Cyrix relais aansluiten.

Bericht door krekwakwol »

Graag gedaan :proost
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie