Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

TD 1.9 motor vastgelopen

vragen over de T4
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door pwhooftman »

Maar nou nog even over die krukas. Het is toch bijkans onmogelijk dat het (onderste) distributie tandwiel van de krukas afbreekt? Dat is een flinke asstomp... Dat hij er (al dan niet samen met de trillingsdemper (poelie)) afloopt, dat kan ik me voorstellen. In beide gevallen lijkt mij dat de krukas schade heeft. Of wordt eea wellicht verward met het nokkenastandwiel, en is die afgebroken?
Gebruikersavatar
Frankstar
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:16

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Frankstar »

Multivan Generation schreef: 17 feb 2021, 18:43
Ik zie dus in het T4 gedeelte maar de laatste jaren ook in het T5 gedeelte de trend dat automobiliteit eigenlijk bijna niets meer mag kosten. Het moet het liefst zo goedkoop mogelijk. Er zijn goede en eerlijke garage bedrijven die iets signaleren en de klant hiervan op de hoogte stellen, dat dit en dit en in de toekomst zit aan te komen. Wat er de laatste jaren ook aan de hand is in garageland, is een hele hoge werkdruk, er moeten meters gemaakt worden, de geplande hoeveelheid auto's van die dag moet aan het einde van de dag afgewerkt zijn. Dit kan ten koste gaan van de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden. Automobiliteit kost geld. Een bus rijden kost naar verhouding meer als een Golf en dat extra verschil moet je willen en kunnen betalen. Als je wat langer op het forum zit dan zie je ook regelmatig dat er een vlucht genomen wordt naar goedkopere onderdelen. Ik zie van kennissen en vrienden die in garages werken, soms de distributieriemen die nog maar de breedte van een schoenveter hebben, waterpompen die aan gort draaien.

In dit geval van de topicstarter zou een vorige garage dus prima een diagnose, of een communicatie met een klant hebben laten liggen, of het is tussen de werkplaats en de balie blijven liggen, waardoor of de spiebaan is uitgesleten, of bijvoorbeeld de centrale krukasbout hergebruikt is geworden. Dat is een rekbout, die iedere keer vervangen dient te worden. Is dit nagelaten, dan kun je dus ook bovengenoemde symptomen krijgen. Pech voor de bus eigenaar.. die te goeder trouw zijn bus, omdat hij zelf geen sleutelaar is, bij een garage afgeeft, met de verwachting dat het deugdelijk gemaakt wordt en het onderhoud juist wordt uitgevoerd. Een spiebaan die beschadigd is, zie je in mijn ogen, aan komen. Zeker in de periode tussen 2 distributieriem wissels had dat bij de voorlaatste wissel al wat zichtbaar moeten zijn.

Zo wat duidelijker..?
Verhelderend verhaal over onderhoud van motoren. In ieder geval prettig om wat beter de oorzaak van de breuk te kunnen duiden.
PS. wat ik opmerkelijk vind is dat de ANWB-hulp mij vertelde dat dit probleem nota bene ook wel eens bij hun VW bussen voorkwam. Dat is wel de laatste doelgroep waarbij je dit verwacht!
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door busbart »

Dat klopt, en dat is dan hun (ANWB ) ook niet aan te rekenen.
er is bij VW een periode geweest dat (zover mij bekend) al hun dieselmotoren hiervan veel last hadden.
kwam dit omdat het moment van de krukasbout te laag gekozen was, materiaalfout, te veel vibratie ergens? wie weet.
wel is het zo dat daarna als oplossing voor dit probleem de kleine diamant schijf uitgevonden is, een soort van onderlegring met industriële diamant bedekt die je onder de krukasbout moest leggen en op een bepaald moment vasttrekken.
daarmee was het probleem dan opgelost.
Dit Probleem heeft VW veel motoren gekost,(die onder garantie vervangen moesten worden)
Groet, Bart
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Erik450 »

Een motor wissel is goed te doen, mits alles een beetje gangbaar is.
Ik heb net de tweede motor uitgebouwd, en moet er weer twee inbouwen.
Ik vind het zoeken naar onderdelen meer tijd kosten 🙃
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door pwhooftman »

busbart schreef: 05 jul 2021, 16:04 wel is het zo dat daarna als oplossing voor dit probleem de kleine diamant schijf uitgevonden is, een soort van onderlegring met industriële diamant bedekt die je onder de krukasbout moest leggen en op een bepaald moment vasttrekken.
daarmee was het probleem dan opgelost.
Dit Probleem heeft VW veel motoren gekost,(die onder garantie vervangen moesten worden)
Kleine correctie, diamant schijf tussen poelie en krukas, niet tussen bout en poelie. De functie van de diamantschijf is het verhogen van de frictie tussen poelie en krukas, zodat de poelie (ondanks de heftig aangedraaide krukasbout) niet beweegt ten opzichte van de krukas. Daarom ook altijd een nieuwe diamantschijf plaatsen, althans bij de 2.5tdi. Eerdere types weet ik niet.
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door busbart »

Ok, het is alweer een tijdje geleden dat ik daarmee bezig was :proost vandaar.
Groet, Bart
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door BobPeereboom »

Wie weet hoe ik aan zo een diamantschijf kan komen?
En hoe is het nu met je bus hem je m gemaakt of verkocht of staat ie nog stuk?
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door DE KNEU »

BobPeereboom schreef: 11 jul 2021, 16:09 Wie weet hoe ik aan zo een diamantschijf kan komen?
En hoe is het nu met je bus hem je m gemaakt of verkocht of staat ie nog stuk?
Wat dacht je van een bezoekje aan de vw dealer? :toppie
Gebruikersavatar
Frankstar
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:16

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Frankstar »

Dag Bob. De bus rijdt weer. D’r zit een nieuwe-oude motor in. Oude blok is naar de schroot
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door koensch »

Frankstar schreef: 11 jul 2021, 19:08 Dag Bob. De bus rijdt weer. D’r zit een nieuwe-oude motor in. Oude blok is naar de schroot
hoe ben je aan een vervangende motor gekomen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Frankstar
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:16

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Frankstar »

Motorblok komt van een garage uit Duitsland.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Jonathan L »

Top bericht(en).
Goed dat ie weer loopt.
Gebruikersavatar
Frankstar
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mar 2019, 14:16

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Frankstar »

Ja echt heel blij mee!
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door Jonathan L »

zo zie je maar weer de meerwaarde van een forum, het laat je toch meer in mogelijkheden denken dan in hokjes!
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: TD 1.9 motor vastgelopen

Bericht door m.c van den berg »

pwhooftman schreef: 18 feb 2021, 09:44 Maar nou nog even over die krukas. Het is toch bijkans onmogelijk dat het (onderste) distributie tandwiel van de krukas afbreekt? Dat is een flinke asstomp... Dat hij er (al dan niet samen met de trillingsdemper (poelie)) afloopt, dat kan ik me voorstellen. In beide gevallen lijkt mij dat de krukas schade heeft. Of wordt eea wellicht verward met het nokkenastandwiel, en is die afgebroken?
Ik heb bij 150 pk T4 bus (distributie tandwiel] gezien dat die bij de riem wissel bijna recht op is gescheurd.
wat had deze geluk dat dat is ondekt.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie