Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laden van HHaccu ?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jander
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2017, 07:12

Laden van HHaccu ?

Bericht door jander »

Sinds kort hebben we een simpel draagbaar zonnepaneeltje van 100 W. Er zijn krokodilklemmen bijgeleverd voor directe aansluiting op de accu. Niet handig omdat die makkelijk bereikbaar zijn voor regelmatig laden.
In onze t4 zit aan de zijkant van het keukenblokje de 220 v aansluiting voor de wal stroom maar ook een 12 v aansluiting
Is het mogelijk om een opvouwbaar zonnepaneeltje aan te sluiten op deze aansluiting met een aanstekerplug om zo de HHaccu te laden ?
Graag jullie reactie.
T4 coach california westfalia 1996 benzine lpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Laden van HHaccu ?

Bericht door krekwakwol »

Dan moet je wel weten of er een controller in zit om de accu niet te overladen.

Anders zou je deze kunnen bestellen om in te bouwen tussen je accu en je aansluiting.
En dan de 10A (LS1012EU) , dit schijnt ook een betrouwbaar merk te zijn, hadden we ook in onze vorige camper.

Maar dan moet je wel een aparte aansluiting hiervoor maken, deze kun je dan niet voor andere doeleinden gebruiken.

€ 13,98 | 5A 10A 20A 30A LS0512EU LS1012EU LS1024EU LS2024EU LS3024EU Epever Pwm Landstar Solar Laadregelaar Regulators Met 5V Usb
https://a.aliexpress.com/_vaxSPP
Screenshot_20210714-124009_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
jander
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2017, 07:12

Re: Laden van HHaccu ?

Bericht door jander »

Dank je
ik heb er idd een pwm laad controller tussen zitten.
Dus laden via dat 12v stekker contact bij het keukenblok is het opladen mogelijk
Dit paneeltje is een experiment. Klein, compact en ik wilde bekijken hoe het laden van de HHaccu zal gaan met 100 w
Nu nog wachten op de zon ....
T4 coach california westfalia 1996 benzine lpg
Gebruikersavatar
DutchNavigator
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 aug 2011, 09:56
Locatie: Groene Hart

Re: Laden van HHaccu ?

Bericht door DutchNavigator »

Ik heb net even op mijn campertje gekeken....... Het is hier zwaar bewolkt maar toch 0,5 ampere via de zonnepanelen. Bij jou ook?
:driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laden van HHaccu ?

Bericht door Multivan Generation »

jander schreef: 14 jul 2021, 09:49 Sinds kort hebben we een simpel draagbaar zonnepaneeltje van 100 W. Er zijn krokodilklemmen bijgeleverd voor directe aansluiting op de accu. Niet handig omdat die makkelijk bereikbaar zijn voor regelmatig laden.
In onze t4 zit aan de zijkant van het keukenblokje de 220 v aansluiting voor de wal stroom maar ook een 12 v aansluiting
Is het mogelijk om een opvouwbaar zonnepaneeltje aan te sluiten op deze aansluiting met een aanstekerplug om zo de HHaccu te laden ?
Graag jullie reactie.
Ja dat is mogelijk,
maar de vraag is, of je bijvoorbeeld 5A aan actueel op je stekker er dan zo even in wilt prikken in je 12V stopcontact en hoelang dat goed gaat.
Hoe betrouwbaar blijft dat op de lange termijn?

Ik zou denk ik, liever een vaste verbinding op de accu willen met ogen, en een aparte aansluiting, met een connector die veilig onder last aangesloten kan worden, op een voor jou goed bereikbare plaats.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jander
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2017, 07:12

Re: Laden van HHaccu ?

Bericht door jander »

Dank je wel
Idd beter en veiliger idee.
ik kan dan ook een mppt laadregelaar ipv een pmw nemen.
bedankt voor de tip
T4 coach california westfalia 1996 benzine lpg
Plaats reactie