Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winter of 4 seizoenenband?

vragen over de T4
Plaats reactie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door busbart »

Mijn Bus kwam op de standaard velgen met 195/70R15C 104-102R winterbanden, en op aluvelgen met 215/60R16C 108-106T zomerbanden. Motor ACV.

Nu moet ik binnenkort naar de CT (APK in Frankrijk), en nu hoorde ik pas dat ze hier de maat die op de aluwielen ligt niet accepteren, wel een band die nog iets breder is???
(die maat ben ik kwijt) bovendien wil ik ook niet breder.

van winterbanden weet ik dat ze erg vlug slijten in de zomer, hoe is dat met die 4 seizoensbanden?

winterbanden met de winters die we tegenwoordig hebben?
op die 4 seizoensbanden staat toch ook zo'n symbooltje (bergtop met kristalletjes?) zodat als je eens ergens naar de sneeuw gaat in italie, duitsland Frankrijk,zwitserland, je daar gewoon mag komen zonder dat je boetes of zo krijgt, vanwege niet de juiste band?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door Hanz »

De afrolomtrek van de banden 215/60-16 is 1,6% groter dan die van de 195/70-15. Wellicht dat die afwijking in Frankrijk buiten de marges valt. Een 225/55-16 is wel vrijwel gelijk aan een 195/70-15, dat scheelt maar 0,01%. Dus breder maar ook iets lager.
Vierseizoenenbanden hebben vaak de aanduiding M+S (modder en sneeuw), maar dat zegt niets over de winterse eigenschappen van de band. Als het bergpieksymbool met het sneeeuwvlokje ernaast staat dan voldoet de band wel aan winterse eigenschappen. Dus als winterbanden verplicht zijn dan is alleen M+S niet voldoende.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door DE KNEU »

Gewoon op je winterbanden/staal aanbieden,na goedkeuring zomerbandjes/alu eronder.klaar :toppie
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door busbart »

Puntje is, ik heb net die bus verkocht waar die originele wielen opzaten.
puntje twee; als ik dat zo zou doen, en ik kom in een ongeluk terecht met die 16" Alu wielen, begint de verzekering te mekkeren, dat schijnt nu weer iets nieuws te zijn hier!???

wat vandaag wit heet in Parijs, kan morgen zomaar blauw heten
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door Multivan Generation »

Sterkte Bart.. :troost
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door busbart »

Frankrijk, werd/word me iedere keer gezegt, mooi land, alleen... en de rest weet je wel.
en ja Peter, toch zal ik het ermee moeten doen.
en toen ik de bus in 2017 door de individuele keuring haalde, hebben ze netjes de maat die ik op de alu wielen had liggen opgeschreven in het afname formulier, nu, dus ineens word het niet meer goedgekeurt, dus misschien begrijp je nu mijn ongerustheid? Frankrijk is ECHT een heel ander land als velen van jullie denken, en sorry hoor, maar als ik dat altijd aan iedereen moet blijven uitleggen, hoe hier de ambtenarenregeltjes zomaar weer eens veranderen, net als het weer, komt me dat ook wel eens aan de lippen te staan, vooral als je ziet dat diegene aan wie je dat uitlegt je niet wil geloven.

Kom d'r zelf maar eens voor te staan.

:driveT4
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door Mickel Moen »

Tja persoonlijk natuurlijk.

Ik heb er nu net vier seizoenen banden van Michelin onder. Ik was dat wisselen wel zat en aangezien we in de winter niet in wintersportgebieden komen, waren die winterbanden ook niet echt nodig.

Wat wel en niet toegestaan is, per land, zul je per land moeten uitzoeken. In mijn keuze zou ik mij niet laten leiden, door mogelijk gebruik in de toekomst, maar door het gebruik nu. Als dan vier seizoenen voor het hele jaar volstaat, zou dat mijn keuze zijn en dan wel op de juiste velgen.

Banden en velgen is primair een kwestie van veiligheid en na een hele tijd komt hoe het eruit ziet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door J vd Pal »

Ik heb Michelin Agilis CrossClimate banden eronder. Niet alleen voor in de winter maar ook op het onverharde fijner dan zomerbanden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door Multivan Generation »

Hoe vaak rijd je daadwerkelijk onverhard?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door J vd Pal »

De laatste paar dagen hier in Denemarken elke dag Peter. De weg naar Møns Klint is de laatste 3 km niet voorzien van asfalt. Net als de anderhalve kilometer naar de camping. Buiten de vakantie niet zo vaak maar als het moet dan heb je grip. Net als winterbanden, die heb je 90 % van de winter ook niet nodig maar als er sneeuw en ijs ligt is het wel fijn dat je ze hebt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door busbart »

Ik heb de laatste tijd ook met wat mensen over winterbanden gepraat, en er waren er toch ook enkele bij die zeiden dat ze het hele jaar door op winterbanden reden, hier kan ik me dat ook wel voorstellen, er zijn hier veel mensen die op hun Citroën C/D15 speciale offroadbanden hebben liggen, alleen voorop.

maar winterbanden in de zomer, dat slijt toch erg hard?
Groet, Bart
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Winter of 4 seizoenenband?

Bericht door krekwakwol »

Ik heb 100.000km aan een op 4 Nokian WR D3 banden gereden, zomer en winter.
Onder een Subaru Forester.
Dus het kan prima.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie