Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw (budget) T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hoi multi, heb gegoogeld, maar weet niet wat je bedoelt met E-box. Bedoel je zekeringsbox onder motorkap? (zekeringen van zowel die als dashboard heb ik gecheckt, allen heel).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

rommelt_wat_aan schreef: 21 jul 2021, 15:31 Hoi multi, heb gegoogeld, maar weet niet wat je bedoelt met E-box. Bedoel je zekeringsbox onder motorkap? (zekeringen van zowel die als dashboard heb ik gecheckt, allen heel).
Ja die ja,
accu verwijderen, dempingsmat er onder verwijderen en dan in die E-box kijken.
Daarin zitten de meeste belangrijke zekeringen bij elkaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door krekwakwol »

Zitten daar ook nog zekeringen onder??

Balen, maar heb je de klemmen van de druppellader verkeerd om gedaan of de accupolen (wat normaal niet moet kunnen, dat verneem je bij de eerste pool al wel.
Maar een druppellader is daar tegen beveiligd toch? Als ik dat doe gaat er gelijk een rood lampje branden en doet hij niets.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

zie hier:
viewtopic.php?p=467073#p467073

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

krekwakwol schreef: 21 jul 2021, 18:47 Zitten daar ook nog zekeringen onder??

Balen, maar heb je de klemmen van de druppellader verkeerd om gedaan of de accupolen (wat normaal niet moet kunnen, dat verneem je bij de eerste pool al wel.
Maar een druppellader is daar tegen beveiligd toch? Als ik dat doe gaat er gelijk een rood lampje branden en doet hij niets.
Ja druppellader gaf 'Fault' aan. Daarna op juiste Polen gelegd en toen issie gewoon gaan laden tot 'Full'. Maar aangezien dag erna niets meer deed, schijnbaar toch iets mis gegaan, weet dus alleen nog niet wat.

Heb accu eruit gehaald, zit hier nog wat onder?? Andere zekeringsbox ook zichtbaar in foto (die zijn allemaal goed)
Bijlagen
20210727_151922.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hallo, weer terug van weggeweest. Afgelopen jaar druk met verhuizing, nu busombouw weer opgepakt.

Het electrische systeem was gelukkig niets mee aan de hand. Mogelijk toch een optater gekregen van het foutief opsluiten druppellader. Hij was opgehaald door garage, en op het moment dat ze eea wilde gaan doormeten bleek hij het weer te doen. Heb gelijk accu en distributieriem laten vervangen, die laatste was sowieso aan vervanging toe.

Ben nu eea aan het inmeten voor een bedbank. Nu lees ik het volgende op website belastingdienst:
Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:

bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal
Ik wil eigenlijk een bedbank in de breedte in achterkant bus maar die is ca 160cm breed, en dan red je dus niet die 180cm als vereiste. Hoe/waar plaatsen de meeste hier hun bed?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Hanz »

Meestal zit er achter de bedbank nog een plank met een deel matras daarop. Samen met de uitgeklapte bedbank vormt dit dan een bed van ca. 180 - 200 cm. Het bed bestaat dan dus uit de zitting, de rugleuning en het derde deel. Er zijn ook bedbanken waar het derde deel aan de bank vastzit en uitklapt als de bank uitgeklapt wordt.
In de breedte slapen is in een T5 dus niet mogelijk en 160 cm is ook wel een heel kort bedje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door krekwakwol »

:proost Wij in de lengte achterin (LWB), 140x200.
Maar goed bed is voor mij prioriteit nr1, naast goede stoelen voorin.

Maar ook afhankelijk hoeveel zitplaatsen je in de bus wil hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door marrcel »

Wij slapen 160cm breed en 180cm lang op raamhoogte in LWB.
Vast bed met grote bagage ruimte eronder.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Hanz »

krekwakwol schreef: 11 feb 2023, 17:02 Maar ook afhankelijk hoeveel zitplaatsen je in de bus wil hebben.
Goed punt. Als je de zitplaatsen tijdens de rit wilt gebruiken dan kan je niet zelf een bedbank in elkaar knutselen. De kans dat de RDW deze zitplaatsen op kenteken zet is praktisch nihil.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Dank voor al jullie reacties!
marrcel schreef: 11 feb 2023, 17:45 Wij slapen 160cm breed en 180cm lang op raamhoogte in LWB.
Vast bed met grote bagage ruimte eronder.
Interessant! Aangezien ik op die manier misschien ook wel m'n fiets onder kwijt kan. En hoe hebben jullie de zitplekken geregeld?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door krekwakwol »

Mocht je wel extra zitplaatsen tijdens het rijden willen hebben, zou je eens bij Atrion kunnen informeren, zij hebben bedbanken met gekeurde zitplaatsen en als hun die plaatsen, kunnen ze de keuring ook intern regelen.
Zie de link hieronder.
www.dubbelcabine.com
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door marrcel »

rommelt_wat_aan schreef: 12 feb 2023, 17:44 Dank voor al jullie reacties!
marrcel schreef: 11 feb 2023, 17:45 Wij slapen 160cm breed en 180cm lang op raamhoogte in LWB.
Vast bed met grote bagage ruimte eronder.
Interessant! Aangezien ik op die manier misschien ook wel m'n fiets onder kwijt kan. En hoe hebben jullie de zitplekken geregeld?
2 grote fietsen plaatsen wij binnen tussen bed en voorstoelen. We hebben 4 zitplaatsen op kenteken. We hebben een 2 zits bankje die we nauwelijks plaatsen. Met zn 4en weg dan kunnen er 2 fietsen op de trekhaak mee.
Wat voor fietsen wil je meenemen?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

2 grote fietsen plaatsen wij binnen tussen bed en voorstoelen. We hebben 4 zitplaatsen op kenteken. We hebben een 2 zits bankje die we nauwelijks plaatsen. Met zn 4en weg dan kunnen er 2 fietsen op de trekhaak mee.
Wat voor fietsen wil je meenemen?
Gaat om m'n gravelbike. Kan er dan prima onder. Maar aangezien m'n bus een KWB is, lijkt het me dat ik bij een vast bed geen twee zitplaatsen kan maken? Moet namelijk ook nog een keukentje kwijt.

Daarom leek me een uitschuifbaar bedbank goed idee, dus zoiets als in de bijlage, maar dan op achterin op maat bouwen (180x120). Ben zelf 175.Twee vaste zitplekken, en savonds uitschuiven. Dit is dan wel gewoon op de grond, dus niet op raamhoogte.
Bijlagen
Screenshot_20230213_200541_Chrome.jpg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Snautzer »

Zo heb ik het gedaan
inbouw.jpg
(31.53 KiB) Nog niet gedownload
Plaats reactie