Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Benzine vraag

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Benzine vraag

Bericht door Jefta »

Na een tijd alleen kijken en niet meepraten :knipoog toch een vraag. En ik weet dat er meerdere soortgelijke vragen binnen zijn gekomen, maar toch ...

Ik wil zo langzamerhand afscheid nemen van mijn t5 2009 174pk diesel ... en ben opzoek naar een waardige vervanger (met oog op milieuzones etc)

Na 2 gesprekken bij de dealer, toch van een nieuwe afgezien: buiten het feit dat je ontzettend veel geld kwijt ben, schrikt de bijtelling (lang verhaal, maar ik kan goed rekenen helaas) mij heel erg af. kort gezegd: eigenlijk heeft het zakelijk aanschaffen totaal geen zin als je bijtelling betaal, en kan je alsnog beter prive kopen en km's bijhouden in mijn geval, waardoor ik er alsnog niks mee opschiet.

Daarbij ben ik een liefhebber en eigenlijk stiekem helemaal geen type voor een nieuwe auto.
Om die reden denk ik aan de aanschaf van een youngtimer maar dan op benzine.
Het moet per se een verlengde uitvoering zijn, stiekem voorkeur voor dubbele schuifdeur en uitgebreid optiepakket. Motorisch wil ik niet (teveel) achteruitgaan, waardoor ik eigenlijk alleen op de vr6 uitkom (waarna ombouw lpg volgt). Zoektocht afgelopen maanden: welgeteld 1tje in Polen, verlengde caravelle met dubbele schuifdeur. Afgetrapt, geen opties, maar vooral onder het roest waardoor ik het niet aandurf om deze als 'basis' te nemen.

Ik kwam in mijn zoektocht een korte Multivan 2.0tsi uit 2012 tegen in Duitsland met (achter)schade. STEL dat ik deze zou aanschaffen en een 'basis' verlengde t5 zou nemen uit 2005 om daar alles in over te zetten.. welke ellende kom ik dan tegen?

Het gaat mij om een goede oplossing, leuk project en iets unieks. Kosten (zolang het niet duurder wordt als een nieuwe aanschaffen) is minder relevant in mijn verhaal (geen liggende gelden helaas, maar auto's kosten nou eenmaal geld)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, krijg zo langzamerhand hoofdpijn van het zoeken, informeren en vooral niet weten .. :toppie
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Benzine vraag

Bericht door DE KNEU »

Op "mobile.de" staat witte t5 (2013)een verlengde ben/lpg met iets hoger dak.Invalide bus geweest,check it out :toppie
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Benzine vraag

Bericht door hugopoley »

Volgens mij stond er laatst op een Facebook pagina een VR6 te koop. Maar kan die zo snel niet meer terug vinden, was een groene als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Hielke H
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 mar 2019, 16:02
Locatie: Apeldoorn

Re: Benzine vraag

Bericht door Hielke H »

DE KNEU schreef: 28 jul 2021, 10:17 Op "mobile.de" staat witte t5 (2013)een verlengde ben/lpg met iets hoger dak.Invalide bus geweest,check it out :toppie
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 04d9c0ab80
:ikrij
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Benzine vraag

Bericht door Jefta »

Opzich zijn er wel verlengde benzine uitvoeringen te vinden, alleen de vr6 OF 2.0 204pk versie niet. Ik rij af en toe aanhanger en genoeg km's waardoor ik zeker niet te veel achteruit wil gaan t.o.v. wat ik nu rij (174pk gechipt)

Daarbij: de basis moet een 2005 tm 2008 model zijn ivm Youngtimer regeling (bijtellings vriendelijk) ..

Het is niet zo makkelijk helaas ..
Mobile.de
Autoscout24
Le parking.be
Gaspedaal.nl
En marktplaats : ik ken het aanbod uit mijn hoofd intussen :huilen
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Benzine vraag

Bericht door VWMAC »

Als je 2e hands koopt heeft zakelijk kopen geen meerwaarde, koop je nieuw dan wel. Bijtelling heb je wel maar de onkosten waaronder brandstof, wegenbelasting, onderhoud etcetera gaan daar weer vanaf. En je moet het wel eerst voorschieten de BPM en BTW maar je kan het weer terugvorderen. Een VW zakelijk rijden is wel aantrekkelijk, maar autorijden is niet goedkoop.
Ga er nog eens een nachtje over slapen, zelf kopen is goedkoper als leasen aan het eind. :T5cruisin
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Benzine vraag

Bericht door Jefta »

Heb wat dat aangaat een mooie rekentool: aankoop vs prive. Werk alweer 17jaar voor mezelf en heb intussen heel wat rekenmodellen onder de loop genomen.

Als je een nieuwe bus neem is het vervelende dat alles wat je terugvorder (btw, afschrijving) via je bijtelling terugbetaal.
Optie is wel om de aanschafwaarde zo laag mogelijk te houden en dan de accessoires (bijv dubbel cabine) achteraf in te bouwen, maar is op een aangeklede bus alsnog lood om oud ijzer. Je hebt er eigenlijk buiten je bpm financieel bijna geen voordeel aan om een bus nieuw te kopen .. en stiekem vindt ik het leuker om 2e hands te rijden als nieuw

Meest voordelige blijft : goede youngtimer aangezien je dan over dagwaarde bijtelling betaal (bus 2005 = niet veel + het deel onderhoud van dat jaar) OF zoals ik nu doe, bus prive en km's bijhouden.

Wat ik wil nu is het eerste jaar alles vernieuwen, opknappen, onderhouden (alle dure te verwachten reparaties) en dan de het overige onderhoud over een paar jaar gewoon voor lief nemen.
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Hielke H
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 mar 2019, 16:02
Locatie: Apeldoorn

Re: Benzine vraag

Bericht door Hielke H »

Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Benzine vraag

Bericht door Jefta »

.. :huilen
Ook een korte, maar wel errug mooie
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Benzine vraag

Bericht door Jefta »

Intussen deze tegengekomen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209245791

Is een stuk jonger als eerst beoogd, maar wel in een aangeklede uitvoering die eigenlijk aan alle eisen voldoet ..

Maarrr.. zijn er personen die weten hoe je een auto uit Noorwegen haal ?
Ik ben flink aan het zoeken en e.e.a. aan info gevonden, maar misschien dat er personen zijn met ervaring / tips....?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Plaats reactie