Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Ernst1124 »

Beste WJWers

Met onze T4 camper (1998 2.5 tdi 151pk) kregen wij bij het afremmen bij het tolpoortje net voor Lyon het probleem dat de remmen bleven hangen. Direct gestopt, en alle 4 de wielen heet en met de hand was de bus niet te rollen.
Na 15-20 min afkoelen leken alle problemen opgelost en zijn we eerst verder gereden. Kort samengevat, het probleem kwam steeds terug na een stuk rijden en lost zichzelf op na het afkoelen. Nadat ik later de rem enkele malen erg hard in heb getrapt lijkt dit probleem nu eerst weg te zijn. We hebben 3 uur door de bergen kunnen rijden zonder problemen.
Maar, direct daarop volgt het volgende probleem. De koppeling wil blijven hangen bij bijv inparkeren. Gewoon schakelen tijdens het rijden gaat tot nu toe goed. Als hij blijft hangen, is hij eenvoudig met de voet omhoog te halen waarna hij het vaak eerst weer gewoon doet.
Nu lees ik dat de koppeling ook de remolie gebruikt. Zit hier een verband? Volgens mijn garage moeten deze problemen los van elkaar staan.
Het betreft een T4 die werkelijk altijd probleemloos is en verder top onderhouden. Net voor vertrek is er een hoop vervangen waaronder ook een stuk remleiding, en de koppeling incl drukgroep zijn max 10.000km oud.
Heeft iemand een gouden tip?
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door DE KNEU »

Ik heb geen gouden tip,wel een gele +31703141414 met steunpunt in Lyon:toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

Controleer eerst eens het remvloeistof niveau in het tankje.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Ernst1124 »

Die staat precies op peil.

Anwb hebben we gebeld, maar die wilden de bus afslepen naar een garage. Dan kan ik zelf evt ook altijd nog een garage zoeken gaan.
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door idh »

Het is natuurlijk lastig te beoordelen op afstand!

Wat zou kunnen, (vrij onwaarschijnlijk hoor!). Is dat je één of meerdere van je remmen aanloopt. Deze hebben er voor gezorgd dat de remvloeistof heter is geworden dan normaal. Heb het ooit meegemaakt dat het ging koken. Liep er ook één rem aan i.c.m. hele oude remvloeistof. Ik neem echter aan dat ze deze bij het vervangen van de remleiding ook hebben vervangen.....

Dat zou wellicht kunnen verklaren waarom je koppeling niet meer goed terug komt. (als alles te heet is geworden vinden de cups ook niet lekker) :knipoog

Wat ook nog kan is dat ze bij het ontluchten van de rem de hoofdremcilinder kapot hebben getrapt. Kun je ook van dit soort fratsen krijgen... Maar meestal gebeurd dat gewoon met een apparaat en kan er niets stuk gaan.

Het kan ook een combinatie van verschillende factoren zijn. Begin eens met je wielen op te krikken en kijk of de wielen soepel draaien. Succes!
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Timy »

Geen idee of je in de buurt bent van Grenoble maar wij hebben destijds zeer goede hulp gehad van Intec Motors, adres 4 Rue Aristide Berges, 38420 Domène.
Mocht je er niet uitkomen kunnen zij misschien wat betekenen. De echte VW dealers kregen we met onze "oude rommel" (2.4AAB 1992) elke keer geen hulp. Bij hen werden we kosteloos en direct geholpen ondanks volle bruggen.
Nu is dat geen garantie maar mocht je in de buurt zijn..

Ik zou met lastige remmen en een moeilijke bak de bergen wat mijden..
Succes, hoe dan ook!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door hangover »

Bij mij was de steun waar het koppelingspedaal in hangt ingescheurd. Hierdoor wil het pedaal een beetje zijdelings bewegen bij het intrappen en blijft dan wat hangen bij het opkomen. Kon idd af en toe ook met de voet het pedaal weer omhoog trekken. Uiteindlijk heeft dit m'n druklager in de koppeling gesloopt omdat het effect hetzelfde is alsof je met je voet op het pedaal blijft rijden.
Wanneer je onder het dashboard duikt en met je hand het koppelingpedaal indrukt zie je snel genoeg of hij ook zijdelings beweegt.
Zou het kunnen dat zoiets ook met het rempedaal kan gebeuren waardoor de remmen blijven hangen?

Suc6!
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Pascal-141 »

Begin alvast eerst met alles eens te ontluchten . Dus bij de 4 wielen , en ook de 2 ontluchtnippels van de koppeling (1 bovenaan , en 1 onderaan in het kijkgat van de versnellingsbak )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Ernst1124 »

Jammer, toen we de 2e keer stil stonden waren we bij Grenoble. Inmiddels zijn we in de Gorges du Verdon. Anders was dit een goede optie geweest.

De steun van de koppeling heb ik zojuist bekeken, en die is goed.

M'n eigen gevoel zegt dat het verhaal van idh wel eens kon kloppen. Remmen hebben goed aangelopen op een stukje met wegwerkzaamheden waar we onmogelijk direct konden stoppen. De boel was loeiheet daarna. En de te hete olie zal idd dan iets kapot gemaakt hebben hij de koppeling. Ga zometeen de bus proberen, en anders een plaatselijke garage zoeken als de koppeling te moeilijk blijft doen.

Bedankt tot zover allemaal voor het meedenken.
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door krekwakwol »

Ernst1124 schreef: 29 jul 2021, 09:46 Jammer, toen we de 2e keer stil stonden waren we bij Grenoble. Inmiddels zijn we in de Gorges du Verdon.
Even buiten alle ellende, je zit wel in een prachtig gebied met een nog mooier meer (lac du st.croix), we zijn hier al 5x geweest, maar zullen zeker nog weer terug keren daar naar toe.
Maar daar moet je de boel wel goed voor elkaar hebben. De laatste keer dat we daar met de T4 geweest zijn heb ik eerst ook bij mijn garage de remolie laten verversen.
Veel succes met het oplossen van de problemen en nog een hele prettige vakantie daar.

Schiet me zo te binnen, kan het zo zijn dat er tijdens het vervangen van de remleiding vuil of deeltjes in de remolie zijn gekomen.
Ik weet niet of ze een originele leiding hebben gebruikt of zelf een hebben gemaakt van koperleiding. Zoiets kan misschien tussen je rubbers van je remcilinder zijn gekomen. En als het lichte deeltjes zijn die in je olie zweven en zo in je hydraulische koppelingsysteen komen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door krekwakwol »

Persoonlijk zou ik toch weer contact zoeken met de ANWB , want die hebben vaak wel contacten en ervaringen met garages daar in de omgeving en ik vind remmen en koppeling zéker in dat gebied wel zo belangrijk, dat ik daar geen enkel risico mee zou willen lopen.

Maar ik hoop op een goede afloop voor je.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door busbart »

Voor de koppeling heb ik er ook nog wel eentje, heeft ook te maken met de support van de pedaal, Ik moet dit even uit de kop zeggen, want mijn bus staat nu ook in de garage, maar op het schutbord, komt de koppelingsleiding van boven af (Iig bij een 2,5TDI 102pk 2002)
en daar zit een of andere koppeling in die leiding waar o ringetjes inzitten.
en doordat het schutbord beweegt met het koppelingspedaal, heeft die leiding ook minimale beweging, maar dat heeft er bij mij indertijd eens voor gezorgd dat er een o ringetje doorgescheurd was, en daardoor lekte, wat het niveau in het rempotje liet zakken en dezelfde klachten als wat jij beschrijft voor de koppeling. dealer zou die ringetjes nog moeten hebben, ik geloof dat ik voor een zakje met 2 ringetjes en nog twee andere deeltjes 20€ kwijt was.
Groet, Bart
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Ilja1974 »

Ernst1124 schreef: 29 jul 2021, 09:46
M'n eigen gevoel zegt dat het verhaal van idh wel eens kon kloppen. Remmen hebben goed aangelopen op een stukje met wegwerkzaamheden waar we onmogelijk direct konden stoppen. De boel was loeiheet daarna. En de te hete olie zal idd dan iets kapot gemaakt hebben hij de koppeling. Ga zometeen de bus proberen, en anders een plaatselijke garage zoeken als de koppeling te moeilijk blijft doen.

Zoals eerder aangegeven is het rem gedeelte en het koppelings gedeelte niet met elkaar verbonden.
Het zijn twee verschillende systemen met elk hun eigen vloeistof circuit.
Het is gewoon dikke pech dat die twee tegelijkertijd problemen zijn gaan geven.
Persoonlijk zou ik hier niet mee doorrijden, voor je eigen veiligheid en ter voorkoming van erger.
Je bent lid van de ANWB maak daar lekker gebruik van en niet iedere garage in het buitenland zal je een poot uit proberen te draaien.
Ik hoop dat je problemen snel opgelost worden.
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door Ernst1124 »

Bedankt voor alle tips.
Gisteren een stuk gereden, en gewoon zonder enige problemen nu. Het is heel bijzonder...
Morgen rijden we verder naar de kust, en mochten er opnieuw problemen komen zullen we in overleg met de anwb daar een garage zoeken. Dat is ook zo afgesproken met hun.

Aan Krekwakwol: het is hier super mooi inderdaad. We staan nu direct aan Lac St Croix. Ben hier inmiddels voor de 9e keer en het blijft mooi. Al vaak met T4s hier geweest en zonder problemen tot nu toe. Vooral de combi van rijden in de bergen met de rotswanden en het prachtige geluid van de T4 is genieten.
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Problemen (remmen/koppeling) met T4 in Zuid Frankrijk

Bericht door bvddobb »

Een beetje als mosterd na de maaltijd, misschien maar toch: 'kokende remvloeistof' (en je had hele hete remmen) degradeert vrij snel, de kwaliteit gaat hard achteruit en daarmee de werking van de hydrauliek. Bij onze bus gebruiken koppeling en remmen dezelfde remvloeistof. Dat na moeizaam remmen er ook moeizaam gekoppeld kon worden lijkt dan niet zo vreemd. Wij hebben ooit óók zo gestaan in Wales.

Ontluchten (al door anderen aangegeven) is dan één ding, maar de vloeistof vervangen zou ik ook doen, vóórdat je daar ergens in de bergen ineens merkt dat je verminderde remwerking hebt... Met 'gewoon doorrijden, kijken wat er gebeurt' zou ik heel voorzichtig zijn...
Plaats reactie