Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage kitrand topdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Douwtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2019, 21:15

Lekkage kitrand topdak

Bericht door Douwtje »

Ik heb een VW California uit 1995. Het hefdak is ooit vervangen door een verhoogd dak. Ik heb nu lekkage aan de voorkant (water in het lampje in het plafond bij de bestuurder) en achter in de hoek bij de deur (water loopt achter de bekleding op het bed). Ik denk dat de kitrand tussen het dak en de auto vervangen moet worden, want dat ziet er wat rommelig en verdroogd uit. Ik zou het graag zelf doen, maar weet niet goed hoen en wat.
Wie kan mij tips geven:
- verwijderen oude kit
- welke kit gebruiken
- hoe afwerken
Of anders een adres van iemand die dat kan doen, als het een lastig klusje is om zelf te doen.
Alvast heel erg bedankt!
Bijlagen
03CFA3C4-CC39-459D-A472-5277DAF256DC.jpeg
0855CF05-6FF9-4B14-80D9-D0BCAF2A7790.jpeg
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door brugseb »

Dag Douwtje,
daar was onlangs een draadje over:
viewtopic.php?f=23&t=66728&p=482843&hil ... nd#p482843
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door peetjeadhdtje »

Het dak zit dat tot op de voorruitrubber of zie je boven de ruit nog iets van de twee zwarte gootrubbers die je hefdakbus had?

Ik denk niet dat het aan de kitrand licht over de lengte van de bus maar achter tussen dak en polydak of voor tussen voorruit en poly dak.

Het kan natuurlijk dat achter water binnendringt wat bij de hefdakversie ook voorkomt. Dan drijft het water van achter helemaal naar voren en sijpelt door de 2 rubbers het plafond in. Het zal op die plek roestig zijn, daar moet je ook wat aan doen/ de roest stoppen want dat gaat anders helemaal door rotten tot boven de voorruit.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door odorf »

Kitten is helemaal niet zo moeilijk. Oude kitrand er uit halen/snijden. Oppassen voor de lak en kunststof dak dat je daar niet in harkt.

Doek er over, goed schoonmaken en ontvetten.

Dan boven en onder de plaats waar de kitrand moet komen zo netjes mogelijk met goede schildertape afplakken. Gele Kiptape/HPX/Frog of zoiets.

Latex/nitryl handschoentjes aan En dan met MS Polymeer kit van Sika/Womi/DenBraven of ander merk weer volkitten strak afstrijken en tape loshalen. Met één kitkokertje zul je het niet redden denk ik.

Maar een bedrijf (carosseriebedrijf of ruitenbedrijf kan dat misschien makkelijker/sneller met een accu-kitpistool.

Waar woont je bus? Want dat is ook wel handig voor de eventuele tips voor personen of bedrijven die het voor je kunnen doen.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door Multivan Generation »

Lukt denk ik wel met 1 tube.
Het is maar om goed af te dichten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Douwtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2019, 21:15

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door Douwtje »

peetjeadhdtje schreef: 05 aug 2021, 09:19 Het dak zit dat tot op de voorruitrubber of zie je boven de ruit nog iets van de twee zwarte gootrubbers die je hefdakbus had?

Ik denk niet dat het aan de kitrand licht over de lengte van de bus maar achter tussen dak en polydak of voor tussen voorruit en poly dak.

Het kan natuurlijk dat achter water binnendringt wat bij de hefdakversie ook voorkomt. Dan drijft het water van achter helemaal naar voren en sijpelt door de 2 rubbers het plafond in. Het zal op die plek roestig zijn, daar moet je ook wat aan doen/ de roest stoppen want dat gaat anders helemaal door rotten tot boven de voorruit.
Ik zie geen gootrubbers meer; ik denk ook dat het voor of achter naar binnen lekt. Ik ga de oude kit verwijderen en zal goed kijken of ik roest zie. Dank voor je hulp!
Douwtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2019, 21:15

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door Douwtje »

Iedereen bedankt voor de tips!!! 🙌🏽
Douwtje
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2019, 21:15

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door Douwtje »

odorf schreef: 05 aug 2021, 20:23 Kitten is helemaal niet zo moeilijk. Oude kitrand er uit halen/snijden. Oppassen voor de lak en kunststof dak dat je daar niet in harkt.

Doek er over, goed schoonmaken en ontvetten.

Dan boven en onder de plaats waar de kitrand moet komen zo netjes mogelijk met goede schildertape afplakken. Gele Kiptape/HPX/Frog of zoiets.

Latex/nitryl handschoentjes aan En dan met MS Polymeer kit van Sika/Womi/DenBraven of ander merk weer volkitten strak afstrijken en tape loshalen. Met één kitkokertje zul je het niet redden denk ik.

Maar een bedrijf (carosseriebedrijf of ruitenbedrijf kan dat misschien makkelijker/sneller met een accu-kitpistool.

Waar woont je bus? Want dat is ook wel handig voor de eventuele tips voor personen of bedrijven die het voor je kunnen doen.
Dank! Mijn bus woont in Geldermalsen 😃
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Lekkage kitrand topdak

Bericht door peetjeadhdtje »

Douwtje schreef: 07 aug 2021, 18:52

Ik zie geen gootrubbers meer; ik denk ook dat het voor of achter naar binnen lekt. Ik ga de oude kit verwijderen en zal goed kijken of ik roest zie. Dank voor je hulp!
op de onderste foto zie je toch aan de achterzijde de 2 zwarte rubber afdichtingen boven de deuren. check die maar eens of die geen scheurtjes vertonen. Indien die slecht zijn loopt t water van achter naar voren.
Plaats reactie