Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Off-Road style T4 van powerpiep

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door raf_construct »

Let op met de ET waarde als je voor een extreem grote diameter gaat. Dat gaat nog het best met de originele ET waarde. Bij mij zit er 225/75 R16 op, mits aanpassingen aan de wielkasten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Na monteren van een andere turbo moest de bus terug afgesteld:
IMG_20190117_154711_967.jpg
IMG_20190116_191210_704.jpg
IMG_20190117_154711_965.jpg
Resultaat: 191PK en 378Nm, de motor draaid ook weer een stuk soepeler.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ik ben voor vaders t4 een set velgen gaan halen, er zaten nog bandjes op.
Dus even wat gek doen, blijft de schroefdraad mooi gangbaar :knipoog
Bijlagen
20191124_100524.jpg
20191122_192131.jpg
20191121_122846.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Dat is toch een heel andere wereld :gekte
Bijlagen
20191124_100548.jpg
20191122_222515.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door Erdem50 »

Hahahaha geniaal dit: buikschuiver T4
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ben nu bezig met een groot onderhoud.
Distributieriem met waterpomp (was lek)
Multiriem spanner
Tussenlager steekas
Aircopomp
Airco condensor
Airco ventiel
Olie en kvs natuurlijk

Ook even in het carter gekeken, vind ik een afgebroken krukaslager bout, ik ga ze allemaal vervangen. Dat gebeurt rond 200 pk wel eens blijkbaar. Maakt een klokkend geluid.

Verder weer een ashoes bakzijde, hier en daar een pakking en een keerring.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door Erdem50 »

Dat is een bekende. Komt vaker voor ook bij originele motoren. Pas daar aub heel goed mee op, meestal na vervangen vd bouten komt het na een paar 1000km weer terug.

Goed de oren open houden dus.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Erdem50 schreef: 08 aug 2021, 10:34 Dat is een bekende. Komt vaker voor ook bij originele motoren. Pas daar aub heel goed mee op, meestal na vervangen vd bouten komt het na een paar 1000km weer terug.

Goed de oren open houden dus.
Is daar geen oplossing voor?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door Erdem50 »

Waarom ze los gaan lopen is niet echt een goede oorzaak voor gevonden. Bij de acv ahy axg al eens gebeurd, veel over te lezen op het Duitse Forum. Kmstand zegt ook niks, allemaal verschillend.

Hopelijk was je er op tijd bij, als ze een bout losloopt of breekt zal je krukas dat niet leuk vinden en kan er onbalans in komen.

Sommige Passen andere bouten toe met hogere sterkte, weet even niet zo uit het hoofd welke.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ik heb een set gevonden:
https://www.benl.ebay.be/itm/ARP-Stehbo ... 634-2357-0
Maar die zijn overal op...
Weet iemand of de bouten van een VW vr6 blok ongeveer gelijk zijn?
Dan bestel ik deze:
https://www.benl.ebay.be/itm/ARP-Hauptl ... 634-2357-0
Zijn er 14, ik heb er 12 nodig.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
BadBoyNL
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 jun 2021, 02:35
Locatie: Wormer
Contacteer:

Re: Eindelijk een bus! T4 88pk van 2000

Bericht door BadBoyNL »

Pascal-141 schreef: 24 aug 2014, 17:32
powerpiep schreef:Waarom denk je dat er zo een audio in zit? :P
Nee, we zien wel. Anders isoleer ik de wielkasten wel :)
Met wat isolatie ga je het gejank van die banden niet tegenhouden hoor . :lach

En hou er ook rekening mee dat je wegligging met die banden sterk achteruit gaat , in die mate zelfs dat je er rekening moet mee houden bij nat wegdek , om al meerdere meters vroeger beginnen te stoppen , want de remafstand word aanzienlijk langer...

Het staat wel stoer , die banden .
Pas idd op met grof profiel. Ik heb een MB Sprinter op zijn kant gekregen omdat ik op een gladde weg alle grip verloop met General Grabbers. Stond geweldig maar ik ging Total Löss en brak mijn ribben en verloor al mijn materiaal uit de bus en uiteraard geen bus meer.
4 wheels move the body
2 wheels move the soul
https://www.badboy.nl/
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Lang geleden hier.

Ik heb momenteel de kop er af liggen omdat ik mijn Koelvloeistof eruit blies vanaf 1.5 bar.
Koppakking vervangen, inmiddels ken ik die blokjes wel, dus valt allemaal wel mee.

Nu ik toch eigenlijk de halve blok uit elkaar heb wou ik de zuigerveren ook eventueel eens nakijken, maar nu komt de vraag:
Kan ik de bouten van de drijfstangen hergebruiken, of zijn dit rekbouten?

Kop wordt nu gevlakt, gereinigd, voorzien van nieuwe klepseals, en eventueel geleiders, kleppen nagekeken, ect.
Daarna word ie terug opgebouwd met zwaardere (dubbele) klepveren en onderin op de hoofdlagers komen ARP-bouten, want ik heb laatst een originele gebroken.

Klepveren omdat onze andere bus (195pk) de kleppen niet kan dicht houden bij volle acceleratie.

Ook worden de verstuivers gereviseerd, dit omdat ik vond dat ie meer rookte als vroeger en ze ook wss al een km of 200k oud zijn, misschien grotere nozzles (nu .216)
Bijlagen
16356689449872.jpg
16356689449551.jpg
16356689448820.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Nog een paar (ietwat met moeite geplaatste) foto's.
Bijlagen
ARP STUD
ARP STUD
16356690986464.jpg
16356689450293.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door Snautzer »

Dat is een beste klus :toppie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door J vd Pal »

De bus wordt weer verwend met al die mooie nieuwe spullen!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie