Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 BI/Xenon problemen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Dit is misschien een off-topic vraagje, maar heb je misschien nog de long coding (van Central electronics) van deze bus (halogeen)?

Bij onze bus doen ze het ook niet (ook halogeen + zelfde bcm).
Laatste hoop is om dit te proberen, voordat ik de hele bekabeling moet gaan checken.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Angelo-anneveld »

AchterKoeker schreef: 09 aug 2021, 18:48 Dit is misschien een off-topic vraagje, maar heb je misschien nog de long coding (van Central electronics) van deze bus (halogeen)?

Bij onze bus doen ze het ook niet (ook halogeen + zelfde bcm).
Laatste hoop is om dit te proberen, voordat ik de hele bekabeling moet gaan checken.
Ik kan wel even kijken bij mijn bus. Als dat morgen even kan?
Heb hier nog een bus staan waarbij dagrijverlichting ook niet brand.
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Angelo-anneveld schreef: 09 aug 2021, 18:49
AchterKoeker schreef: 09 aug 2021, 18:48 Dit is misschien een off-topic vraagje, maar heb je misschien nog de long coding (van Central electronics) van deze bus (halogeen)?

Bij onze bus doen ze het ook niet (ook halogeen + zelfde bcm).
Laatste hoop is om dit te proberen, voordat ik de hele bekabeling moet gaan checken.
Ik kan wel even kijken bij mijn bus. Als dat morgen even kan?
Heb hier nog een bus staan waarbij dagrijverlichting ook niet brand.
Super!

Voor mij maakt het in principe niet uit wanneer (wat voor jou het fijnste is) :toppie

Is die bus (waarvan de dagrijverlichting niet werkt) toevallig ook een ex-politie busje?
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Angelo-anneveld »

Nee dat niet,
Maar die andere bus waar ik dus de (bi xenon) lampen op wou hebben, weer wel..
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Angelo-anneveld schreef: 09 aug 2021, 19:33 Nee dat niet,
Maar die andere bus waar ik dus de (bi xenon) lampen op wou hebben, weer wel..
Onze bus is ook een ex-politie (=heleboel kabeltjes afgetapt bij kabelboom bcm), dus nu maar hopen dat het aan mijn eigen coding ligt.

Heb namelijk geen zin om de hele kabelboom te vervangen :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Multivan Generation »

AchterKoeker schreef: 09 aug 2021, 18:48 Dit is misschien een off-topic vraagje, maar heb je misschien nog de long coding (van Central electronics) van deze bus (halogeen)?
Die had je van mij toch al ontvangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 11 aug 2021, 09:56
AchterKoeker schreef: 09 aug 2021, 18:48 Dit is misschien een off-topic vraagje, maar heb je misschien nog de long coding (van Central electronics) van deze bus (halogeen)?
Die had je van mij toch al ontvangen?
Ja klopt inderdaad.

Waarschijnlijk ben ik het toen vergeten erbij te zeggen, maar toen ik die code overnam, bleef o.a. de grootlichten permanent aan en gingen de knipperlichten raar doen.

Wat me toen ook opviel, is dat bij mijn bus bij byte 27 en 28 dingen aan staan die bij jouw bus dan weer niet aan stonden.

Als ik deze optie uitzet, krijg ik die gedoe met knipperlichten die raar doen:
Screenshot_20210730-170241_OBDeleven.jpg


En volgens obeleven is deze dan:

Byte 27 Bit 1 Activation terminal 58d active via Body Control Module (BCM) with pulse width modulation (PWM)
Screenshot_20210730-170218_OBDeleven.jpg
Deze bus (van Angelo) is ook een ex-politie + heeft zelfde type bcm, dus als laatste hoop wou ik nog even zijn long coding proberen, voordat ik de bekabeling bij de bcm zou gaan moeten nakijken (op het moment een spaghetti nachtmerrie)
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Multivan Generation »

Ten eerste is longcoding afhankelijk van de auto en de opties die er in zitten..

Dus zo maar de complete longcoding van een andere bus in die van jezelf zetten is dwaas.

Het linkje wat je eerder stuurde, over obd eleven forum zou zo maar kunnen dat dit wel klopt voor een golf maar niet voor een bus.

Daarom heeft vagcom specifieke label-files voor een bus.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 11 aug 2021, 12:31 Ten eerste is longcoding afhankelijk van de auto en de opties die er in zitten..

Dus zo maar de complete longcoding van een andere bus in die van jezelf zetten is dwaas.

Het linkje wat je eerder stuurde, over obd eleven forum zou zo maar kunnen dat dit wel klopt voor een golf maar niet voor een bus.

Daarom heeft vagcom specifieke label-files voor een bus.

Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
Daar heb je inderdaad wel gelijk in.

Voor zover ik het weet, kan je met obdeleven niet zoals vcds direct code invoeren (je moet per byte opties aanvinken, totdat de byte de gewenste waarde krijgt :bifun )

Aan de hand daarvan had ik niet letterlijk alles, maar wel een groot deel overgenomen (een heleboel kwam al overeen met code van jouw bus).

Alleen bij die licht gedeelte was het wel anders (+byte 27/28). Uiteindelijk was het toch niet gelukt (permanente grootlichten, knipperlichten die raar doen, etc.)

De bus van Angelo komt wel veel overeen met die van mij (ook ex-politie + zelfde bcm), dus hopelijk dat de code daarvan wel zal werken.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door AchterKoeker »

Angelo-anneveld schreef: 09 aug 2021, 18:49 Ik kan wel even kijken bij mijn bus. Als dat morgen even kan?
Heb hier nog een bus staan waarbij dagrijverlichting ook niet brand.
Was het misschien nog gelukt?
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Multivan Generation »

Angelo-anneveld schreef: 01 aug 2021, 19:45 Hallo weetjewellers,

Met een projectje bezig, als extra optie wou ik nog “even” bi xenon koplampen monteren. Zo gezegd zo gedaan. Kufatec kabel setje geplaatst waarvan je pin 5&6 moet trekken naar je BCM.
Naar het coderen werkt alles behalve mijn LED (dagrijverlichting en stadslicht).

Wat opvallend is. Is dat wanneer mijn verlichting op stand 0 staat( dus uit ) dat mij achterlichten wel branden.. dit vind ik vreemd en nog nooit eerder gezien…

Krijg het niet werkend, bij mijn andere bus was het plug and play(alleen coderen). Iemand suggesties of ervaring hiermee? Hoor het graag..

Hoi Angelo,
ik heb hier nog even over nagedacht.
Zaten er bij die koplampen, per koplamp wel 2 stuurmodules in?
Eentje is een voorschakelapparaat voor de xenon verlichting,
de andere is voor de LED-verlichting.

Of wellicht waren die voor de LED-verlichting misschien defect?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Angelo-anneveld »

Hallo peter,
Ja lampen waren compleet. Zodra ik de 2 draadjes ( die je normaal in BCM inplugd op 5&6)
Op de accu pool hield gingen ze branden zodra de bus op contact ging maar uit als ik de lampen inschakelde…

Groetjes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Multivan Generation »

ik weet het niet zeker,
maar als je het dimlicht aanzet,
kan het zo zijn, dat de DRL ofwel dimt, of wel uitgaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 BI/Xenon problemen

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 15 aug 2021, 21:39 ik weet het niet zeker,
maar als je het dimlicht aanzet,
kan het zo zijn, dat de DRL ofwel dimt, of wel uitgaat.
Op stand 0 van de lichtschakelaar gingen ze aan als de bus op contact stond, zodra ik welke verlichting dan ook aanzet gingen ze meteen uit.. en als ik de bus startte gingen de LED’s flikkeren…
Bij mijn andere omgebouwde bus had ik dit probleem niet..
Plaats reactie