Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

Goedemiddag,

Mijn koelkast in mijn T4 uit 2002 (standaard fabrieksaf Westfalia) werkt nog wel wanneer ik deze aansluit op het netstroom, echter zodra ik de stroom er af haal stopt de koeling. Het lampje op de display geeft wel aan dat de koelkast nog aanstaat. Wat zou dit kunnen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Als hij het wel doet op 220 V en nu niet dan kan het eigenlijk alleen maar de huishoudaccu zijn. Hoeveel volt wordt aangegeven op het display aan het dak?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door krekwakwol »

Idd eerst voltage controleren.

Is het een adsorbtie koelkast?
De koelkast die wij in onze T4 carthago hadden deed het ook niet meer op 12V terwijl er wel spanning op stond.
Hij koelde nog het beste op gas, 230V deed hij ook nog wel wat, maar op 12V was hij niet meer thuis.
Die was ook al 30 jaar oud en ik heb de indruk dat ze ook een keer op zijn en dat merk je het eerst op 12V.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

krekwakwol schreef: 12 aug 2021, 13:03 Is het een adsorbtie koelkast?
Originele koelkast van een T4 Westfalia is een compressor koelkast.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door krekwakwol »

Oke, dat is beter, dan kun je de compresser horen lopen(of niet) wij hadden er een soort caravankoelkast in.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Hier de diagnoselijst van Westfalia: http://www.westfaliat4.info/WestfaliaT4 ... trolWM.pdf

Kan je met behulp van het display een heleboel verschillende dingen testen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

J vd Pal schreef: 12 aug 2021, 12:32 Als hij het wel doet op 220 V en nu niet dan kan het eigenlijk alleen maar de huishoudaccu zijn. Hoeveel volt wordt aangegeven op het display aan het dak?
Wellicht zit hier al gelijk het probleem. Ik zie een knipperend accu lampje en 3 streepjes. Als ik op de accuspanningsknop druk (of bijv de buitentemperatuur) dan blijven de 3 streepjes staan. Betekent dit dat de accu geen spanning meer heeft/geeft? Ik heb net een vakantie gehad van 2400km, dus genoeg gereden en genoeg stroom gehad zou je zeggen.

Enige tijd geleden waren zowel mijn startaccu als huishoudaccu leeg na langere stilstand. Ik was in de veronderstelling dat beiden het gelukkig weer deden, maar zou het kunnen zijn dat de huishoudaccu het nu toch begeven heeft? Ik heb toen een Ctek MXS5.0 (acculader) gekocht, maar na een weekend weg leken beide accu's het weer te doen (stand was toen 11.8v, Beaut AGM120-12). Ik heb dus nog geen (herstel)programma gedaan met deze acculader, wellicht is dat nog zinvol om te doen?

Overigens doen de lichten boven het kookgedeelte en achterin het wel. Ik was in de veronderstelling dat die ook op de huishoudaccu werkten, maar die werken dus blijkbaar op de startaccu?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Als je zoveel gereden hebt en de accu is leeg dan mag je ervan uit gaan dat deze kapot is. Een gezonde volle accu heeft in rust een spanning van ca.12,7 volt, als je hem hebt opgeladen en je kwam niet verder dan 11,8 volt dan is hij kapot. https://www.rebel-cell.com/nl/kennisban ... van-accus/

De lampjes werken ook op de huishoudaccu maar hebben niet zoveel stroom nodig (11 watt) en werken al vanaf 10,5 volt. Bereik 10,5-15 volt staat er achterop. De koelkast heeft bij opstart 5-10 keer zoveel energie nodig en blijkbaar kan de accu dat niet meer leveren.

Of het herstelprogramma zin heeft weet ik niet. Ik zou het gewoon uitproberen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

Dank voor de hulp zover.

Ik heb nog even een praktische vraag: kan ik zomaar de huishoudaccu ontkoppelen en deze in de schuur zetten om te laten herstellen?
En kan ik dan ook zomaar met de camper rijden zonder huishoudaccu en de accukabels los?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Ja dat kan MAAR je moet wel de aansluitklemmen goed inpakken zodat ze geen contact kunnen maken met elkaar of met de rest van de bus. Op de pluskabel komt namelijk wel stroom te staan als je rijdt en als deze de minkabel of het metaal van de bus raakt dan krijg je kortsluiting.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

Top, dankjewel voor je hulp.

Ik heb de accu voor nu ontkoppeld en aan het stroom gehangen met de Recond modus, ik ben benieuwd wat dit doet.
Ik laat de camper veiligheidshalve maar even stilstaan, totdat ik de accu er weer in kan hangen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Graag gedaan. Ik hoop voor je dat de accu het nog doet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

Het programma heeft zo'n 5u geduurd voordat het bij de laatste stap was (7. Float / "klaar"). Dit leek me vrij kort, omdat in de handleiding sommige stappen max 10u zouden duren. Maargoed, ik heb de accu weer aangesloten maar helaas is er niks veranderd. De koelkast doet het nog steeds niet en ik heb geen accuspanning op de display (3 streepjes).

Nu was er iemand die aangaf om de zekering van de waterpomp/kraan te controleren.
Ik neem aan dat hier de zekering van de koelbox wordt bedoeld? Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Morgen even het e.e.a proberen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door J vd Pal »

Nee want dan zou hij het ook niet doen op 220 volt. Misschien ergens een andere accu lenen om een test mee te doen?

Waar woon je? Misschien is er een WJWer die wil helpen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Koelkast werkt wel op netstroom, niet op 2e accu

Bericht door CampRon »

Ik woon zelf in de bollenstreek, vlakbij Leiden.

Ik zal ook nog even kijken of ik d.m.v. de diagnoselijst het e.e.a. kan testen.
Plaats reactie